InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Voeding en supplementen tegen osteoporose of botontkalking

Voeding en supplementen tegen osteoporose of botontkalking

Voeding en supplementen tegen osteoporose of botontkalking Osteoporose is een ziekte waarbij de beenderen worden aangetast. De botmassa in het lichaam vermindert waardoor er een toenemend gevaar ontstaat op breuken. Vaak wordt osteoporose of botontkalking pas vastgesteld wanneer de persoon in kwestie een breuk heeft. Patiënten kunnen ook pijnklachten aan gewrichten en spieren ontwikkelen. De evolutie van botontkalking kan afgeremd worden door op je voeding te letten. Zo is het belangrijk om voldoende vitamine D en calcium tot je te nemen om je beenderen te sterken tegen osteoporose. Ook extra eiwitten nemen kan nuttig zijn om je botten te versterken en beter bestand te zijn tegen mogelijke botontkalking. Een interessante tip is om supplementen in te nemen die meerdere mineralen combineren die goed zijn voor de beenderen. Welke voeding kan goed zijn om osteoporose te vermijden?

Wat is osteoporose of botontkalking?

De beenderen van de mens vernieuwen zich constant: zo wordt elk jaar ongeveer tien percent van het beendergestel vernieuwd. Er wordt op die manier een evenwicht gecreëerd tussen botverlies en botopbouw. Vanaf het vijftigste levensjaar kan dit evenwicht bedreigd worden en wordt er minder nieuw bot gevormd dan dat er verloren gaat. Dan bestaat de kans op osteoporose.

Risico op breuken

Er is sprake van osteoporose of botontkalking wanneer de botmassa in het lichaam vermindert. Mensen met osteoporose lopen een hoger risico op breuken van onder meer de pols of het dijbeen. Ook kunnen pijnlijke gewrichten en spieren te maken hebben met osteoporose. Maar vaak lijden mensen aan osteoporose zonder het zelf te weten en komt de ziekte pas aan het licht wanneer ze daadwerkelijk iets breken. Osteoporose komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Lichaamsbeweging bij osteoporose

Het belang van beweging mag ook bij osteoporose niet onderschat worden. Regelmatig bewegen kan helpen bij het behouden van de botmassa. Sporten die de beenderen belasten zijn aangeraden, hoewel je natuurlijk ook niet mag overdrijven. Het meest aangeraden is om meerdere keren per week een half uurtje of een uurtje een wandeling te maken.

Wat vermijden bij osteoporose?

Teveel zout

Het menselijk lichaam heeft zout nodig en we kunnen er dan ook niet zonder leven. Toch komt het erop aan om niet teveel zout te eten: hoe meer zout we eten, hoe meer calcium we in de urine afscheiden. Een overdreven hoeveelheid zout kan dus het risico op botontkalking verhogen.

Teveel alcohol

Af en toe een glaasje drinken kan geen kwaad voor de gezondheid: in het algemeen doe je niks verkeerd met een of twee glazen alcohol per dag. Het wordt pas link als je grote hoeveelheden alcohol tot je neemt. Overvloedig alcoholgebruik kan ervoor zorgen dat de vorming van nieuw bot afgeremd wordt.

Voeding tegen osteoporose

Osteoporose is een ziekte waarvan de ontwikkeling kan afgeremd worden door verstandig te eten. Hier volgen enkele interessante weetjes om je voeding aan te passen en botontkalking te vermijden.

Calcium

Vanaf het vijftigste levensjaar is het belangrijk om voldoende calcium te blijven nemen om te compenseren dat er minder nieuw bot gevormd wordt. Mensen die al aan osteoporose lijden, wordt aangeraden om hun medicijnen te combineren met calciumsupplementen. Calcium vind je vooral in zuivelproducten, zoals melk, yoghurt, en kaas. Bovendien komt calcium ook voor in witte bonen, linzen, noten, broccoli, spinazie en brood.

Vitamine D

Vitamine D is uiterst belangrijk om osteoporose te helpen voorkomen. Vitamine D bevordert het vermogen van de darmen om calcium op te nemen. De belangrijkste bron van vitamine D is de zon: maak bijvoorbeeld een wandeling in de zon zodat je lichaam de vitamine D kan opslaan. Een andere bron van deze vitamine is vette vis, eierdooier en levertraan. Eventueel kan je ook supplementen met vitamine D innemen.

Eiwitten

Een andere belangrijke factor in de strijd tegen osteoporose zijn de eiwitten. Eiwitten hebben een positieve invloed op de gezondheid van de beenderen. Dierlijke eiwitten vind je onder meer in vlees, vis en eieren. Plantaardige eiwitten zijn terug te vinden in granen, noten en peulvruchten.

Supplementen voor de beenderen

Bijkomend kan het nuttig zijn om voedingssupplementen in te nemen om de beenderen te beschermen tegen botontkalking. Er zijn specifieke supplementen verkrijgbaar die verschillende belangrijke mineralen (bv. calcium, magnesium, vitamine D) bevatten die goed zijn voor de botten. Op die manier kunnen supplementen voor de beenderen een goede aanvulling zijn op je voedingspatroon. Enkele voorbeelden van nuttige supplementen voor de botten zijn:
  • Orthica Bone Protect
  • Davitamon Sterke Botten
  • Lucovitaal Botformule
  • Laveen Bone Care

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vrouwen en voeding: botontkalking en osteoporoseVrouwen en voeding: botontkalking en osteoporoseWaarom is het voor vrouwen belangrijk om voldoende kalk binnen te krijgen? Welke voedingsstoffen zijn verantwoordelijk v…
Oorzaken van osteoporose (botontkalking)Osteoporose (botontkalking) kan verschillende oorzaken hebben, die in dit artikel worden besproken. Wat zijn de risicofa…
Voeding en ouderdom: osteoporoseOsteoporose is bij 75-plussers, en voornamelijk bij vrouwen, een veelvoorkomend probleem. Dit kan echter voorkomen worde…
Alles over calciumCalcium is een van de meest voorkomende elementen op aarde en is dan ook voor mens en dier onmisbaar. In ons lichaam vin…
Botontkalking (osteoporose)Botontkalking (osteoporose)Bij iemand met botontkalking worden de botten steeds dunner en minder stevig, waardoor ze op een gegeven moment kunnen b…
Bronnen en referenties
  • http://www.osteoporosevereniging.nl/pagina/pijnbehandeling (geraadpleegd op 16/12/2015).

Reageer op het artikel "Voeding en supplementen tegen osteoporose of botontkalking"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 12-04-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Gewrichtspijn
Medische informatie…
Schrijf mee!