Mexicaanse griep 2020

Mexicaanse griep 2020 Wat gaat 2020 doen? Het jaar 2020 is het jaar van corona, maar blijft het daarbij? De Mexicaanse griep bijvoorbeeld was een variant van de Mexicaanse griep in 2009-2010, die ook voor een pandemie zorgde. Krijgen we die ook in 2020? Dat betekent dat dezelfde kwetsbare groepen een verhoogd risico lopen, maar dat betekent waarschijnlijk ook dat zij die zich twee keer lieten inenten een extra bescherming hebben. Wat gaat dit griepvirus doen en kunnen we een nieuwe pandemie verwachten. Let op de symptomen van de griep en neem een aantal preventieve maatregelen. 18 mensen zijn in januari 2011 overleden. Nu is er waarschijnlijk een supervaccin ontdekt dat in 2020 grootschalig kan worden gebruikt.

Mexicaanse griep en WHO

De WHO riep in 2009 de Mexicaanse griep uit tot een pandemie. Logisch, want er vielen vele slachtoffers en niemand kon toen overzien hoe erg het nog zou worden. Iedereen kende ook de verschrikkelijke gevolgen van de Spaanse griep in het verleden. De Mexicaanse variant leek voor een brute herhaling te gaan zorgen. Minister Klink kocht voor ieder van ons twee inentingen om ons te beschermen. Vooral de kwetsbare groepen, jongeren en zwangere vrouwen, maakten van deze mogelijkheid gebruik. Nogal wat mensen lieten het bij 1 keer inenten, terwijl 2 keer inenten toch veel beter was geweest. Zo bleef de Nederlandse Staat met vele ongebruikte vaccins zitten. Vaccins die ook tot lelijke bijwerkingen konden leiden. Vele doden en zieken waren te betreuren, maar uiteindelijk leek het in Nederland toen toch nog mee te vallen.

Mexicaanse griep een variant?

De Mexicaanse griep 2011 lijkt een variant te zijn van de eerdere versie. Meestal is het zo dat een griep op een later moment nog terugkeert en meestal in de wintermaanden. Doordat het virus nu een gemuteerde versie is, kunnen wederom slachtoffers worden gemaakt, zeker als er sprake is van een onderliggend lijden of als de weerstand minder wordt. Doordat het DNA van het virus in de kern nog vele gelijkenissen vertoond met een eerdere variant is er vaak ook nog bescherming als men eerder ziek is geweest of eerder is ingeënt. Gemiddeld genomen, want per individu kunnen zich toch opvallende verschillen voordoen, van niet ziek worden tot zeer ziek worden.

Symptomen Mexicaanse griep

De belangrijkste symptomen van de griep zijn:
  • Hoofdpijn;
  • Hoge koorts;
  • Opvallende droge hoest;
  • Zeer vermoeid zijn;
  • Vervelende spierpijn;
  • Terugkerende koude rillingen.

Symptomen die u ook bij een normale griep terug ziet, alleen kan dit een stuk heftiger uitpakken dan gebruikelijk is bij een gewone griep.

Vaccinatie tegen de griep

Omdat bekend is dat een griep weer kan terug keren, is in de regulier vaccins tegen de griep dit jaar rekening gehouden met de Mexicaanse griep. Wie zich dus alsnog wil beschermen doet er goed aan om zich snel te laten inenten. In Engeland, België, Duitsland, maar ook in ons land zijn inmiddels meerdere doden als gevolg van de griep te betreuren. Het RIVM stelt dat de Mexicaanse griep niet dodelijker is dan andere griepvarianten, maar wie dit niet wil afwachten gaat naar de huisarts en vraagt om een inenting tegen de griep.

Preventieve maatregelen treffen

De inenting is een belangrijke preventieve maatregel om de kans op besmetting respectievelijk ernstig ziek worden te verminderen. Andere maatregelen zijn:
  • Vermijd als het even kan personen met griep. Het griepvirus wordt eenvoudig overgedragen via druppeltjes slijm, snot, hoesten, niezen en speeksel.
  • Was uw handen grondig.
  • Raak zo min mogelijk neus, ogen en mond aan, want zo kunt u met vieze handen uzelf eenvoudig besmetten.
  • Pas op voor de keukenhanddoek. Gebruik papieren handdoekjes eenmalig.
  • Haal de griepinjectie.

Slot

We dachten dat de Mexicaanse griep weg was en dat het allemaal wel mee zou vallen. Het is nog te vroeg om te stellen dat dit gemuteerde griepvirus op een later moment wederom tot een nieuwe pandemie zal leiden. Wie het zekere verkiest boven het onzekere gaat naar de huisarts en vraagt hem om een persoonlijk advies. Dit advies kan van persoon tot persoon verschillend zijn. In ons land zijn 25 mensen sinds 4 oktober 2010 overleden aan de griep, waarvan 4 in de eerste twee weken van januari 2011, 9 in de 3e week en 5 in de 4e week van januari. Onbekend is nog wat 2020 gaat doen. We weten wat we kunnen verwachten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Griepprik Mexicaanse griepGriepprik Mexicaanse griepHet is alweer even geleden dat er behoorlijke paniek is geweest omtrent de Mexicaanse griep. De berichten dat er onvoldo…
Griep en zwangerschap: risico’s en oplossingenIedereen heeft het over de Mexicaanse griep tegenwoordig, maar laten we griep in het algemeen eens nader bekijken met be…

Gezonde of ongezonde stress?Gezonde of ongezonde stress?Voor meer balans in het dagelijkse leven is het van belang te weten in hoeverre stress, die u ervaart gezond of ongezond…
Een hersentumorEen hersentumorEen hersentumor kan goedaardig maar ook kwaadaardig zijn. De tumor kan groter worden waardoor het erg gevaarlijk wordt.…

Reageer op het artikel "Mexicaanse griep 2020"

Reactie

Henriëtte van Laanhuizen, 25-02-2020 16:57 #1
Ik heb een droge hoest. En nu corona doorgaat bij de arme mensen ben ik bang dat ik het ook heb. Moet ik naar een huisarts? Lopen gaat moeilijk tegenwoordig. Ik begrijp dat ik in de risicogroep zit. Ik ben 73 jaar en heb een slechte conditie. Ik heb vorig jaar ook longontsteking gehad. Kunt u mij helpen? Dank bij voorbaat!

Met vriendelijke groeten,

Henriëtte van Laanhuizen uit Aalst Reactie infoteur, 26-02-2020
Beste Henriëtte van Laanhuizen,
Corona (Wuhan virus, Chinese griep, covid-19) kunt u krijgen als u met een ander in aanraking bent geweest die het betreffende virus draagt. U kunt ook gewoon verkouden zijn. Twijfelt u, dan kunt u het beste contact opnemen met uw huisarts.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 13-07-2020
Subrubriek: Ziekten
Special: Mooi en gezond
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!