InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Binnenoorontsteking

Binnenoorontsteking

Symptonen van binnenoorontsteking oftewel otitis interna - zijn: acute duizeligheid, draaierigheid en evenwichtverlies - Misselijkheid en overgeven - Oorsuisen - Gehoorverlies in het aangetaste oor

Wat is er aan de hand bij binnenoorontsteking?

Bij binnenoorontsteking zijn de halfcirkelvormige kanalen, drie dunne gebogen buisjes in het binnenoor die het evenwicht regelen, ontstoken. Ieder buisje is gevuld met vocht (endolymfe) en bevat calciumsteentjes (otolithen). De wanden van de buisjes zijn plaatselijk bezet met haarvezels. Bij beweging van het hoofd weegen de otolithen en drukken tegen de haarvezels, die prikkels naar de hersenen sturen om de stand van het hoofd te bepalen. Bij onsteking van deze halfcirkelvormige kanalen wordt dit proces beïnvloed, waardoor de hersenen verkeerde informatie krijgen. Hierdoor wordt je duizelig en misselijk. De verschijnselen zijn misschien beangstigend, maar de ziekte is niet ernstig en geneest vaak vanzelf.
Binnenoorontsteking is vaak een uitbreiding van middenoorontsteking.

Vooral bij kinderen komt oorontsteking vaak voor. 95% van alle kinderen heeft tegen het zesde jaar ten minste één keer oorontsteking gehad. Meestal gaat het dan om een ontsteking van het middenoor (middenoorontsteking). Wanneer een oorontsteking niet behandeld wordt, bestaat de kans dat de ontsteking chronisch wordt. Hou het dus goed in de gaten en ga op tijd naar de huisarts.

Oorzaken

Binnenoorontseking kan veroorzaakt worden door het volgende:
  • Bacterie- of virusinfecties
  • Allergie
  • Overmatig alcohol gebruik
  • Bepaalde geneesmiddelen zoals aminoglycosiden
  • Hoofdletsel
  • Binnenoorontsteking kan een complicatie zijn van een cholesteatoom, een cyste-achtige tumor in het midden- of binneoor.

Preventie

Hoe kan je binnenoorontsteking voorkomen?
  • Laat oorontstekingen, andere bacteriële infecties op andere plaatsen en allergische (luchtweg)aandoeningen snel behandelen.
  • Gebruik niet teveel alcohol

(Zelf)behandeling

  • Er bestaat geen speciale behandeling. De behandeling is gericht op verlichting van de verschijnselen omdat de ziekte na een paar weken meestal vanzelf overgaat.
  • Als er sprake is van een bacterie-infectie, worden vaak hoge doses antibiotica voorgeschreven
  • Vochttoediening is nodig tegen uitdroging bij ernstig overgeven. In ernstige gevallen wordt een vochtinfuus gegeven.
  • Geneesmiddelen zoals meclizine (antihistaminicum tegen misselijkheid), prochloorperazine (tegen misselijkheid), scopolamine (tegen bewegingsziekte) en diazepam (tranquillizer) kunnen worden voorgeschreven.
  • Soms is een operatie nodig om de etter uit het oor te verwijderen, of een cholesteatoom weg te halen.
  • Tijdens het herstel houdingen waarbij duizeligheid optreedt of erger wordt, vermijden. Ga in een donkere, rustige kamer liggen, met het hoofd stevig en zo stil mogelijk tussen de kussens.
  • Niet autorijden, ladders beklimmen, zware machines besturen of andere activiteiten uitvoeren waarbij evenwichtsverlies gevaarlijk is.

De behandeling is er op gericht om de buis van Eustachius (tussen keelholte en middenoor) open te houden. Dat kan met eenvoudige neusdruppels met fysiologisch zout. Als dat niet helpt zal de KNO arts vaak voor wat langere tijd trommelvliesbuisjes plaatsen om het middenoor ruim open te houden. Als er ook labyrintitis bestaat, een ontsteking van het evenwichtsorgaan dus, zullen daar aparte medicijnen voor bij gegeven worden, bijvoorbeeld cinnarizine.

Wanneer kunt u het beste naar de dokter gaan?

U kunt het beste meteen naar de dokter gaan wanneer u voortdurend duizelig bent of andere verschijnselen van binnenoorontsteking heeft.
© 2007 - 2018 Rvermaat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Oorontsteking van de gehoorgang, symptomenOorontsteking van de gehoorgang, symptomenDe symptomen van een oorontsteking van de gehoorgang uiten zich in een pijnlijke rode gehoorgang. Vaak is de gehoorgang…
Wat te doen bij een oorontsteking?Wat is een oorontsteking? Een oorontsteking is een ontstekingsreactie binnen in het middenoor. Een oorontsteking is makk…
Oorontsteking: middenoorOorontsteking: middenoorDe meest voorkomende vorm van oorontsteking is een oorontsteking van het middenoor. Bij kinderen komt een oorontsteking…
Oorontsteking bij hondenOorontsteking is een probleem dat helaas redelijk vaak voor komt bij honden. Alle honden kunnen oorontsteking krijgen, m…
Oorontsteking van het middenoor, symptomenOorontsteking van het middenoor, symptomenDe symptomen van een oorontsteking van het middenoor zijn een pijnlijk gevoel in het oor en het gevoel van druk dat op h…
Bronnen en referenties
  • Geneeswijzer 2000

Reageer op het artikel "Binnenoorontsteking"

Reacties

Sjaak, 15-02-2011 12:04 #2
Wat kan er aan de hand zijn met mijn oren, beide oren suizen nu 3 maanden soms hard soms zacht en soms verschil tussen nivo links en rechts, ook voelen mijn oren (niet altijd) warm aan en gloeien, verder een branderig en jeukerig gevoel. Ik ben al bij een KNO arts geweest maar die kan niets vinden, mijn trommelvlies ziet er goed uit en ook is er eem MRI scan gemaakt zonder resultaat. Ik heb buiten het suizen om volgens mij geen gehoorverlies en ben ook niet duizelig, wel vorig jaar mei 4 dagen duizelig en misselijk geweest, volgens mij zijn de problemen toen begonnen zoals na een maand dus begin juli vocht achter trommelvliezen, kreeg in oktober steed meer koorts gevoel en warm hoofd met het suizen als gevolg in november.Ook de huisarts weet geen oplossing en merk zelf geen verbetering wel loopt er al 2 maanden slijn in mijn keel wat nu aan het afnemen is, zo het een virus kunnen zijn wat is blijven vervelen vanaf vorig jaar? Pffffffffff wordt er heel erg moe van heb nu medicatie nodig om te slapen. Hopelijk heeft u een idee en kijk uit naar uw antwoord.

Joseph van der Werf, 19-09-2009 16:34 #1
Ik woon al 13 jaar in Frankrijk en ben zeer over de gezonheidszorg hier te spreken. Maar het kan ook anders! Ik ben hier onder behandeling bij een KNO arts nu heb het idee van enige halsstarigheid wat mijn klachten betreft. Alle symptomen die op een Otites wijzen zijn bij mij aanwezig en die ik haar steeds aangeef, veegt ze van tafel en word ik weer weggestuurd met een flacon neusspray (Nasacort 55). Twee jaar geleden was zij er voor een "diabole" te plaatsen maar dat is nu weer van de baan en de klachten worden niet minder. Ik word er wanhapig van!

Infoteur: Rvermaat
Laatste update: 15-08-2007
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!