InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Alcohol, het grootste probleem van Nederland

Alcohol, het grootste probleem van Nederland

Elke dag vindt er alcoholgeweld plaats. Dat tolereren we als Nederlanders. Het gebruik van alcohol gaat altijd gepaard met een slechtere gezondheid voor de drinker. Doordat elke dag honderdduizenden alcoholisten zich op de weg begeven vormt alcohol een gevaar in het verkeer. Daarnaast vinden er wekelijks vechtpartijen in uitgaanscentra door mensen die onder invloed zijn van alcohol.

Inhoud:

Alcohol is een hardrug

In Nederland wordt er op scholen niet geleerd hoe veilig alcohol te drinken. 2500 Jaar terug dachten mensen wel na over alcohol in de samenleving. Plato heeft gezegd dat alcohol alleen gedronken mag worden in het bijzijn van een ouderling die spannende verhalen vertelt. Zo versterkt het de samenleving als geheel. Wanneer je drinkers alle ruimte en vrijheid geeft om hun drugs te misbruiken, dan gaat het mis. Veel mensen beseffen niet dat alcohol een verslavende harddrug is die mensen agressiever maakt.

Alcoholslot lost fileprobleem op

Het alcoholslot is in Nederland niet ingevoerd. Dat betekent dat er jaarlijks honderden verkeersdoden zijn te betreuren. Deze ongelukken worden zelden bestraft. Men accepteert het als een feit dat er vierhonderdduizend alcoholisten zijn in Nederland. Wanneer er een alcoholslot wordt ingevoerd dan kunnen deze mensen nooit meer auto rijden. Alcoholisten drinken namelijk zoveel dat gedurende de hele dag alcohol in het bloed aanwezig is. Wanneer het alcoholslot wel wordt ingevoerd, wordt het fileprobleem opgelost. 400.000 minder chauffeurs scheelt heel wat files.

Alcohol is oorzaak geweld in het weekend

Het getal van 400.000 is het aantal alcoholverslaafden. De cijfers komen van de site van het Trimbos-instituut. Deze organisatie gebruikt het woord alcoholverslaafden niet maar noemt het alcoholmisbruikers of alcohol-afhankelijken. Het aantal probleemdrinkers dat 7 glazen of meer per dag drinkt is 10.3% van de mensen tussen 16 en 69 jaar. Hoeveel dat in nominale cijfers is, valt lastig te berekenen omdat er niet wordt bij verteld hoeveel mensen binnen die categorie vallen. Het is in ieder geval ruim een miljoen Nederlanders. Dit opgeteld bij de 400.000 alcoholverslaafden geeft een idee van hoe ernstig het probleem is. De grootte van het probleem maakt de oplossing lastig. Dat is mede oorzaak ervan dat het alcoholprobleem wordt geaccepteerd. Niet alleen in het verkeer veroorzaakt alcohol een probleem. "Bij het merendeel van de geweldsincidenten op straat en tijdens het weekend is alcohol in het spel.", zegt politiewoordvoerder Jos Tonino op de website van de politie. De oorzaak van geweld wordt geaccepteerd maar de gevolgen niet. De politie voert de wetten uit die de politici maken. Aangezien alcoholconsumptie niet verboden en slechts voor een klein deel gereguleerd is, heeft de politie elk weekend zijn handen vol aan beschonken geweldplegers.

1, 3 of 7 glazen per dag

Mensen die alcohol drinken staan stil in hun ontwikkeling. Hun geest is beneveld. Hersencellen worden in snel tempo afgebroken. Alcohol is funest voor lichaam en geest. Er zijn onderzoeken die aangeven dat één tot drie consumpties per dag gezond zijn. Dat is grote flauwe kul. Deze onderzoeken worden zonder uitzondering gefinancierd door de alcoholbranche. Deze branche heeft er baat bij dat er alcoholisme is in Nederland want dan is de omzet hoger. De ene keer sponsort de branche een onderzoek dat concludeert dat 1 glas per dag gezond is, een andere keer blijken 3 glazen gezond. Door het consumeren van drie glazen alcohol per dag is de kans groot dat je steeds meer wilt omdat je het opwekkende effect na een tijdje niet meer merkt. Wie 7 glazen alcohol per dag drinkt is een alcoholist. Er zijn uiteraard verschillende gradaties van alcoholisme.

Drankongelukken

Onder invloed van alcohol gebeuren er meer kleine en grote ongelukken. Tijdens het skiën alcohol drinken is het domst wat je kan doen. Als iemand anders tegen je aan skiet dan kan dat net zo ernstige gevolgen hebben als een auto- of fietsongeluk. Dagelijks werk in het huishouden onder invloed is ook gevaarlijk. Men zegt dat de meeste ongelukken in huis gebeuren. Het is de vraag hoe dat onderzocht wordt. Misschien gebeuren de thuisongelukken wel onder invloed van alcohol. De meeste mensen drinken hun biertje of wijntje thuis. Vandaar dat de meeste ongelukken thuis gebeuren?

Wikipedia

Op Nederlandse wikipedia, de site waaraan iedereen mee mag schrijven, staat dat alcohol door sommigen als drug wordt gezien. Dat is een onjuiste stelling. Alcohol ís een drug. Het wordt door velen niet als drug gezien. Dat is iets anders. In andere landen wordt er minder hypocriet omgegaan en wordt alcohol als harddrug. In Duitsland en de V.S. wordt wel geaccepteerd dat alcohol een drug is. Alcohol hoort thuis in het rijtje LSD, Amfetamine, Ecstasy, Speed, Ephedra, Paddo's, 2-CB, MDMA, cocaïne en heroïne. Het verschil tussen alcohol en andere harddrugs is dat alcohol door de meerderheid van de bevolking als maatschappelijk geaccepteerd verschijnsel wordt beschouwd. De anderhalf miljoen alcoholisten in Nederland worden getolereerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cijfers: Alcoholgebruik onder jongeren in 2010Cijfers: Alcoholgebruik onder jongeren in 2010We zien het allemaal gebeuren: drinkende jongeren. Vaak wordt er gedacht dat véél jongeren véél te veel drinken. Maar is…
Alcoholisme, alcohol ge- of misbruikAlcoholisme, alcohol ge- of misbruikTijdens de feestdagen wordt door menigeen veel alcohol genuttigd. Het is gemakkelijk verkrijgbaar en voor ieder wat wils…
Wanneer ben je een alcoholist?Wanneer ben je een alcoholist?Alcoholist ben je niet van de een op de andere dag, dat is een proces van jarenlang alcohol drinken. Een alcoholist is i…
Alcohol en werkmijn kijk opAlcohol en werkUit een onderzoek van Fortis blijkt dat drinkende werknemers beter presteren. Zij hebben dit onderzoek uitgevoerd binnen…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Drug
  • http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=esite.tonen&pagina=316
  • http://www.politie.nl/Haaglanden/projecten/Meer/2009zoetermeer.asp

Reageer op het artikel "Alcohol, het grootste probleem van Nederland"

Reactie

Trinco Ring, 03-09-2016 07:24 #1
Wat een ongelofelijke kletskoek, dit artikel. Er zijn ong. 600 verkeersdoden per jaar in Nederland waarvan 115 alcohol gerelateerd. 115 teveel maar geen honderden zoals de schrijver beweert. Er zijn geen 400.000 maar 78.000 alcoholisten in Nederland en bovendien heeft niet iedere alcoholist een auto of rijd onder invloed. Dus het fileprobleem oplossen met een alcoholslot? Vervolgens beweert de schrijver dat 10 % van de bevolking tussen de 16 en 69 jaar 7 glazen alcohol per dag drinkt. Als je niet beter wist zou je aan de schrijver van dit kletsverhaal vragen: heb je gezopen? Reactie infoteur, 06-09-2016
Laten we even gaan naar het aantal alcoholisten. Dat is volgens het Trimbos-instituut 400.000. Volgens de Jellinek is het 477.000. Je zit er dus precies 399.000 alcoholisten naast.

Verder neem je in je cijfers over verkeersdoden alleen het aantal dodelijke slachtoffers mee. Gelukkig gaan niet alle verkeersslachtoffers dood. Vele alcoholisten veroorzaken letselschade in het verkeer.

De cijfers zijn allemaal statistisch bewezen. Ja, er wordt heel veel alcohol gedronken in Nederland. Misschien niet zoveel als vroeger, maar nog steeds is het veel te veel. Wanneer er volgens instanties bijna een half miljoen alcoholisten zijn, dan mag je gerust zeggen dat alcohol een enorm groot probleem is in Nederland.

Een groot gevaar van alcohol is dat mensen dit probleem onderschatten, iets waar jij je blijkbaar ook schuldig aan maakt. Het is maatschappelijk meer verantwoord om alcohol als gevaar te erkennen, dan afgeven op mensen die de boodschap brengen dat alcohol een groot gevaar is.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-05-2012
Subrubriek: Ziekten
Special: Complottheorieën
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!