InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Alle soorten leukemie: de symptomen, oorzaken en behandeling

Alle soorten leukemie: de symptomen, oorzaken en behandeling

Alle soorten leukemie: de symptomen, oorzaken en behandeling In dit artikel ga ik beschrijven welke soorten leukemie er zijn en wat de mogelijke oorzaken zijn en de behandelingen die tegen deze ziektes worden gedaan. De soorten die ik ga behandelen zijn, Acute Leukemie, Chronische Lymfatische Leukemie (CLL) en Chronische Myeloide Leukemie (CML).

Acute Leukemie

Acute leukemie is bloedkanker oftewel beenmergkanker. Wanneer deze leukemie niet wordt behandeld kan deze ziekte binnen enkele weken dodelijk zijn.

De mogelijke oorzaken van Acute Leukemie

Dit zijn oorzaken die de mogelijkheid van het krijgen van Acute Leukemie kunnen vergroten. Het betekent niet dat dit de enige oorzaken zijn en dat wanneer je deze situaties ontwijkt je geen kans hebt op Acute Leukemie.
  • Blootstelling aan een hoge doses straling, bijvoorbeeld radio therapie.
  • Chemo
  • Blootstelling aan bepaalde giftige chemicaliën, zoals benzeen en benzine zijn gevaarlijke chemicaliën die de kans op Acute Leukemie vergroten.
  • Mensen met een bepaalde chromosoomafwijking, bijvoorbeeld het syndroom van down.
  • Mensen met myelodysplasie, dit is een voorstadium van leukemie.

De symptomen van Acute Leukemie

De symptomen die bij deze ziekte voorkomen worden veroorzaakt door abnormale witte bloedlichamen die in het beenmerg woekeren, waardoor alle soorten normale bloedcellen minder worden aangemaakt. De zieke bloedlichamen komen in het bloed, waar ze zich vermenigvuldigen en zich uiteindelijk verspreiden over andere organen en weefsels in het lichaam.
  • Vermoeidheid
  • Bleke huid
  • Kortademigheid bij inspanning
  • Snel blauwe plekken op het lichaam en lang bloeden na een wond, dit vooral op het tandvlees.
  • Pijn in de botten
  • Zwellingen in de nek, oksels en liezen door vergroting van de lymfklieren
  • Zwelling van de buik door vergroting van de lever en van de milt

Naast al deze symptomen is er ook een verhoogde kans of infecties. Dit komt doordat de witte bloedlichaampjes niet meer kunnen werken, omdat ze totaal niet functioneren of omdat ze nog niet volledig aangemaakt zijn.

De Prognose van acute leukemie

De meeste kinderen met Acute Leukemie genezen volledig, ongeveer een kwart van de mensen boven de 50 jaar met acute leukemie leeft nog meer dan 5 jaar.

Chronische Lymfatische Leukemie (CLL)

Het Chronische Lymfatische Leukemie is een beenmergkanker waarbij de rijpe witte bloedlichaampjes, lymfocyten, gaan woekeren. Dit is de meest voorkomende beenmergkanker bij mensen boven de 50jaar. Dit komt bijna 2 keer zo vaak voor bij mannen als bij vrouwen. De oorzaken hiervan zijn onbekend.

Symptomen van Chronische Lymfatische Leukemie

In de begin stadia zijn er geen symptomen te zien. De diagnose van deze ziekte wordt vaak gesteld na een bloedtest die om andere reden wordt uitgevoerd. De symptomen zijn milder dan die van Acute Leukemie en komen geleidelijk op.
  • Vermoeidheid
  • Bleke huid
  • Kortademigheid bij inspanning
  • Koorts en nachtzweten
  • Snel blauwe plekken, dit wordt erger naar mate de tijd die de ziekte aanwezig is
  • Vatbaar voor terugkerende infecties

Behandeling van chronische lymfatische leukemie

Een directe behandeling is bij deze ziekte niet altijd noodzakelijk. Wel moeten de infecties worden behandeld. Uiteindelijk zal deze ziekte met chemo worden behandeld. De levensverwachting is bij milde vorm ongeveer 10 jaar en bij een agressieve vorm maximaal 5 jaar.

Chronische Myeloide Leukemie (CML)

Chronische Myeloide Leukemie is een beenmergkanker waarbij de witte bloedlichamen, de granulocyten, zich vermenigvuldigen in het beenmerg. De granulocyten die worden gemaakt functioneren bijna normaal tegen infecties. Deze ziekte komt iets vaker voor bij mannen.

Oorzaak van Chronische Myeloide Leukemie

De precieze oorzaken zijn onbekend. Wel is er bekend dat de kankercellen bijna altijd een bepaald abnormaal chromosoom bevatten, namelijk het philadelphiachromosoom. Hierbij is een chromosoom gedeeltelijk vergroeid met een ander chromosoom. Soms wordt de oorzaak vastgesteld op blootstelling aan straling.

Symptomen van Chronische Myeloide Leukemie

Er zijn 2 waarneembare fasen bij Chronische Myeloide Leukemie, namelijk de 1e chronische fase en de 2e acute fase. De eerste fase duurt ongeveer 3 tot 5 jaar, waarbij de symptomen mild zijn. De 2e fase zijn de symptomen erger dan in de 1e fase.
  • Vermoeidheid
  • Bleke huid
  • Kortademigheid bij inspanning
  • Snel blauwe plekken op het lichaam en lang bloeden na een wond, dit vooral op het tandvlees
  • Pijn in de botten
  • Opgeblazen gevoel door vergrote milt met gevolg van verlies eetlust
  • Nachtzweten
  • Koorts en buikpijn
© 2011 - 2017 Aron, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Welke vormen van leukemie zijn er?Welke vormen van leukemie zijn er?Leukemie wordt ook wel bloedkanker genoemd. Het is kanker van de witte bloedcellen. Leukemie kennen we voornamelijk als…
Leukemie: Symptomen, oorzaken, diagnose en behandelingWat is leukemie of bloedkanker precies? Wat zijn de symptomen en tekenen, waaraan je kunt herkennen of je als volwassene…
Leukemie: verzamelnaam verschillende soorten beenmergkankerLeukemie: verzamelnaam verschillende soorten beenmergkankerLeukemie, ook wel bloedkanker genoemd, heeft te maken met witte bloedlichaampjes, maar wat is er nu precies aan de hand?…
Leven met kanker: Bloedkanker/ leukemieLeven met kanker: Bloedkanker/ leukemieRuim 1.600 mensen kampen jaarlijks met bloedkanker, waaronder veel kinderen. De oorzaak van deze vorm van kanker is nog…
Leukemie in zijn verschillende vormenLeukemie is een vorm van kanker, die zich in het bloed en het beenmerg vestigt, leukemie is beter bekend als bloedkanker…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Patient-doc, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • HBO opleiding basis medica

Reageer op het artikel "Alle soorten leukemie: de symptomen, oorzaken en behandeling"

Infoteur: Aron
Laatste update: 14-07-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!