Ontwikkelingen bij de behandeling van Alzheimer

Ontwikkelingen bij de behandeling van Alzheimer Sedert 1998 is het verloop van de ziekte van Alzheimer met medicijnen heel soms gunstig te beïnvloeden. Ook vanwege de mogelijkheid om de ziekte in een vroeg stadium te ontdekken ontstaan betere behandelingsmogelijkheden. Men gaat steeds verder met het onderzoek naar een vaccin wat de ziekte kan genezen. Toch zal de ziekte van Alzheimer steeds meer slachtoffers eisen ondanks een goede gezondheidszorg. Door betere voeding en betere levensomstandigheden worden we steeds ouder. In de hele wereld zijn er ieder jaar ruim 7 miljoen mensen die getroffen worden door de ziekte van Alzheimer.

Ziekte van Alzheimer

Iedereen die in zijn of haar familie te maken heeft of heeft gehad een patiënt met de ziekte van Alzheimer weet wat een vreselijke gevolgen dit kan hebben voor de levensomstandigheden van de patiënt, maar ook voor de omgeving. Ouders die hun kinderen misschien niet meer herkennen, dag en nachtritme wat verstoord is, verdwalen, steeds dezelfde dingen herhalen. Dit zijn heel verdrietige dingen om mee te maken en we kijken dan ook met grote verwachtingen naar de onderzoeken die worden gedaan om deze ziekte te beteugelen.

Het geheugen

Ons geheugen is geen orgaan. We kunnen er geen foto's van maken. Het is een proces waarbij we ons vermogen aanduiden om informatie te onthouden. Het proces vindt plaats in onze hersenen en is erg ingewikkeld. Het bestaat uit 3 stappen:
  • Opnemen
  • Bewaren
  • Opdiepen van informatie

Vergeetachtig

Ieder van ons is wel eens vergeetachtig en bij het klimmen van de jaren kan dit erger worden. De rol van ons geheugen in het dagelijks leven kunnen we niet onderschatten.Vergeetachtigheid ontstaat als er iets mis gaat in minimaal één van de drie bovenstaande stappen. De manier waarop informatie in onze hersenen wordt opgeslagen is niet duidelijk. Er speelt zich een proces af in de zenuwcellen in de hersenen. We weten inmiddels dat neurotransmitters (zenuw-overbrengers) een rol spelen. Het proces van het geheugen is in het geheel van onze hersenen aanwezig.

Vormen van geheugen achteruitgang

  • geheugen achteruitgang passend bij de leeftijd
  • milde geheugenstoornis
  • dementie

Mensen tussen 65 en 70 jaar kunnen een normale achteruitgang van het geheugen krijgen zonder dat dit verontrustend is. Zij hebben een kans van 3 tot 5% op het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer. Mensen met een milde geheugenstoornis hebben een kans van 12 tot 15%. Men heeft dan een stoornis in één gebied van het geheugen of meerdere maar milde stoornissen op meerdere gebieden. Vooral tijdens spanning en stress treden deze stoornissen op. Patiënten met dementie hebben minimaal op twee gebieden stoornissen die het functioneren moeilijk maken. In totaal is er sprake van 26 miljoen mensen in de wereld die de ziekte van Alzheimer hebben en de verwachting bestaat dat in 2025 dit aantal bijna verdubbeld zal zijn.

Waardoor wordt Alzheimer veroorzaakt

In 1905 beschreef Alois Alzheimer die ziekte voor het eerst. Een patiënte van 51 jaar was overleden nadat zij leed aan depressies en dementie. Alzheimer toonde aan dat haar hersenschors vol zat met geklonterde zenuwvezels. Maar vroeger waren er geen betrouwbare tests en men kon pas na overlijden de ziekte vaststellen door hersenonderzoek. Onderzoekers zijn n.l. van mening dat een eiwit-achtige afzetting in de hersenen de veroorzaker van de ziekte is. Men noemt dit wel plaque. Inmiddels is vastgesteld dat mensen met een erfelijke aandoening en die op jonge leeftijd Alzheimer krijgen zeer veel plaque vorming hebben.

Amyloïd

Het is het amyloïd wat zich ophoopt in de ruimten tussen de cellen.Tegenwoordig kan men het hersenvocht onderzoeken op amyloïd. Met een hersenscan kan men de plaats in de hersenen zien waar zich de plaque bevindt. Het onderzoek voor een vaccin richt zich nu op het afbreken of voorkomen van dit amyloïd.

Vaccin tegen dementie getest

Omdat het ziekteproces zeer langzaam verloopt zal het ook lang duren voor er resultaten bekend zijn. Daarbij komt dat er nog twijfels zijn over het ontstaan van amyloïd. Men weet n.l. nog steeds niet zeker of hier alleen de oorzaak van Alzheimer ligt. De ziekte kan ook een natuurlijk proces van veroudering zijn of het gevolg van ontstekingen. Men probeert een vaccin te ontwikkelen wat een levenslange bescherming biedt maar zover zijn we nog lang niet. Er moet een anti-lichaam tegen het amyloïd worden ontwikkeld.

Bapineuzumab

Ook in Nederland zijn er experimenten verricht met bapineuzumab. (Ab zijn anti-bodys). Het woord Zu betekent dat er eerst op muizen is getest en de neu staat voor neurologische ontwikkelingen. Dit middel is van geneesmiddelenfabrikant Pfizer en dan is er solanezumab van geneesmiddelenfabrikant Eli Lilly. We moeten ons niet voorstellen dat er een eenvoudig vaccin zal komen want de behandeling zal vrij intensief zijn en belastend voor de patiënt met infuus en ziekenhuisbezoek.
Maar toch zijn de ontwikkelingen gunstig te noemen. Het bapineuzumab heeft de eerste twee fasen in het onderzoek redelijk goed doorstaan. Wereldwijd is in 2010 een fase 3 onderzoek begonnen. Men heeft negen duizend mensen met beginnende dementie bereid gevonden om als vrijwilliger mee te doen aan het onderzoek. De ene helft krijgt iedere paar maanden een infuus met het vaccin, de andere groep krijgt een niet- werkend middel. In 2012 is Pfizer gestopt met het experiment. Fase 3 werd niet behaald.

Onderzoek en ontwikkelingen gaan verder

Ook in Japan wordt veel onderzoek gedaan en men is in meerdere landen in 2016 inmiddels in fase 3 aangeland. Dertien verschillende immuuntherapieën worden inmiddels op mensen getest. Tevens zijn er in verschillende landen ook onderzoeken die in fase één zitten maar met andere middelen. Een prik tegen Alzheimer is nog lang niet in het zicht, maar het feit dat de onderzoeken inmiddels in een zo vergaand stadium zijn geeft wel hoop dat de ziekte op de lange duur tot staan gebracht zal kunnen worden.

Preventie is belangrijk

Het onderzoek naar medicijnen tegen de ziekte Alzheimer gaat langzaam verder. Inmiddels wordt er ook onderzoek gedaan om preventie een belangrijkere plaats toe te kennen. Gebleken is dat een gezonde levensstijl, niet roken, voldoende beweging en voldoende sociale activiteiten erg belangrijk zijn in het voorkomen van de ziekte. Het risico van dementie kan worden verminderd door bij de doelgroepen de hersengezondheid te verbeteren zo stelt Gerjoke Wilmink, directeur van Alzheimer Nederland in oktober 2019. Door een gezonde levensstijl zul je dementie niet kunnen voorkomen maar het risico kan wel verminderd worden.
Gerelateerde artikelen
Medicijnencocktail tegen dementieMedicijnencocktail tegen dementieDoor de vergrijzing zijn er steeds meer mensen met de ziekte van Alzheimer. Het krijgt volgens sommige wetenschappers de…
Alles over AlzheimerAlzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie, 4 % van de 70 jarige mensen heeft deze aandoening. De aandoening ko…
Ziekte van AlzheimerZiekte van AlzheimerGewone dementie komt voor vanaf een leeftijd van zestig jaar. Alzheimer ontwikkelt zich meestal tussen de 40 en 60 jaar.…
Dementie, wat is het en hoe wordt het veroorzaakt?Dementie, wat is het en hoe wordt het veroorzaakt?Dementie, een verzamelnaam voor verschillende niet-aangeboren hersenaandoeningen. Deze aandoening komt voor naarmate men…

Beroerte: symptomen, oorzaken, behandelingBeroerte: symptomen, oorzaken, behandelingAls je een beroerte (CVA) hebt, is een deel van de hersenen beschadigd, doordat een gedeelte van de bloedtoevoer naar de…
Posttraumatische Stressstoornis: symptomen, behandelingPosttraumatische Stressstoornis: symptomen, behandelingIedereen die een schokkende belevenis in zijn leven meemaakt, waarbij je het gevoel hebt dat je leven of je veiligheid i…
Bronnen en referenties
  • Plus jan. 2011: de zoektocht naar een vaccin tegen Alzheimer
  • https://www.spreekuurthuis.nl/themas/dementie/informatie/inleiding

Reageer op het artikel "Ontwikkelingen bij de behandeling van Alzheimer"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 24-10-2019
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!