InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Ouderenzorg: hart- en longziekte, beroerte, ziekte Parkinson

Ouderenzorg: hart- en longziekte, beroerte, ziekte Parkinson

Hartfalen komt regelmatig voor bij ouderen. Dit zal toenemen door vergrijzing, langere overleving na een hartinfarct en medische en technische interventies. Ook longlijden (COPD) en astma nemen toe door de vergrijzing en omdat steeds meer vrouwen roken. Een beroerte betreft een herseninfarct of een hersenbloeding. Parkinson betreft trillende ledematen en verminderde spierkracht. We kijken in dit artikel naar de behandeling van hartfalen, longziekte, beroerte en Parkinson. Dit artikel is een bewerking van het artikel 'Somatische aandoeningen: chronische ziekten' van Sophia de Rooy en Tineke van der Kruk.

Behandeling van chronisch hartfalen

vochtafdrijving

Dit wordt gedaan met behulp van diuretica. Het vochtvolume en de benauwdheid nemen hierdoor af. Patiënten moeten daardoor wel vaker naar het toilet. Voor ouderen die slecht ter been zijn kan dit zeer lastig zijn.

versterking pompfunctie hart met behulp van medicatie

Drie soorten medicijnen:
  1. die de contracties van het hart versterken (bijv. digoxine)
  2. die inwerken op het geleidingsweefsel (bètablokkers)
  3. die inwerken op de spanning van de bloedvaatwanden (ace-remmers)

Nadeel van de medicijnen zijn de bijwerkingen.

In balans brengen van water- en zouthuishouding

Na medicatie wordt een stabiel gewicht bereikt. Dit is het streefgewicht dat de patiënt moet aanhouden. Vaak wordt een zout beperkt dieet voorgeschreven. Er is veel zorg en ondersteuning nodig.

Behandeling van en leefregels bij longlijden

stoppen met roken

COPD komt bij 15% van de rokers voor. Stoppen met roken is noodzakelijk en heeft ook effect. Alleen hebben rokers veel hulp nodig bij het stoppen met roken.

beperking blootstelling allergenen

Allergie voor zaken zoals huisstofmijt, gras, berk, katten haren vormt een belangrijke oorzaak van astma. Het is dus zaak het huis goed schoon te houden.

Medicamenteuze behandeling

Het gaat om bronchus verwijders. Dit gebeurt meestal door middel van dosis-aerosolen met als hulpmiddel volumatic (luchtkamer-tussenstuk).

Voldoende lichaamsbeweging

Getrainde spieren nemen meer zuurstof op. Bij acute exacerbatie is het slim om de patiënt bij klinische conditie al in het ziekenhuis te laten trainen.

Voldoende voeding

Er treedt gewichtsverlies op bij COPD vanwege verhoogde energiestofwisseling gecombineerd met onvoldoende voedsel inname. Door voedsel tekort ontstaat verergering van de symptomen. Bij voldoende voedsel is er sprake van toename spiermassa die voor de ventilatie nodig is.

Mogelijke stoornissen bij een beroerte

cognitieve stoornissen

Dit zijn coma, persoonlijkheidsveranderingen, verwardheid en geheugenstoornissen.

stoornissen waarneming

Dit zijn gevoelsstoornis, duizeligheid, dubbelzien, halve beelden zien, incontinentie en obstipatie.

stoornissen motoriek

Dit zijn coördinatiestoornis, enkelvoudige verlamming, halfzijdige verlamming en loopstoornissen.

slik- en spraakstoornissen

Dit zijn onvermogen gedachten in woorden uit te drukken, patiënt begrijpt niet wat gezegd wordt, slikklachten en onduidelijk spreken.

Voornaamste symptomen ziekte van Parkinson

bewegings- en spierstoornissen

Dit zijn tremoren, ongecontroleerde bewegingen, bewegingstraagheid, stijfheid, houdingsproblemen, maskergelaat, spierzwakte, verstarren, start- en stopproblemen, valneiging en slikklachten.

stemmingsstoornissen

Dit is voornamelijk depressie.

cognitieve stoornissen

Dit zijn verwardheid, hallucinatie, concentratie- en aandachtsproblemen, vergeetachtigheid en dementie.

vegetatieve stoornissen

Dit zijn duizeligheid, speekselvloed, toename talgproductie en overmatig transpireren.

andere symptomen

Dit zijn o.a. droge ogen, obstipatie en blaasretentie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hartfalen: Symptomen, diagnose, BNP en behandelingHartfalen is een aandoening, waarbij je hart er niet meer in slaagt om het lichaam tijdig te kunnen voorzien van genoeg…
Hartfalen, oorzaken en gevolgenIeder jaar sterft ongeveer 4% van de Nederlanders aan de gevolgen van hartfalen. Hieronder vallen meer mannen (62%) dan…
Cor pulmonale: Rechtszijdig hartfalenCor pulmonale: Rechtszijdig hartfalenCor pulmonale is een aandoening waardoor rechtszijdig hartfalen optreedt. Een langdurige hoge bloeddruk in de slagaderen…
Spironolacton: medicijn tegen hoge bloeddrukSpironolacton: medicijn tegen hoge bloeddrukEen hoge bloeddruk verhoogt het risico op een hart- en vaataandoening. Het is meestal niet merkbaar, waardoor het soms l…
Aandoeningen: oorzaken van hartfalenHartfalen is het onvermogen van het hart om voldoende bloed rond te pompen. Het hart is niet in staat goed te pompen. De…
Bronnen en referenties
  • Somatische aandoeningen: chronische ziekten (artikel) - Sophia de Rooy en Tineke van der Kruk

Reageer op het artikel "Ouderenzorg: hart- en longziekte, beroerte, ziekte Parkinson"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 26-11-2011
Subrubriek: Ziekten
Special: Ouderenverzorging
Medische informatie…
Schrijf mee!