Leef langer, en houd je aan de "Europese code tegen kanker"

Leef langer, en houd je aan de "Europese code tegen kanker" Als je de adviezen opvolgt van "De Europese code tegen kanker" heb je een kleinere kans op kanker. Een aantal tips zijn ongetwijfeld bekend, maar het is heel nuttig eens een compleet overzicht te kunnen raadplegen. Uit de laatste editie van oktober 2014, blijkt ook dat er geen twijfel meer is dat te veel alcohol tot borstkanker en allerlei andere kankertypen kan leiden. En neem onder andere deel aan de periodieke onderzoeken op gebied darmkanker en borstkanker.

Kanker is complex

Kanker is een verzamelnaam voor over de 100 verschillende ziekten. Het kan overal in het lichaam ontstaan. Sommige vormen van kanker zijn goed te behandelen en andere zijn moeilijk te onderdrukken. In de meeste gevallen is kanker een gevolg van een combinatie van oorzaken. Belangrijke boosdoeners zijn: verkeerde voedingsgewoonten, roken, werken met stoffen die kankerverwekkend zijn, te veel alcohol, of te veel in de zon. De een is gevoeliger hiervoor dan de ander.

Europese code tegen kanker

Als je de adviezen naleeft van de “Europese code tegen kanker” heb je een kleinere kans dat je kanker krijgt. Die adviezen luiden als volgt:
  • Wees matig met het drinken van alcoholhoudende dranken, want er is geen twijfel dat alcohol kanker van de mondholte, keelholte, strottenhoofd, slokdarm, lever, dikke darm en borstkanker kan veroorzaken.
  • Rook niet. Tabaksrook is ook schadelijk voor nietrokers, dus rook zeker niet in hun aanwezigheid.
  • Eet elke dag voldoende vers fruit en groente en ook genoeg vezelbevattende (graan)producten.
  • Overgewicht voorkomen en genoeg lichaamsbeweging nemen. Wees matig met vette voedingsmiddelen en bereidingsmethoden.
  • Bescherm je tegen UV-straling, dus wees matig met de zon en zonnebanken. Voorkom vooral bij kinderen zonnebrand.
  • Let er op dat je te allen tijde de gezondheid- en veiligheidsvoorschriften opvolgt ten aanzien van kankerverwekkende stoffen.

Raadpleeg tijdig je huisarts

Het stadium waarin de ziekte wordt ontdekt is cruciaal voor de kans op genezing respectievelijk de kwaliteit van verder leven als patiënt. Ga altijd na de dokter, ongeacht of je wel of geen pijn hebt:
  • indien een wondje of zweertje niet geneest, ook als dit zich in de mond bevindt,
  • wanneer een moedervlek een andere grootte, vorm, of kleur gaat aannemen,
  • als je wordt geconfronteerd met abnormaal bloedverlies,
  • als je een gezwel of knobbel hebt in bijvoorbeeld, lies, hals, borst, zaadbal, oksel.

Ga eveneens naar de dokter indien je langer dan vier weken last hebt van één van de volgende klachten:
  • hoest of heesheid,
  • onverklaarbaar gewichtsverlies,
  • een zich steeds wijzigende stoelgang,
  • plasproblemen, bijv. moeilijker of vaker.

Voor vrouwen

  • Indien je daarvoor in aanmerking komt doe dan mee aan het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker en laat dan regelmatig een baarmoederhalsuitstrijkje maken.
  • Onderzoek zelf maandelijks je borsten. Indien je boven de 50 bent, meedoen aan het bevolkingsonderzoek naar borstkanker.

Invloed van beweging op het ontstaan van kanker

Wat in het algemeen goed is voor je gezondheid is vrijwel altijd ook goed tegen kanker. Voldoende bewegen vermindert het risico op hart- en vaatziekten en tevens op kanker. Als je intensief beweegt c.q. aan wedstrijdsport deelneemt treden er nog een aantal voordelen op: Want omdat je graag wil winnen rook je vaak ook minder en drink je matiger en let je op je gewicht. Bewegen werkt tevens stimulerend op de spijsvertering, zodat eventuele schadelijke stoffen in het voedsel sneller het lichaam verlaten en kort in de darmen blijven wat uiteraard het risico op darmkanker verkleint. Het mes van de gezonde beweging snijdt dus aan vele kanten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
7 tips om kanker te voorkomenEr zijn heel wat dingen die je kunt doen om het risico dat je kanker krijgt te verkleinen. Dit betekent misschien wel kl…
Verminder de kans op borstkanker en beweeg meer!Verminder de kans op borstkanker en beweeg meer!Borstkanker gaat uit in het melkklierweefsel in de borst. Het is de meest voorkomende kanker bij vrouwen, 22% van alle k…
Borstkanker, voeding en alcohol: alcohol wordt afgeradenBorstkanker, voeding en alcohol: alcohol wordt afgeradenDat glaasje wijn drinken om te ontspannen is wel erg lekker als je borstkanker hebt gehad. Toch is juist die drank in ve…

Pil tegen longkankerPil tegen longkankerAstraZeneca introduceert op 1 februari 2010 een pil op de markt ter bestrijding van een bepaalde vorm van longkanker. He…
Het uitstrijkjeHet uitstrijkjeDe PAPtest oftewel het uitstrijkje wordt aan alle vrouwen boven de dertig jaar gratis aangeboden. Dit gebeurt iedere vij…
Bronnen en referenties
  • AvVN nieuws, Ned. Kankerbestrijding

Reageer op het artikel "Leef langer, en houd je aan de "Europese code tegen kanker""

Infoteur: Robbie
Laatste update: 09-12-2018
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!