InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > AIDS en het hiv-virus

AIDS en het hiv-virus

AIDS en het hiv-virus AIDS, een ziekte die ontstaat door het HIV-virus. Een virus dat niet te bestrijden is. Men doet nog dagelijks volop onderzoek en de vooruitzichten voor besmette mensen is al een heel stuk beter dan in de beginjaren. Mensen die besmet zijn met het HIV-virus, kunnen er oud mee worden. Indien men zich houdt aan strikte regels. Wat zijn de symptomen van dit virus, wanneer men verdenkingen hierop heeft? Aids, er wordt nog steeds enorm veel onderzoek naar verricht. Een virus dat zich niet laat uitschakelen. Wereldwijd zijn er vele mensen besmet met HIV. Voor de westerse landen is de prognose redelijk, voor de derde-wereldlanden ziet het er slecht uit.

Wat is AIDS?

Acquired Immune Deficieny Syndrome, afkorting AIDS, wordt veroorzaakt door het virus HIV (Humane Immunodefiency Virus). Het virus vernietigt het afweersysteem van de mens. Hoe aids ontstaan is bij de mens, is niet geheel duidelijk. Wel is het zeer waarschijnlijk afkomstig van de apen. Het is mogelijk dat een mens is aangevallen door aan aap en zodoende besmet is geraakt met het HIV virus. Er doen veel verhalen de ronde over het ontstaan van aids. Apen en mensen vertonen genetisch grote overeenkomsten dus is het wel mogelijk dat het zo is over gebracht. Anders dan bij kattenaids, wat niet besmettelijk is bij de mens.

Oorzaak

Het HIV virus is de oorzaak van AIDS. De besmetting vindt plaats door het uitwisselen van lichaamsvocht, dit is bloed zijn of sperma. In speeksel, zweet, traanvocht, urine en ontlasting kan het virus ook zitten, maar in een zo lage concentratie dat het geen besmetting kan veroorzaken. De grootste besmettingen vinden plaats via seksueel contact en besmet bloed, bijvoorbeeld via besmette naalden of een bloedtransfusie.

Verloop

Wanneer iemand besmet is met het HIV maar nog geen symptomen hebben, is deze persoon wel al besmettelijk voor anderen. Tijdens de besmetting merkt de patiënt nog niks, er zijn geen klachten of symptomen. Er kunnen enkele maanden tot enkele jaren voorbijgaan voordat zich AIDS ontwikkelt. Er ontstaan dan infecties en tumoren. Het gaat hierbij om infecties die normaal niet voorkomen bij mensen met een goed werkend immuunsysteem. Veelal worden de luchtwegen geïnfecteerd, maar ook het zenuwstelsel en de huid. Er ontstaan soms ook darmontstekingen. Tuberculose in de longen komt ook voor. Hersenvliesontsteking behoort ook tot een van de symptomen. De infecties kunnen heel divers zijn, en ook tumorgroei door het hele lichaam komt voor, met name op de huid. Het immuunsysteem wordt door het virus in die mate aangetast en vernietigd, dat het lichaam zich niet meer kan afweren tegen deze infecties.

Behandeling

Het eerste middel tegen AIDS was zidovudine. Dit geneest AIDS niet maar vertraagt het proces. Het middel maakt een enzym onwerkzaam dat het virus nodig heeft om zich te vermenigvuldigen. Tot op heden (2010) is er nog geen medicijn dat AIDS kan genezen. Wel zijn er diverse aidsremmers, die het proces kunnen vertragen. Wanneer men niet behandeld wordt, krijgt de helft van de onbehandelde mensen binnen tien jaar AIDS en sterft. Het is daarom belangrijk om bij twijfel het bloed te laten testen op HIV. Hoe vroeger men erbij is hoe beter de prognose is. Eenmaal AIDS, dan is het niet meer te remmen.

Onderzoek

In 2009 merkten onderzoekers in Bangkok op dat ze een vaccin hebben ontwikkelt dat de kans op het besmet raken met het HIV virus met 30 procent verminderd. Hiertoe testte men 160.000 personen uit Thailand. In Duitsland deed men een onderzoek naar groene thee: bij het gebruik in vaginale crèmes verminderd dit de kans op het krijgen van het HIV-virus tijdens seksueel contact. De Wereldgezondheidsorganisatie stelde vast dat een op de vier doden die gestorven zijn aan de gevolgen van TBC, ook besmet is met het HIV-virus. Dit is te verklaren doordat mensen met TBC een sterk verminderde weerstand hebben. In 2003 werd een Britse man positief bevonden na een HIV-test. omdat hij slecht een kleine hoeveelheid HIV in zijn bloed had, kreeg hij geen medicijnen. Later dat jaar werd hij weer getest en was de HIV volledig verdwenen. Men weet niet of er bij de eerste test toch een fout gemaakt is, of dat het lichaam in staat is geweest het virus zelf op te ruimen. In andere landen word onderzoek gedaan naar bepaalde voeding en het positieve effect hierop op het HIV-virus. Zolang er nog geen concrete cijfers en feiten over zijn, blijft men zich bezig houden met het zoeken naar een goed medicijn. Vooralsnog is HIV niet te genezen maar wel sterk te onderdrukken, en mensen die ermee besmet zijn kunnen er redelijk oud mee worden. Zaak blijft om altijd op te blijven letten en de nodige voorzorgsmaatregelen te treffen, zodat men andere niet besmet.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Forum: http://www.aidsforum.nl/

Reageer op het artikel "AIDS en het hiv-virus"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 26-05-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!