InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Jaren dokteren met Lyme: het verloop van de ziekte van Lyme

Jaren dokteren met Lyme: het verloop van de ziekte van Lyme

Jaren dokteren met Lyme: het verloop van de ziekte van Lyme Dat je op moet passen met tekenbeten weten de meeste mensen inmiddels wel. Maar wat er gebeurt als ze de ziekte hebben, dat is vaak onbekend. Dit komt ook omdat het verloop van de ziekte van Lyme ook in de medische wereld eigenlijk nog heel veel geheimen kent.

Steeds meer teken met de borrelia-bacterie

Teken zijn er al sinds mensenheugenis. Maar dat het diertje een ziekte overbrengt is nog niet zo heel lang bekend. Terwijl bijna iedereen wel iemand kent die de ziekte van Lyme heeft of heeft gehad. Ook SP-er Emiel Roemer is zo iemand overigens. Hij is genezen van de ziekte, maar werd ook besmet toen hij werd gebeten door een teek. Hoewel de klachten van mensen met de ziekte van Lyme uiteenlopen zijn er mensen die voorheen verwoede sporters waren en die nu nog amper kunnen lopen. De ziekte tast namelijk het hele menselijke lichaam aan.

Een eeuw geleden: de borrelia-bacterie zorgt voor een huidaandoening

Een eeuw geleden was al bekend dat de borrelia-bacterie zorgde voor een huidaandoening. Dat het echter veel erger is dan toen werd gedacht is lang ontkend. De borrelia zorgt namelijk niet alleen voor huidaandoeningen, maar is vooral een systeemziekte. Dit betekent dat iemand die besmet is met borrelia te maken heeft met een auto-immuunziekte die het hele lijf kan aantasten.

Kenniscentrum Borrelia

In Leeuwarden bevindt zich overigens een kenniscentrum voor Borrelia. In 2011 bestaat dat nu pas een jaar en diverse disciplines werken er in samen zoals:
  • Reumatoloog
  • Neuroloog
  • Bacterioloog
  • Internist-infectioloog
  • Dermatoloog
  • Verpleegkundigen
  • Ook een cardioloog en een kinderarts kunnen deel uitmaken van het team.

Onderzoek en behandeling van patiënten met chronische klachten door de ziekte van Lyme

In het kenniscentrum Borrelia in Leeuwarden wordt onderzoek gedaan en worden patiënten behandeld die chronische klachten hebben die waarschijnlijk worden veroorzaakt door de ziekte van Lyme. Daarbij zijn de meest voorkomende klachten:
  • Gewrichtsklachten
  • Moeheid
  • Concentratiestoornissen
  • Neurologische aandoeningen
  • Huidaandoeningen

Post Lyme klachten; er is weinig hoop op verbetering

Inmiddels is wel gebleken dat het onderzoek en de behandeling in het kenniscentrum Borrelia niet het gewenste resultaat heeft. Veel mensen hebben last van Post Lyme. Ze zijn weliswaar behandeld en bij hen is de bacterie gedood en zit dus niet meer in het lichaam, maar ze houden klachten.

Wat is het Post Lyme Syndroom?

Het Post Lyme Syndroom is waarschijnlijk wat overblijft van de ziekte van Lyme na de behandeling ervan en heeft te maken met het immuunsysteem. Overigens vindt de Nederlandse Vereniging voor Lymepatiënten dat het bestaan van Post Lyme niet goed wetenschappelijk is onderbouwd. Wel is duidelijk dat mensen die behandeld zijn en waarvan de ziekte niet meer terug te vinden is klachten houden en er geen remedie voor is.

Behandeld tegen Lyme., maar toch nog klachten

Er worden in dat geval wel bijvoorbeeld pijnstillers gegeven tegen reumatische klachten, maar een echt goede behandeling waarbij de klachten verdwijnen is nog niet ontdekt. Volgens het Borrelia onderzoekcentrum in Leeuwarden gaan veel mensen zich na verloop van tijd wel wat beter voelen. Maar ook dat gebeurt weer in golfbewegingen. Bovendien is niet duidelijk wat de behandelingen op de langere termijn doen en of er dan wel grotere verbeteringen optreden.

Chronische Lyme

Veel mensen hebben ook last van chronische Lyme. Dit wil zeggen dat de borrelia-bacterie ook na behandeling gewoon in het lichaam blijft zitten.

De behandeling van de ziekte van Lyme

Als bij iemand de diagnose is gesteld dat hij is besmet met de borrelia-bacterie of daartoe het vermoeden bestaat, wordt ingezet op het stoppen van de ziekte. Overigens gebeurt dat vaak veel te laat (zie de special over dit onderwerp). Het middel dat wordt ingezet bij de ziekte van Lyme is antibiotica. De persoon in kwestie krijgt dan een kuur van 2 tot 4 weken. Overigens is die dosis al in 2004 vastgesteld en is het de vraag of die nog wel voldoet. Er wordt dan ook al jaren gewerkt ook nieuwe richtlijnen voor de behandeling. Daarin zal waarschijnlijk ook aandacht zijn voor het Post Lyme Syndroom. Overigens worden ook wel kuren voorgeschreven die langer duren dan 4 weken door artsen. Sommige mensen krijgen daarvoor zelfs een behandeling van 6 weken in het ziekenhuis waarbij ze elke dag uren aan het infuus worden gelegd. Alternatieve lymeklinieken pompen nog veel langer antibiotica in het lijf van iemand met de ziekte. Zij schrijven soms kuren voor van een half jaar tot een jaar. Het centrum in Leeuwarden doet dit niet, omdat ze vindt dat het lijf daar meer schade van ondervindt dan dat het goed is voor de mens met Lyme of Post Lyme.

Het missen van de diagnose Borrelia

Er worden jaarlijks heel veel mensen gebeten door een teek die is besmet met de borrelia-bacterie. Vaak wordt het dier niet ontdekt of ontbreekt de rode ring rond de beet. Sommige mensen genezen overigens spontaan als ze besmet zijn, maar anderen krijgen steeds meer klachten waarvan ze niet weten waar die vandaan komen. De chronische klachten worden door medici bovendien vaak gemist en dus blijven ze jarenlang onbehandeld rondlopen met de ziekte.

Boswachtersziekte

Als er één beroepsgroep is die te maken heeft met de ziekte van Lyme dan zijn het wel boswachters. Zij bevinden zich als het ware constant in het hol van de leeuw. Voor hen is het dan ook een beroepsziekte. De boswachters die bij Staatsbosbeheer werken moeten zelf in de gaten houden wanneer ze gebeten zijn. Als de boswachters vervolgens klachten krijgen, krijgen ze direct een antibioticakuur. Helpt dit niet dan worden ze verwezen naar het speciale Lyme-spreekuur van het Radboutziekenhuis in Nijmegen. Dit ziekenhuis staat er om bekend dat ze de meeste kennis heeft over de ziekte. Op het Lyme NetForum zijn ze overigens ook over dit ziekenhuis niet erg te spreken en vinden ze dat ze niet serieus worden genomen. Bij Staatsbosbeheer waren er in 2010 al 26 werknemers die de ziekte van Lyme hadden opgelopen. Twee mensen zijn bovendien arbeidsongeschikt geraakt door de aandoening. In totaal werken er 1000 mensen bij Staatsbosbeheer en 2/3 van hen werkt buiten.

Doorverwijzing naar het kenniscentrum Borrelia in Leeuwarden

Wie van zijn Lyme klachten af wil, kan niet zo naar het Borrelia centrum in Leeuwarden stappen of bellen. Daarvoor is een doorverwijzing van de huisarts nodig. Er is echter wel een wachtlijst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen Tekenbeten, ziekte van LymeDe laatste tijd hoor je steeds meer over de Ziekte van Lyme. Wat is dit precies, wat heeft het met teken te maken en wat…
Gezondheid: Ziekte van LymeGezondheid: Ziekte van LymeWe weten allemaal dat er een ziekte van Lyme is, maar wat het precies veroorzaakt als je de ziekte van Lyme eenmaal opge…
Teken(beet) en de ziekte van LymeTeken(beet) en de ziekte van LymeTeken kunnen ervoor zorgen dat je de ziekte van Lyme krijgt. Tijdens een beet kunnen zij de bacterie Borrelia burgdorfer…
De ziekte van LymeDe ziekte van LymeEen beet van een teek is vaak zonder gevolgen, maar soms doen zich symptomen voor die sterk aan Lyme doen denken. Wat zi…
Lyme: behandeling direct starten ook zonder rode vlekkenLyme: behandeling direct starten ook zonder rode vlekkenHoewel er allerlei behandelingen worden losgelaten op de ziekte van Lyme is er eigenlijk heel weinig aan te doen. Er is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • Friesch Dagblad
  • Radbout Ziekenhuis
  • Lyme NetForum

Reageer op het artikel "Jaren dokteren met Lyme: het verloop van de ziekte van Lyme"

Reactie

Froukje van Dam, 28-07-2011 12:58 #1
Mijn neuroloog heeft gisteren vastgesteld naar aanleiding van de MRI-scan dat ik naast de ziekte van Lyme ook MS heb. Ik vind het moeilijk om deze 2 aandoeningen te onderscheiden omdat zoveel symptomen overeenkomen. Voor alsnog blijft het dus een onduidelijke vooruitzicht.

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 22-05-2011
Subrubriek: Ziekten
Special: Ziekte van Lyme
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!