InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Anorexia nervosa, symptomen en behandeling

Anorexia nervosa, symptomen en behandeling

Anorexia nervosa, symptomen en behandeling De meest dodelijke psychische ziekte is anorexia nervosa, de vermageringsziekte. Het treft vooral jonge meiden. Grootste oorzaak is het verkeerde beeld dat het over ons heen roept, waarin mager zijn de mode is. Media is hier een grote boosdoener aan. Maar ook andere problemen liggen aan de grondslag voor het ontstaan van anorexia, en dit ontwikkelt zich vaak al vroeg in de puberteit.

Wat is anorexia nervosa

Het verschijnsel anorexia komt voornamelijk voor bij jonge vrouwen in de leeftijd van 12 tot 21 jaar, wanneer ze zich bewust worden van hun lichaam en hun omgeving. Maar ook jonge mannen kunnen ermee te maken krijgen. Deze ziekte kenmerkt zich door het niet willen eten en het gebrek aan eetlust. Het verlangen om mager te zijn is groot. Men hongert zichzelf letterlijk uit. Anorexia nervosa mag daarom een psychische ziekte genoemd worden: er is namelijk geen lichamelijke oorzaak te vinden in het niet willen eten. Soms word anorexia nervosa verward met boulimia nervosa. Bij boulimia eet men juist wel en dit word gekenmerkt door enorme eetbuien, gevolgd door opzettelijk braken of het gebruik van laxeermiddelen. Bij anorexia heeft de patiënt een verkeerd beeld van zichzelf en ziet niet in hoe mager hij of zij al is, maar verlangt ernaar om nog meer af te vallen. Soms ziet men een combinatie van anorexia en boulimia, waarbij periodes van eetbuien gevolgd door braken afgewisseld worden door periodes van niks eten.

Oorzaken

De belangrijkste oorzaak van anorexia is het beeld dat de media over ons oproept. Dunne modellen, dunne actrices, jonge meisjes zien dit als voorbeeld voor hun eigen lichaam. Het uithongeren van zichzelf kan ook een vorm van zelfstraf zijn, wanneer er een machtsstrijd met de ouders is of wanneer het kind zijn of haar eigen seksualiteit wil ontkennen. Anorexia treft het meest jonge meisjes. Soms is de oorzaak het feit dat het jonge meisje niet volwassen wil worden. Door sterk te vermageren blijft de menstruatie uit en ontwikkelen de borsten maar matig.

Symptomen

Het weigeren van eten of te kleine porties eten, soms ook braken. Na een tijdje vermagerd het lichaam sterk en de menstruatie bij de vrouw blijft uit. Het lichaam heeft nu geen vet meer om te verbranden. Uiteindelijk vindt er ook afbraak van andere weefsels en organen plaats. Hier haalt het lichaam zijn energie uit wat nodig is om in leven te blijven. Eerst worden de minst belangrijke organen afgebroken. later zullen ook andere belangrijker organen worden afgebroken. Uiteindelijk volgt de dood. In Nederland sterven jaarlijks 350-400 mensen aan de gevolgen van anorexia nervosa. Andere symptomen die uiteindelijk bij anorexia zich zullen uiten zijn:
  • uitblijven menstruatie met als gevolg botafbraak
  • trager werken van het hart en een krimping van de hartspier, een hartstilstand is de grootste doodsoorzaak bij anorexiapatiënten
  • lagere bloeddruk met als gevolg duizelig, misselijk en lusteloos
  • koud aanvoelen, vooral handen en voeten zijn vaak koud, en in het algemeen heeft men het koud doordat er niks te verbranden valt
  • haaruitval: zowel op het lichaam als op het hoofd
  • vochtstoornissen: extreem vochtverlies met uitdroging als gevolg of vochtophoping in de benen (oedeem)
  • verminderde afweer: vaker komen er infectieziekten voor doordat de witte bloedlichaampjes worden afgebroken
  • weinig contacten: men verliest het contact met vrienden en familie en raakt in een isolement
  • depressief, in het begin is men vaak juist blij met het gewicht dat men afvalt, maar later kan de patiënt juist depressief worden

Behandeling

Een behandeling is moeilijk en vaak langdurig.. Het niet willen eten zit heel diep en er is moeilijk vanaf te komen. Bij sterke vermagering is een opname in het ziekenhuis vaak noodzakelijk, soms met dwangvoeding. Er zal ook een psycholoog aan te pas moeten komen. Het allerbelangrijkste is dat de patiënt zelf inziet dat de levensstijl helemaal de verkeerde kant opgaat en dat de dood uiteindelijk zal volgen. Wanneer de patiënt dit niet in wil zien, zal deze dan wel in leven kunnen worden gehouden met dwangvoeding, maar zal niet genezen van deze ziekte. Steun en liefde van familie en vrienden is hierbij heel belangrijk. Men moet niet gaan zoeken bij wie de fout ligt, belangrijker is om eraan te werken en ervoor te zorgen dat de patiënt volledig geneest. Het is ook belangrijk dat er voortijdig word ingegrepen en er snel hulp kan komen. Wanneer men hiermee te lang wacht, raakt de patiënt steeds dieper in zijn ziekte en zal er uiteindelijk een dwangopnamen moeten plaats vinden, wat niet bevorderlijk is voor het psychische herstel van de patiënt.

Modebeeld

Steeds vaker worden te dunne modellen niet meer toegelaten in de modellenwereld, om het beeld van dun moeten zijn weg te nemen bij jonge meiden. Dun zijn is niet mooi. Maar degene die aan anorexia lijdt, vind zichzelf zelfs nog te dik als hij of zij maar 30 kilo weegt. Er zijn een aantal beroemdheden die aan anorexia lijden of leden:
  • Karen Carpenter van the carpenters liet zich behandelen voor anorexia, kwam in 1 week tijd 5 kilo aan en overleed in 1983 hieraan. Haar hart kon deze zware belasting niet meer aan.
  • Ana Carolina Reston , een topmodel, overleed in 2006 aan anorexia, ze woog toen nog maar 40 kilo en was 1.74 meter lang.
  • Mary-Kate Olsen van de olsen-tweeling is inmiddels genezen van anorexia nervosa
Opmerkelijk is dat bij een een-eiïge tweeling, waar van er eentje anorexia krijgt, de ander 50 procent kans heeft om ook anorexia te ontwikkelen.

Pro-ana

Een grote zorg zijn de zogenaamde pro-ana-sites. Op deze websites discussiëren vaak jonge meiden over het vermageren en geven ze elkaar tips en trucs hierin. Het is vaak schrikwekkend om te lezen wat men allemaal doet om sterk te vermageren. Het word op dit soort sites niet duidelijk wat de gevaarlijke gevolgen zijn van anorexia. Er zijn foto's te zien van modellen die gewoon veel te mager zijn en waar de botten van uitsteken. Helaas vinden de bezoekers van dit soort websites dit mooi om te zien en streven ernaar om ook zo dun of nog dunner te worden. In Nederland is men druk bezig deze websites van het internet te halen. In België en Nederland word er vooraf een waarschuwing gegeven over de mogelijke gevolgen. Uiteraard lezen anorexia-patiënten deze waarschuwing niet of zien ze bewust over het hoofd. Pro Ana is en zelfbewust meisje dat controle heeft over haar gewicht. Pro Ana eet niet veel, ze is niet ziek maar leeft gewoon anders. Pro Ana wil net zo mager worden als de modellen die ze ziet. Of nog magerder. Pro Ana is vaak alleen; ze heeft nog maar weinig echte vrienden. Pro ana is een afkorting van pro-anorexia: en geeft hiermee de benaming aan websites die anorexia juist toejuichen. Gelukkig geven de meeste pro-ana-sites nu wel duidelijke waarschuwingen hierover, niet alleen op de beginpagina maar ook op andere pagina's. Anorexia is en blijft tenslotte een ziekte waarop de dood kan volgen.
Gerelateerde artikelen
Anorexia en Boulimia NervosaIedereen heeft wel eens van de eetstoornissen Anorexia en Boulimia Nervosa gehoord. Veel mensen weten er dus wel het nod…
Wat is anorexia nervosa?Wat is anorexia nervosa?Anorexia is een psychische ziekte. Veel mensen hebben er wel eens van gehoord, maar weinig weten werkelijk wat het preci…
Ondergewicht: oorzaken en gevolgenOndergewicht: oorzaken en gevolgenOndergewicht brengt een aantal risico's met zich mee. Zo is er een verhoogde kans op osteoporose oftewel botontkalking.…
Bronnen en referenties
  • http://www.sabn.nl/

Reageer op het artikel "Anorexia nervosa, symptomen en behandeling"

Reacties

Tio, 26-08-2017 18:02 #2
Ik ken niemand met anorexia maar er zijn wel een aantal mensen die zeggen dat ze iemand met anorexia nervosa hebben gekend of kennen. De meesten herstellen maar er zijn er bij die blijven lang op een laag gewicht, en soms komt het voor dat het lichaam het niet meer uithoudt. Ze zeggen dat het een copingsmechanisme is om met problemen om te gaan. De uitlaatklep is niet eten. Bepaalde stressoren waar iets voor in de plaats moet komen om beter te worden. Je voelt je steeds meer geïsoleerd van de omgeving.

Ila, 08-12-2015 14:28 #1
Hoi, ik heb een vriedin met anorexia, hoe kan ik haar helpen? Ze is 1.65 en weegt nog maar 27 kilo, ze wilt alleen nog meer sporten en ze eet niks meer.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 03-07-2014
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!