InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat is het West Nijlvirus en wat zijn de risico's?

Wat is het West Nijlvirus en wat zijn de risico's?

Wat is het West Nijlvirus en wat zijn de risico's? Doordat ons klimaat steeds warmer wordt, krijgen ziekteverwekkers die voorheen alleen in warme landen voorkwamen, steeds vaker de kans om ook in ons land toe te slaan. Dit geldt ook voor het West Nijlvirus. De virus wordt overgebracht door muggen. Klachten kunnen sterk uiteenlopen van griepachtige verschijnselen tot een stoornis in de hersenen. In het ergste geval kan men er zelfs aan overlijden.

West Nijlvirus

Het West Nijlvirus (WNV) is een virus die verantwoordelijk is voor de West Nijlziekte. Het virus kwam voornamelijk voor in Afrika en later ook in Amerika. Tegenwoordig wordt het WNV steeds vaker aangetroffen in Europa zoals in Frankrijk, Portugal, Engeland en Italië. Doordat het klimaat steeds warmer wordt, kunnen ziekteoverbrengers en virussen zich gemakkelijker verspreiden naar gebieden waar ze voorheen niet konden overleven. Een goed voorbeeld hiervan is Nederland.
Het West Nijlvirus behoort tot de Flavivirussen, er zijn ongeveer zeventig soorten flavivirussen die o.a verantwoordelijk zijn voor knokkelkoorts en gelekoorts waar men eveneens erg ziek van kan worden.
Het WNV levert voornamelijk gevaar op voor mensen, vogels en paarden.

tijgermug / Bron: James Gathany CDC, Wikimedia Commons (Publiek domein)tijgermug / Bron: James Gathany CDC, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Muggen

De virus wordt overgebracht op mensen en zoogdieren door geïnfecteerde muskieten (muggen). De steekmuggen zelf, raken geïnfecteerd zodra ze in contact komen met besmette vogels. Een mug kan ons besmetten op het moment dat hij ons prikt om bloed op te zuigen. De overdragende muggen behoren bijna altijd tot de geslacht Culex, de steekmug die wij in onze slaapkamers aantreffen is Culex pipiens. Eén van de beruchtste muggen die de West Nijlziekte kan overbrengen is de tijgermug. De tijgermug staat bekend voor het overbrengen van meer ernstige ziekten zoals bijvoorbeeld knokkelkoorts.
In enkele zeldzame gevallen kan het virus overgebracht worden door bloedtransfusie of een orgaantransplantatie. Tijdens de zwangerschap kan een moeder haar ongeboren kind infecteren met de virus. Tevens is het mogelijk dat een baby besmet raakt via de moeder door het geven van borstvoeding.

Incubatietijd

De periode nadat men is geprikt en men daadwerkelijk ziek wordt varieert van twee tot viertien dagen. De meeste mensen worden echter ziek binnen een week.

Symptomen

Acht op de tien mensen die besmet zijn met het virus krijgen geen duidelijke herkenbare ziektesymptomen en weten soms niet eens dat ze besmet zijn. Bij de mensen die wel ziek worden kunnen symptomen sterk variëren, sommige mensen worden amper ziek terwijl anderen extreem ziek kunnen worden.
Hoe lang men ziek blijft hangt af van hoe ernstig de klachten zijn. Bij lichte klachten duurt het een paar dagen tot een week. Bij hevige klachten zal het langer duren, sommige mensen hebben na een paar maanden nog steeds klachten. Er zijn ook voorvallen bekend met blijvende neurologische schade.
Zeer ernstige klachten kunnen ontstaan indien het virus in de hersenen terecht komt.

Lichte klachten

  • Koorts
  • Hoofdpijn
  • Pijnlijk lichaam
  • Huiduitslag op de romp
  • Braken
  • Opgezette lymfeklieren

Matige tot ernstige klachten

  • Hoofdpijn
  • Hoge koorts
  • Stijve nek
  • Spierzwakte
  • Tremoren
  • Verminderd bewustzijn
  • Stuipen

Ernstige klachten tot zeer ernstige klachten

  • Hoge koorts
  • Hersenontsteking
  • Hersenvliesontsteking
  • Desoriëntatie
  • Coma
  • Verlamming
  • Overlijden

Mensen met een verzwakt afweersysteem, een chronische ziekte (bijv. hart- en vaatziekten, diabetes of kanker) en mensen ouder dan vijftig jaar, lopen meer risico om ernstige klachten te ontwikkelen. Bij deze mensen is risico op dodelijk afloop dan ook groter dan bij gezonde en/of jonge mensen. Dit betekent echter niet dat jongeren of mensen zonder een onderliggende ziekte geen ernstige klachten kunnen ontwikkelen met eventueel blijvende schade of eraan kunnen overlijden.

Behandeling

Er zijn nog geen medicijnen die het West Nijlvirus kunnen bestrijden. Indien het om lichte klachten gaat, kan een pijnstiller verlichting bieden en zal men simpelweg moeten uitzieken. Bij ernstige klachten kan ziekenhuis opname nodig zijn om onder andere hoge koorts, uitdroging of secudaire infecties te bestrijden.
Wetenschappers hopen zo snel mogelijk een vaccin op de markt te kunnen brengen omdat de ziekte zich steeds verder verspreidt.

Overdracht van mens op mens

Overdracht van mens op mens kan ontstaan bij bloedtransfusie, orgaantransplantatie, borstvoeding, zwangerschap en door besmette naalden, hetzij bij drugsgebruik of bij prikaccidenten. Besmetting door middel van zoenen, een hand geven of iets dergelijks is niet mogelijk.

Bloedonoren

Indien bloeddonoren op vakantie zijn geweest naar landen waar het West Nijlvirus voorkomt, is de kans groot dat ze tot vier weken na terugkomst, geen bloed mogen geven. Dit geldt al voor mensen die naar Griekenland, Turkije en/of Italië op vakantie zijn geweest. Bloedbanken zullen donoren vragen naar hun vakantiereizen om zo te voorkomen dat er overdracht via bloedtransfusie kan ontstaan.
Door de opwarming van de aarde, kunnen er in de toekomst nog meer Europese landen op de lijst komen die een bloeddonor zal moeten melden.

Toename door hittegolf

Het Westnijlvirus gedijt zeer goed bij dangdurige hittegolven. Zo maakt het WNV anno 2012 veel slachtoffers in Amerika door langdurige extreme hitte. Tijdens een hittegolf wordt namelijk de levenscyclus van het virus versnelt, waardoor het ook weer sneller wordt verspreid.

Immuniteit

Mensen die de West Nijlziekte goed hebben doorstaan, krijgen de ziekte niet nog een keer, enkele uitzonderingen daargelaten. Het is wel mogelijk dat na een besmetting mensen soms nog maanden tot enkele jaren met sluimerende klachten blijven rondlopen. Dit komt echter niet vaak voor.

Preventie

Voorkomen is beter dan genezen en dat geldt zeer zeker voor de West Nijlziekte. Omdat het virus voornamelijk wordt overgebracht door middel van muggen is het sterk raadzaam om muggenbeten zoveel mogelijk te voorkomen. De muggen zijn vooral bij zonsopgang, zonsondergang en de vroege avond actief.
Enkele mugwerende middelen:
  • Slaap onder een klamboe, eventueel behandelen met antimuggen-middel
  • Draag kleding met lange mouwen, lange broeken en sokken, behandel kleding met DEET
  • Smeer onbedekte huid in met DEET
  • Vermijd plaatsen met stilstaand water zoals plasjes, vennen of poelen, dit zijn broedplaatsen van de muskieten

Naar de huisarts

Indien u vermoedt of enigszins twijfelt dat u besmet bent met het WNV dient u ten alle tijde een huisarts te raadplegen
© 2011 - 2020 El-ja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is West-Nijlkoorts en wat zijn de gezondheidsrisico'sWat is West-Nijlkoorts en wat zijn de gezondheidsrisico'sIn de zomer van 2012 werd Europa opgeschrikt door de tropische ziekte, West-Nijlkoorts. Deze infectieziekte kwam lange t…
De Aziatische TijgermugEen muggenbeet zit je al helemaal niet op te wachten, maar een beet van een tijgermug is wel het laatste wat je wilt. De…
Muggenbeet, doodziek door muggenbeetMuggenbeet, doodziek door muggenbeetDe ernst van een muggenbeet moet u vooral niet onderschatten. Al lange tijd kennen we exotische muggen, die ziekten over…
West-Nijl Koorts: potentieel fataal voor mens en paardWest-Nijl Koorts: potentieel fataal voor mens en paardHet West-Nijlvirus is een virusziekte dat voorkomt bij trekvogels. Het virus wordt overgebracht door bepaalde muggensoor…
Tijgermug (Aedes albopictus)Iedereen krijgt er zomers mee te maken. Net als men in slaap valt een zoemend geluid of nog erger, 's ochtends wakker wo…
Bronnen en referenties
  • www.cdc.gov
  • Wikipedia
  • Telegraaf
  • Afbeelding bron 1: James Gathany CDC, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Wat is het West Nijlvirus en wat zijn de risico's?"

Reactie

Vanvliet, 11-01-2014 21:50 #1
Mensen die geïnfecteerd zijn door de virussen kunnen met behulp van bio resonantie wel degelijk van virus en klachten afkomen! Er zijn al heel veel voorbeelden van mens en dier die op deze wijze weer beter werden.

Infoteur: El-ja
Laatste update: 17-08-2012
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!