InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Mexicaanse griep symptoom koorts: Aconitum/Belladonna

Mexicaanse griep symptoom koorts: Aconitum/Belladonna

Mexicaanse griep symptoom koorts: Aconitum/Belladonna Mexicaanse griep koorts: Bij de Mexicaanse griep speelt koorts een belangrijke rol. Wanneer u homeopathische middelen wilt gebruiken om de koorts te verlagen dan kunt u dat het beste doen met Aconitum en Belladonna. Deze middelen helpen vooral wanneer de koorts het belangrijkste symptoom is bij de Mexicaanse griep. Aconitum helpt bij plotselinge hoge koorts; Belladonna helpt bij ook bij hoge koorts. Het verschil ligt in angst. Aconitum gebruikt men wanneer men erg angstig is.

Artikel indeling - interne links

Aconitum napellus

Dit middel is de bekende blauwe monnikskap. Deze groeit in de bergen. In de bloeitijd wordt deze geoogst en verwerkt tot een homeopathisch middel.

Klachten duidelijk aanwezig

Aconitum wordt vooral gebruikt wanneer de klachten hevig zijn. Het is voornamelijk geschikt voor personen die sterk zijn. Mensen met een zwakke gezondheid hebben er niet veel aan. De sterke personen moeten wel hevig ziek zijn. Vaak wordt de koorts veroorzaakt door te lang buiten lopen zonder jas bij een koude wind midden in de winter.

Doodsangst

Vaak hebben mensen met hevige koorts doodsangsten. Er treedt binnen korte tijd een hoge koorts op die het gevolg is van stuwing van bloed naar het hoofd. De snelheid en hevigheid kunnen zeer beangstigend zijn. Het bloed gaat sneller stromen en het hart sneller kloppen. De patiënt wordt zo onrustig dat hij denkt te gaan overlijden. Waar de ontsteking zit is voor het gebruik van dit middel van ondergeschikt belang.

Combinatie van klachten

Het gaat heel duidelijk om de samenhang van klachten. Zien wij deze tegelijkertijd optreden dan is aconitum napellus het juiste middel. Er kunnen zenuwpijnen optreden zodat u het uitschreeuwt van de pijn. Ook is er sprake van duizeligheid waardoor u zomaar ergens tegenaan kunt lopen.

Hoofdpijn

Er kan een zeer heftige hoofdpijn optreden dat gepaard gaat met angst en een heet hoofd. De oogleden zwellen op en er stromen tranen en de ogen branden.

Keelpijn

Er kan ook een ontsteking in de keel plaatsvinden. De amandelen zijn rood opgezet.

Het hele beeld moet kloppen

Wanneer alle symptomen aanwezig zijn dan kan Aconitum binnen enkele uren genezing brengen.

Belladonna

Dit is de wolfskers en komt voor in Europa en Azië. Het is de familie van de aardappel.

Plotseling begin

Ook hier is het klachtenbeeld heftig, Binnen enkele uren bereikt de koorts niet zelden 40 graden Celsius; en zeker boven 39 graden Celsius. Het hoofd is gloeiend heet en de voeten zijn koud. Typisch iets om met Belladonna te behandelen. Ook hier gaat het om sterke mensen die deze koorts kunnen ontwikkelen. Koorts betekent niets anders dan dat de weerstand goed werkt, want hier houden virussen en bacteriën niet van. Vaak ontstaat een koortsdelirium waarbij kinderen beestjes of iets dergelijks gaan inbeelden op een muur.

Roodheid en hitte

Zonder roodheid kan Belladonna beter niet gegeven worden. Het onderdrukt het alleen, maar geneest dan niet. Naast roodheid is er sprake van branderigheid en zwelling. Ook de ogen kunnen branderig en gezwollen zijn.

Belladonna of Aconitum?

Bij het klachtenbeeld van Belladonna is de angst niet zo erg terug te vinden. Daar is men meer gevoelig voor licht, harde geluiden of scherpe geuren. Ook is men gevoelig voor schokken en stoten. Er zijn kloppende gevoelens op de plek van de ontsteking. De hoofdpijn is rechtszijdig en komt plotseling opzetten. De pijn kan zo erg zijn dat mensen er gek van worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Symptomen q-koorts en mexicaanse griepSymptomen q-koorts en mexicaanse griepZiek door de Q-koorts of de Mexicaanse griep. En er zijn zeker overeenkomsten tussen beide ziekten. Maar hoe weet u wat…

Reageer op het artikel "Mexicaanse griep symptoom koorts: Aconitum/Belladonna"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Mexicaanse griep
Medische informatie…
Schrijf mee!