InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Vaccinatie voor op vakantie

Vaccinatie voor op vakantie

De meeste reizigers denken wel aan een vaccinatie als ze naar een ver (tropisch) land gaan. Maar bij een tripje naar Bulgarije, Marokko of Turkije zijn de meesten zich niet bewust van de verhoogde risico’s op een infectieziekte die men kan oplopen. Voorkomen is beter dan genezen. In West-Europa zijn we relatief goed beschermd. De infectieziekten zoals polio en malaria komen hier niet voor. We hebben schoon drinkwater. Het zwemwater wordt gecontroleerd en de besmetting van voedsel met ziekmakende bacteriën zijn laag dankzij een goede hygiëne. Wij denken dat we ook zo goed beschermd zijn als we 3 uur vliegen of een 1 dag in de auto rijden. En al helemaal als we familie gaan bezoeken.

Hepatitis A

Dit is een erg besmettelijk virus dat met de ontlasting wordt uitgescheiden. Als er riool op het zwemwater uitkomt, kan de zwemmer besmet raken. Ook de schaal- en schelpdieren die in dat water gezeten hebben en die je rauw eet, kunnen dit virus overdragen.

Infecties via voedsel

Er zijn heel veel bacteriën, virussen en amoeben die een voedselvergiftiging kunnen veroorzaken. Enkele voorbeelden hiervan zijn: campylobacter, hepatitis A, bacillaire dysenterie, buiktyfus, en cholera. Van de meeste voedselinfecties herstel je binnen twee tot vier dagen zonder hulp van medicatie. Voedselinfecties met bacteriën zijn vaak ernstiger, zeker als er bloed in de ontlasting zit of er naast de diarree ook koorts optreedt. Raadpleeg in dit geval zeker een arts.

Infecties via bloed of muggen

  • Hepatitis B wordt overgedragen via bloed. Bijvoorbeeld tijdens ziekenhuisopname in onhygiënische omstandigheden of bij lokale kapper of tandarts.
  • Malaria en knokkelkoorts (dengue) worden verspreid door muggen. Laat je dus niet steken! Smeer overdag een anti-muggenmiddel en slaap ’s nachts onder een klamboe
  • Bilharzia wordt veroorzaakt door een worm die via je huid je lichaam binnendringt. Deze worm kan voorkomen in stilstaan zoet water. Ga dus niet pootje baden in een oase in de woestijn.

Infecties van mens op mens

Via speeksel kan er ook veel worden overgedragen. Voorbeelden hiervan zijn: tuberculose en SARS. Polio wordt overgedragen door fecale besmetting of contact met feces (ontlasting). Polio komt in Nederland niet meer voor, omdat je hiervoor geënt wordt als kind (DTP-vaccinatie). Toch is het raadzaam om voor een aantal landen de DTP-vaccinatie te herhalen.

Informeer vooraf

Het is zinvol om van te voren informatie in te winnen. Dit kan bij de GGD, Landelijke Vaccinatielijn en de website van Landelijk Coördinatiecentrum Reizigers Advisering. Je kunt je laten enten bij de GGD’s, Travel Clinics, het Tropencentrum en vaak ook bij je eigen huisarts. Let er wel op dat jij je op tijd inent en niet vlak voor je op reis gaat. Veel zorgverzekeraars vergoeden de vaccinaties gedeeltelijk of zelf in zijn geheel bij een aanvullend pakket.

Aanbevolen vaccinaties voor landen dichtbij

LandVaccinaties
Portugalgele koorts (*)
Marokkohepatitis ADTP
Kroatiëhepatitis ADTP
Macedoniëhepatitis ADTP
Albaniëgele koorts (*)hepatitis ADTP
Algerijegele koorts (*)hepatitis ADTP
Tunesiëgele koorts (*)hepatitis ADTP
Libiëgele koorts (*)hepatitis ADTP
Bosnië-Herzegovinahepatitis ADTP
Oekraïnehepatitis ADTP
Ruslandhepatitis ADTP
Moldaviëhepatitis ADTP
Roemeniëhepatitis ADTP
Bulgariëhepatitis ADTP
Turkijehepatitis ADTP
Syriëgele koorts (*)hepatitis ADTP buiktyfus(**)
Jordaniëgele koorts (*)hepatitis ADTP
Libanongele koorts (*)hepatitis ADTPbuiktyfus(**)
Egyptegele koorts (*)hepatitis ADTP
Sloveniëhepatitis ADTP

(*) In dit land komt geen gele koorts voor. Echter, als men VANUIT een gele koorts gebied komt is vaccinatie VERPLICHT.
(**) Bij een reis van langer dan 2 weken
© 2010 - 2017 Carolaw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vaccinaties zijn belangrijkVaccinaties zijn een bescherming voor je lichaam. Vaccinaties helpen je lichaam immuun te maken voor bepaalde ziektes. D…
Thailand reizen: heb je vaccinaties nodig voor Thailand?Thailand reizen: heb je vaccinaties nodig voor Thailand?Thailand staat bij toeristen van overal ter wereld bekend als een niet te missen bestemming, zowel wat betreft natuur al…
Op vakantie: is vaccinatie hepatitis A echt nodig?Op vakantie: is vaccinatie hepatitis A echt nodig?Voor veel landen buiten Europa zijn verschillende vaccinaties verplicht. Als vaccinatie niet verplicht is lijkt het dus…
Alles over vaccinatiesAlles over vaccinatiesVan jongs af aan worden we al gevaccineerd. Als we naar een ver land gaan moeten we ook een aantal vaccinaties halen. Wa…
Bronnen en referenties
  • LCR

Reageer op het artikel "Vaccinatie voor op vakantie"

Infoteur: Carolaw
Gepubliceerd: 10-04-2010
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!