InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Onderzoek op darmkanker belangrijk bij 50-plussers

Onderzoek op darmkanker belangrijk bij 50-plussers

Onderzoek op darmkanker belangrijk bij 50-plussers Darmkanker is een ernstige ziekte die jaarlijks in Nederland bij ongeveer 10.000 mensen wordt ontdekt. Dat wil gelukkig nog niet zeggen dat met deze diagnose het einde is vastgesteld. Als je er op tijd bij bent tenminste. Onderzoek op darmkanker is vooral een must voor ouderen.

Darmkanker

Darmkanker is een ziekte waarvan de ernst en omvang bij veel mensen tamelijk onbekend is. Maar bij mannen is het zelfs nummer drie van de meest voorkomende kankersoorten. Bij vrouwen is het nog ernstiger, daar staat darmkanker op plaats twee.

Dikke darmonderzoek

Dikke darmkanker kan door onderzoek heel goed voorkomen worden, in tegenstelling tot vele andere kankervormen. Door middel van endoscopie wordt via de anus een flexibele kijker ingebracht en wordt de dikke darm volledig onderzocht. Eerst wordt de patiënt echter gelaxeerd en een infuus met pijnstillers plus slaapmiddel toegediend. De patiënt slaapt zodoende rustig tijdens het darmonderzoek, wat vroeger niet, maar nu wel mogelijk is dank zij de nieuwe technieken.

Gevolgen van het onderzoek

Er wordt tijdens het onderzoek overigens niet naar kanker gezocht maar naar de voorlopers ervan namelijk de poliepen. Poliepen zijn er in gesteelde vorm (paddenstoelen) en als een vlakke zwelling. Deze poliepen worden weggesneden indien ze aangetroffen worden. Ze worden onder een microscoop bestudeerd teneinde een diagnose te stellen. Personen bij wie tot 2 poliepen, echter geen kanker wordt gevonden, worden vervolgens om de 6 jaar onderzocht (RKZ Ziekenhuis Beverwijk). Zijn er meer dan 3 poliepen gevonden en eveneens geen kanker, dan vindt het periodiek vervolgonderzoek om de 3 jaar plaats. Indien er wel kanker wordt aangetroffen, wordt de zelfde dag een traject ingegaan, waarna binnen 2 weken foto’s en scans zijn gemaakt en de behandeling wordt gestart. Uiteraard geldt ook bij deze ziekte dat hoe eerder de behandeling wordt gestart hoe groter de kans op genezing is.

Uitzaaiingen

Ook in het geval van uitzaaiingen zijn er nog opties. Zo kan de lever worden geopereerd, met hitte kunnen de uitzaaiingen worden vernietigd en via chemotherapie kunnen verdere uitzaaiingen worden onderdrukt. Maar uitzaaiingen betekenen helaas in de meeste gevallen toch einde verhaal, met dien verstande dat het leven met behandeling nog te rekken is.

Risico leeftijd

Darmkanker komt het meeste voor bij mensen van circa 70 jaar en omdat het bij vroegtijdige constatering goed te behandelen is zou eigenlijk iedereen boven de 50 jaar eenmalig een onderzoek moeten laten doen. Ook indien je geen klachten hebt. In Amerika vindt er rond die leeftijd al bevolkingsonderzoek plaats naar deze ziekte maar in Nederland is de capaciteit hiervoor vooralsnog onvoldoende. Maar wel is het de bedoeling dat in ons land is uiteindelijk alle mannen en vrouwen van 55 tot en met 75 jaar iedere twee jaar een uitnodiging krijgen om mee te doen aan het darmonderzoek.

Symptomen van dikke darmkanker

In het allereerste begin zijn er nauwelijks klachten. Symptomen die zich dan kunnen voordoen zijn:
  • Slijm en/of bloed in de ontlasting
  • Bloedarmoede
  • Veranderingen in het ontlastingspatroon die niet verklaard kunnen worden
  • Buikpijn

Risicofactoren

Personen waarbij dikke darmkanker of poliepen in de familie voorkomt lopen een verhoogd risico. Ander risicofactoren:
  • Diabetes
  • Overgewicht
  • Roken
  • Eten van rood vlees
  • Drinken van veel alcohol
  • Het hebben van een hoge leeftijd (vanaf 70 jaar)
Gerelateerde artikelen
Darmkanker: symptomen, diagnose, behandeling en prognoseDarmkanker: symptomen, diagnose, behandeling en prognoseDarmkanker (ook wel coloncarcinoom genoemd) is een kankersoort die veel opduikt. Bij de meeste mensen gaat het om kanker…
Aanhoudende buikklachten door een darmpoliepAanhoudende buikklachten door een darmpoliepNaar schatting heeft 1 op de 10 mensen van 50 jaar en ouder één of meerdere poliepen in de dikke darm. Een poliep is een…
Alles over darmpoliepen5 tot 10% van de mensen krijgt ze, een of meerdere poliepen in de dikke darm. Veel mensen voelen er nooit iets van, maar…
Darmonderzoek (coloscopie): wanneer en hoe gaat dat?Darmonderzoek (coloscopie): wanneer en hoe gaat dat?Een darmonderzoek of colonoscopie is een inwendig kijkonderzoek van de dikke darm. Darmonderzoek kan worden uitgevoerd o…
Bloed in de ontlasting – Wat kan de oorzaak zijn?Bloed in de ontlasting – Wat kan de oorzaak zijn?Bloed in de ontlasting kan natuurlijk nooit een goed teken zijn. Het advies in zo’n geval is dus om meteen de huisarts t…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Onderzoek op darmkanker belangrijk bij 50-plussers"

Reactie

Lemmens Elly, 02-05-2017 12:41 #1
Myn moeder is 80jaar en heeft al 6weken diaree maar moet volgens de huisdokter geen onderzoeken laten doen. is dit normaal? juist omdat er bloed by de stoelgang is. Reactie infoteur, 02-05-2017
Een verpleegkundige raadt u aan om wel op een vervolgonderzoek aan te dringen. Omdat bloedverlies op den duur tot bloedarmoede kan leiden, en diarree tot uitdrogingsverschijnselen.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 10-12-2017
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!