InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat is de oorzaak van brandend maagzuur?

Wat is de oorzaak van brandend maagzuur?

Wat is de oorzaak van brandend maagzuur? Brandend maagzuur kan zeer vervelend en zelfs hinderlijk worden voor personen waarbij dit sporadisch voorkomt. Van deze branderigheid die van de borst naar de keel uitstraalt -met zure of bittere oprispingen- kan iedereen wel eens last hebben. Volgens onderzoek zouden er zowat één op de tien volwassen Belgen minstens één keer per week last hebben van brandend maagzuur. Waarvan komt dit? Bij brandend maagzuur is normaal gezien geen behandeling nodig. Een beetje geduld en eventueel letten op de voeding is wel belangrijk.

Waarvan komt nu dat brandend maagzuur?

Brandend maagzuur komt door het maagsap dat van de maag naar de slokdarm terugstroomt. Dit gevoel kan soms gepaard gaan met zure of bittere oprispingen, die door branderigheid van de borst naar de keel uitstraalt. Deze zure terugstroom is een typisch symptoom van gastro-oerofageale reflux. Wanneer deze symptomen zo ernstig worden dat ze de levenskwaliteit van een mens beïnvloeden, of wanneer deze reflux een slokdarmontsteking of 'oesofagitis' veroorzaakt, zal een behandeling noodzakelijk zijn. Daarom is deze ziekte moeilijk met zekerheid te diagnosticeren.

Kan een slechte vertering de oorzaak zijn?

De belangrijkste oorzaak is de sluitspier die zich wel of niet regelmatig opent. Er zijn verschillende factoren waaraan de reflux kan te wijten zijn en die eventueel kenmerkend zijn voor de slechte werking van het verteringssysteem. Tussen de maag en de slokdarm bevindt zich de sluitspier, die normaal gezien opengaat bij het slikken. maar het gebeurt weleens dat ze zich op een verkeerd moment ontsluit, bijvoorbeeld na een zware maaltijd. Wanneer deze stoornis zich te vaak voordoet of te lang duurt, spreekt men van reflux. Ook een verslapte sluitspier en een verminderde peristaltiek waardoor een vertraagde maaglediging (ritmische samentrekking van de slokdarm, waardoor de voeding naar de maag wordt gestuwd) kunnen ook bijdragen tot reflux. Dit komt meestal door een vertraagde maaglediging, dat een luie maag wordt genoemd. Normaal gezien, wanneer het maagzuur in de slokdarm vloeit, zou dat een ritmische beweging teweegbrengen, die dan het grootste deel van dat maagsap weer terugdringt. De rest kan met het speeksel worden afgevoerd. Deze peristaltiek werkt minder goed bij iemand die aan reflux lijdt. Er wordt soms te weinig speeksel aangemaakt.

Oorzaken van reflux zijn lichamelijk van aard

Zoals:
  • Te weinig speeksel;
  • Slechte peristaltiek;
  • Sluitspier opent zich onregelmatig, of is verslapt;
  • Vertraagde maaglediging.

Komt dit door invloed van levensstijl?

Invloed van levensstijl is niet bewezen. Er worden vaak remedies aangeraden waaraan geen geneesmiddelen te pas komen, zoals:
  • Aanpassing van de voeding;
  • Opletten waarvan men brandend maagzuur krijgt;
  • Eet niet te veel en niet te snel;
  • Minder vet eten;
  • Minder alcohol drinken;
  • Minder koffie drinken;
  • Minder tomaten gebruiken;
  • Te strakke kleding vermijden;
  • Stress vermijden;
  • Stoppen met roken;
  • Niet gaan liggen na de maaltijd;
  • 's Avonds niet te laat of te zwaar eten;
  • Rust nemen na de maaltijd;
  • Niet bukken (bukken zorgt voor terugvloeiing van het maagzuur).

Dit zijn adviezen die moeiteloos zijn te volgen. Baadt het niet dan schaadt het ook niet.

Is het aan te raden om medicatie te nemen?

Wie geen medicatie neemt tegen reflux, loopt niet meteen een risico. De medicijnen werken niet tegen de reflex op zich, maar verlichten de symptomen. Wie ernstige terugkerende problemen heeft met brandend maagzuur is toch beter aangewezen om een arts te raadplegen. Deze zal de patiënt geneesmiddelen voorschrijven die de symptomen van de reflux verlichten. Ze remmen de zuurproductie af tot een abnormaal laag niveau. Meestal wordt er niet te veel maagzuur aangemaakt, maar wel dat het te vaak gaat terugvloeien, waardoor het slokdarmslijmvlies overgevoelig wordt.

Een goede raad

  • Vermijd overtollige pillen.
  • Een symptomatische behandeling is zo mogelijk te verkiezen.
  • Ondoordachte zelfmedicatie vermijden.
  • Altijd een arts raadplegen, zeker voor een langdurige behandeling.
  • Wanneer men weinig last heeft van de symptomen, hoeft men niet per se geneesmiddelen te nemen.
  • Alle geneesmiddelen kunnen elkaar wederzijds beïnvloeden, daarom moet men dus altijd goed de bijsluiter lezen. Ook artsen en apothekers kunnen je de nodige uitleg geven

Door te eten wat je graag lust, weer rust en tevredenheid te vinden in kleine alledaagse dingen, kan stress spoedig verdwijnen waardoor brandend maagzuur onverwachts verleden tijd kan zijn.
© 2011 - 2019 Enza_9o-, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen tegen brandend maagzuur?Wat te doen tegen brandend maagzuur?Brandend maagzuur is zonder twijfel één van de meest voorkomende problemen in deze maatschappij. Er zijn vele factoren d…
Brandend maagzuur: oorzaak en behandelingBrandend maagzuur: oorzaak en behandelingBrandend maagzuur komt erg vaak voor: ongeveer 1,5 miljoen Nederlanders hebben er dagelijks last van. Brandend maagzuur…
Brandend maagzuur, oorzaken en hulpmiddelenBrandend maagzuur, oorzaken en hulpmiddelenBrandend maagzuur is zeer vervelend en het kan ook pijnlijk zijn. Het is ook niet onschuldig omdat op den duur de slokda…
Brandend maagzuur (zuurbranden): symptomen en behandelingBrandend maagzuur (zuurbranden): symptomen en behandelingWat is zuurbranden of brandend maagzuur? Bij zuurbranden of reflux stroomt de inhoud van de maag terug in de slokdarm. D…
Bronnen en referenties
  • Info: TEST gezondheid.

Reageer op het artikel "Wat is de oorzaak van brandend maagzuur?"

Infoteur: Enza_9o-
Laatste update: 04-03-2018
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!