Griepsymptoom hoesten: homeopathische middelen tegen hoesten

Griepsymptoom hoesten: homeopathische middelen tegen hoesten Bij griep is hoesten één van de symptomen. Omdat een mens op zoveel verschillende manieren kan hoesten, zijn er veel hoestmiddelen bekend. Pas als de hoest hinderlijk wordt is het tijd om aan een homeopathisch middel te denken. In dit artikel worden de meest bekende middelen besproken: Bryonia, Coccus cacti, Drosera rotundifolia, Ipecacuanha, Rumex crispus, Spongia tosat, Squilla maritima en Sticta pulmonaria.

Artikelindeling

Bryonia

Dit is de verse wortel van de heggerank die ook in Nederland veel voorkomt. De gedroogde wortel is onwerkzaam.

De griep begint geleidelijk en hoewel de hoest niet de meest opvallende klacht is, is het wel een reden om de arts erbij te roepen. Beweging van de borstkast veroorzaakt veel pijn. De patiënt wil het liefst niet gestoord worden. Het hoofd wordt ook stil gehouden want anders verergert dit de hoofdpijn die meestal boven het linkeroog zit. De pijn trekt naar de nek, via de schouders naar de rest van het lichaam. Ook heeft de zieke vast last van een droge tong. Daarnaast zijn de pijnen stekend en kan er heesheid ontstaan.

Coccus cacti

Dit middel wordt gebruikt bij ernstige verkoudheid en kinkhoest. Het is een krampachtige hoest met veel slijmvorming. Bij warme lucht worden de klachten erger. De hoest neemt af door koud water te drinken. De hoest kan zo krampachtig zijn dat het gezicht paarsblauw wordt tijdens het hoesten. Het slijm is zo taai dat het niet normaal opgehoest kan worden. Vaak moet men dan overgeven..

Drosera rotundifolia

De ronde zonnedauw is een vleesetend plantje dat in Europa en Azië groeit. De gehele verse plant wordt gebruikt.

Drosera wordt veel gebruikt. Het gevaar daarvan is dat het niet meer op de juiste wijze wordt toegepast. De hoest is het ergste na middernacht. Het is een droge hoest die in aanvallen komt. Tijdens het hoesten kan het gezicht blauw aanlopen. Het wordt erger als men gaat liggen. Ook na het eten en het drinken van koude dranken wordt de hoest erger. Elke irritatie van de droge keel loopt uit op een hoestbui. Het kan zelfs overgaan in overgeven of een bloedneus. Ook praten verergert de klachten.

Ipecacuanha

Uit de gedroogde wortel van de braakwortel wordt dit homeopathisch middel gemaakt.

Braakwortel verwijst naar overgeven. Het middel wordt dan ook gegeven als de hoest telkens misselijkheid opwekt en men regelmatig moet overgeven tijdens het hoesten. De pijn begint bij de schouderbladen en breidt zich uit naar de rug. Naast braakneigingen is er sprake van hoge koorts.

De droge kuchhoest kan verstikkend zijn wat leidt tot overgeven. De hoofdpijn zit in het achterhoofd. De hoest kan in aanvallen optreden. Het is ook een goed middel tegen kinkhoest.

Rumex crispus

Het is de vers in het voorjaar uitgegraven wortel van de krulzuring die verwerkt wordt tot geneesmiddel.

Belangrijk klachtenbeeld is de grote slijmvloed bij neus, ogen en keel. Deze hoeveelheid kan zo groot zijn dat het nauwelijks opgehoest kan worden. Vaak gaat het gepaard met diarree in de ochtend. Inademen van koude lucht verergert de hoest. De Rumex-hoest wordt opgewekt door een kriebel in de keel. Ook druk van buitenaf op de luchtpijp veroorzaakt hoesten. Als de slijm taaier wordt kan er een droge, harde hoest ontstaan. Van het hoesten wordt men doodmoe. Er kan pijn optreden bij de sleutelbeenderen. Vaak kan men van de hoest niet slapen.

Spongia tosta

Vooral kinderen raken van deze hoest angstig omdat die zo benauwend is. Het is een droge blafhoest. Er is een ruw en droog gevoel van de slijmvliezen aan vooraf gegaan. Vooral 's nachts is er sprake van beklemming op de borst. Vaak voelt men zich beter na warm eten. Zoetigheid werkt averechts. Ook houdt men niet van warmte. Met de hoest gaat de patiënt het liefst rechtop en voorovergebogen zitten. Er treedt ook al snel heesheid op.

Squilla maritima

Dit wordt bereid van zee-ui. De hoest begint plotseling en is hard. Ook komt er kokhalzen, niezen en diarree voor. De losse ochtendhoest is erger dan de droge avondhoest. Men moet veel plassen. Naast benauwdheid treden er steken in de borst op. Kinderen kunnen maar moeilijk drinken. Als ze diep ademhalen begint het hoesten.

Sticta pulmonaria

Het longenmos dat op de ahorn of esdoorn groeit, wordt gebruikt om tot homeopathisch middel bereid te worden.

Er is sprake van een verstopte neus. Men heeft de neiging om te snuiten en te niezen, maar er komt niets uit door de droogte. Er is een pijnlijk gevoel aan de neuswortel. De hoest is droog. Hoesten gebeurt vooral 's nachts en wordt erger bij inademen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zonnedauw tegen hoestHet zeldzame, vleesetende plantje zonnedauw zou ik zelf niet zo vlug voor medicinale doeleinden gebruiken. Toch is het z…
Homeopatisch geneesmiddel: BryoniaHet duideljkste kenmerk van Bryonia is dat de symptomen verergeren door beweging, door iedere beweging. Lopen is al te v…
Kriebelhoest of vastzittende hoest - wat is het verschil?Kriebelhoest of vastzittende hoest - wat is het verschil?Je wilt van je hoest af wat nu? Hoesten kan heel erg vervelend zijn zeker als je niet weet wat je er precies tegen kunt…

Diabetes, bloedsuiker en insuline - Hoe zit het precies?Over diabetes hoor je veel. Iedereen weet dat het slecht voor je is en dat het iets te maken heeft met de hoeveelheid su…
De geschiedenis van BSEDe geschiedenis van BSEDe gekkekoeienziekte heeft heel wat teweeg gebracht in de wereld en dan voornamelijk in Groot-Brittannië waar de ziekte…

Reageer op het artikel "Griepsymptoom hoesten: homeopathische middelen tegen hoesten"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 13-01-2020
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!