Israëlische studie:lang internetten kan leiden tot psychose

Israëlische studie:lang internetten kan leiden tot psychose Uit een voorlopig onderzoek door Israëlische onderzoekers blijkt dat lang internetten kan leiden tot psychotische perioden. Op 14 januari 2010 zijn de onderzoeksresultaten gepresenteerd van drie vrouwen waarbij psychotische ervaringen werden geconstateerd door lang te internetten. Alle drie de vrouwen hebben een leeftijd tussen de 30 en 50 jaar en hebben geen psychiatrische achtergrond. Eén van de vrouwen werd wel behandeld voor angsten. Dit onderzoek is uitgevoerd door onderzoekers van de Clalit Health Maintenance Organization in Israël. Eén van de psychiaters is Dr. Uri Nitzan. De onderzoeksresultaten werden gepresenteerd tijdens een conferentie van het Shalvata Mental Health Center in Hod Hasharon (Israël).

Oncontroleerbare psychotische ervaringen

De drie vrouwen hebben in het verleden een ongelukkige intieme relatie gehad en ontwikkelden een afhankelijke relatie met een man via het internet zonder hem ooit persoonlijk te ontmoeten. Alle drie kregen het afgelopen jaar last van psychotische aanvallen. Eén van de vrouwen moest opgevangen worden in een nood ruimte van een psychiatrisch ziekenhuis. De andere twee werden klinisch behandeld. Na behandeling met antipsychotica functioneerden de vrouwen weer normaal.

Emotionele warmte

Dr. Uri Nitzan, een psychiater, zegt: ďDeze vrouwen gebruikten internet als een emotionele vluchthaven, voor emotionele warmte. Hun psychotische ervaring werd uitgedrukt in desillusie, cognitief onvermogen, angst en terugtrekken uit het dagelijks leven. Ze leefden buiten de realiteit.

Vooral 's nachts internetten

De vrouwen waren vele uren per dag achter de computer te vinden, vooral 's nachts. Dit leidde bij één van de vrouwen tot zulke sterke hallucinaties dat ze het gevoel had de man met wie ze een virtuele relatie had te kunnen voelen. Hij raakte haar aan.

Dr. Nitzan zegt dat nog niet direct een causaal verband kan worden gelegd tussen internetgebruik en psychotische perioden. Toch ontwikkelden bij deze vrouwen de psychoses parallel aan die van de toenemende betrokkenheid in hun internet relaties.

Niet in wetenschappelijke literatuur

Psychoses door internetten komt nog niet voor in wetenschappelijke literatuur. Er is wel onderzoek aan de gang naar internetverslaving en desillusie bij individuen met geestelijke stoornissen. Zo is er een man die gelooft dat iemand hem probeert te vergiftigen via zijn vingers op het toetsenbord.

Buiten de realiteit

De onderzoekers wijzen op interpersoonlijke interactie op het internet die zich kunnen lenen voor psychotische ervaringen, vooral in het geval van onbeperkt gebruik van het internet. Het gaat om e-mail, chatten en bepaalde Facebook toepassingen. De overdracht van dagelijkse realiteit naar virtuele realiteit is het overbrengen van bewustzijn naar een andere ruimte die noch de realiteit is noch buiten de realiteit staat. Soms wordt het gebruikt als vluchtmogelijkheid uit de realiteit.

Er ontstaan ook veel misverstanden vanwege het ontbreken van lichaamstaal en de nuances van persoonlijk contact. Virtuele communicatie zorgt er ook voor dat tijd en ruimte ondermijnd worden. Je hebt op hetzelfde moment contact met iemand heel ver weg waar het veel later of vroeger is. Het onderscheid tussen de partijen verwaterd. En er worden bij games op het internet identiteiten gevormd die het eigen identiteit ondermijnen en die de grens penetreren tussen een individu en zijn of haar omgeving.

Nitzan zegt dat dit onderzoek nog maar een begin is. Er zal nog veel meer onderzoek gedaan moeten worden voordat echte harde conclusies getrokken kunnen worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Israëlische studie:lang internetten kan leiden tot psychose"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Schizofrenie
Medische informatie…
Schrijf mee!