InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kanker; de steeds vaker voorkomende ziekte bij jong en oud

Kanker; de steeds vaker voorkomende ziekte bij jong en oud

Kanker; de steeds vaker voorkomende ziekte bij jong en oud Kanker komt steeds vaker voor. Bijna iedereen kent wel iemand die deze ziekte heeft. Maar wat is kanker precies? En wie krijgt het? Lees het in onderstaand artikel.

Kanker

Er zijn maar liefst meer dan 100 soorten kanker. De bekendste hiervan zijn borstkanker, longkanker en huidkanker.

Hoe ontstaat kanker?

Onze lichaamscellen staan bloot aan allerlei schadelijke invloeden. Als er schade optreedt, kan deze meestal eenvoudig worden hersteld. Een cel kan in de loop van de tijd echter onherstelbaar beschadigd raken. Daardoor kan ook het erfelijk materiaal veranderen, met als gevolg dat deling, groei en ontwikkeling van zo’n cel ontregeld raakt. Dit leidt vervolgens tot overmatige celdeling, waardoor een gezwel of tumor ontstaat.

Ontdekken van kanker

Er zijn 3 methoden om vroegtijdig kanker te ontdekken:

  • 1. Het (her)kennen van waarschuwingstekens en daarmee naar de huisarts gaan.
  • 2. Regelmatig zelfonderzoek doen.
  • 3. Gebruik maken van “hulpmethoden” als bevolkingsonderzoeken, uitsrijkjes en borstfoto’s.

Niet alle soorten kanker zijn erfelijk; bij longkanker speelt erfelijkheid bijvoorbeeld geen rol. Borstkanker is een veelvoorkomende soort kanker en kan wel erfelijk zijn. Elk jaar wordt bij ongeveer 11.200 vrouwen borstkanker vastgesteld. Ongeveer 5-10% van alle vrouwen met borstkanker heeft de ziekte gekregen door erfelijke aanleg. In sommige families met erfelijke borstkanker is ook een verhoogd risico op eierstokkanker.

Er zijn 2 soorten tumoren; goedaardige en kwaadaardige tumoren (kanker).

Er zijn verschillende behandelingsmogelijkheden voor kanker, te weten:

  • Operatie (plaatselijke behandeling; de tumor wordt weggehaald door een chirurg)
  • Bestraling (plaatselijke behandeling; door middel van straling worden kankercellen gedood)
  • Chemotherapie (medicatie in de vorm van tablet, injectie of infuus)
  • Hormonale therapie (extra hormonen tegen de tumor)
  • Hyperthermie (warmtebehandeling)
  • Immunotherapie (middel voor de groei van afweercellen)
  • Retinoïdenbehandeling (stoffen met een remmende werking)
  • Beenmerg- of stamceltransplantatie

Bij een kwaadaardige tumor bestaat de kans op uitzaaiingen. Dit zijn cellen die losraken en door het bloed ergens anders terecht kunnen komen en uitgroeien tot een tumor. De kans op uitzaaiingen is niet te zeggen, niet bij elke soort kanker is deze kans even groot. De behandeling van uitzaaiingen geschiedt op dezelfde wijze als een tumor.

Ongeveer de helft van alle mensen met kanker krijgt vroeg of laat te horen dat zij niet meer zullen genezen. Dat betekent lang niet altijd dat zij op korte termijn zullen overlijden. Sommige soorten kanker kunnen geruime tijd worden afgeremd. De zorg richt zich dan op het verminderen van klachten (palliatieve zorg). Soms ontwikkelt de ziekte zich echter op een agressieve en snelle manier. Gelukkig worden er steeds meer nieuwe behandelmogelijkheden ontdekt waardoor steeds meer mensen kunnen genezen van kanker.
© 2006 - 2018 Marielle, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Overlevingskans bij kankerDe diagnose kanker slaat in als een bom. En dat is niet vreemd, want kanker is doodsoorzaak nummer één in Nederland. Het…
Huidkanker: epidemiologische kenmerken en oorzakenHuidkanker: epidemiologische kenmerken en oorzakenHuidkanker is een van de minst gevaarlijke vormen van kanker, maar niettemin een ziekte die voorkomen moet worden. In te…
Borstkanker bij mannen, diagnose en behandelingBorstkanker bij mannen, diagnose en behandelingBij borstkanker wordt meestal gelijk gedacht aan een typische aandoening voor vrouwen. Niets is minder waar. Ook bij man…
Verminder de kans op borstkanker en beweeg meer!Verminder de kans op borstkanker en beweeg meer!Borstkanker gaat uit in het melkklierweefsel in de borst. Het is de meest voorkomende kanker bij vrouwen, 22% van alle k…
Ziekten: KankerZiekten: KankerAf en toe merk je wat op aan je lichaam wat je niet vaker hebt gezien. Je gaat je allerlei dingen in je hoofd zitten hal…

Reageer op het artikel "Kanker; de steeds vaker voorkomende ziekte bij jong en oud"

Reactie

Debbie, 21-01-2010 19:36 #1
Mijn zoon heeft een grote knobbel op zijn hand vaker kreun hij van pijnen zijn linker teen die staat scheef en vreselijk pijnen en af en toe kan hij niet lopen en mag ik van uw weten wat voor ziekte dit is linker been die zet ook op… hij is al naar de huisarts geweest in suriname… maar dokter zeiden eerst dat het jicht is… en daarna naar de speciale arts zei deze arts… kan zijn een tumor te zijn is het waar? mag ik van gauw een bericht van u.a.u.b… m.v.g.D.S.wat is eigenlijk de echte resultaat is? ik dank u en.m.v.g.D.S

Infoteur: Marielle
Gepubliceerd: 13-11-2006
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!