InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Keelontsteking (faryngitis)

Keelontsteking (faryngitis)

Keelontsteking gaat meestal samen met keelpijn en koorts. Soms ook met hoofdpijn, diarree, buikpijn en/of braken. Een keelontsteking kan een aandoening op zich zijn, maar gaat vaak samen met een verkoudheid, griep of een andere ziekte. Meestal geneest de infectie spontaan en gaat het na een dag of vijf over.

Symptonen:

  • Pijnlijke of rode, rauwe keel
  • Moeite met spreken en slikken
  • Gevoelige, opgezette lymfeklieren in de hals
  • Koorts, hoofdpijn, oorpijn

Bij keelontsteking is het eerste gedeelte van de keel achter in de mondholte tot aan het strottenhoofd ontstoken. Meestal is de oorzaak een virus en soms een bacterie-infectie bij verkoudheid, griep of bijholtenontsteking. Keelontsteking is zelden ernstig en komt veel voor. Meestal wordt het na een dag of 5 minder en volledig herstel is na een dag of 10. Een behandeling is dan niet nodig. Wel kunt u pijnstillers nemen om pijn en ongemak te verminderen. Ook het nemen van keelpastilles kan verlichting bieden. Soms kunnen de weefsels in de keel zo sterk opzwellen dat het de ademhaling belemmerd. Ook moet een streptokokken infectie met antibiotica worden behandeld om complicaties te voorkomen.

Oorzaken

  • De meeste gevallen worden veroorzaakt door een virusinfectie
  • Ongeveer 5 procent van de gevallen is een bacteriële (streptokokken) infectie of een ander micro-organisme de oorzaak
  • Sommige gevallen worden veroorzaakt door irritatie van de luchtwegen: overmatig alcoholgebruik, roken, giftige dampen of vervuilde, droge of stoffige lucht.
  • Hardnekkige infecties elders in het hoofd, in bijholten of in de mond, kunnen een langdurige keelontsteking veroorzaken.

Preventie

  • (Sigaretten)rook vermijden, niet teveel alcohol of andere stoffen nuttigen die de keel irriteren.
  • Een luchtbevochtiger of luchtzuiveraar kan nuttig zijn als stof of droogte de keel irriteren.

Behandeling

Voor diagnose van streptokokken of andere bacteriën wordt een uitstrijkje uit de keel op kweek gezet.

  • Keelpijn en koorts worden met pijnstillers als asperine behandeld. Gorgelen met warm zout water (1/2 theelepel per glas) of een antiseptisch gorgelmiddel kan tijdelijk verlichting bieden. Ook keelpastilles helpen vaak.
  • Antibiotica worden voorgeschreven bij bacteriële keelontstekingen. Bij een streptokokkeninfectie moet de medicatie minstens 10 tot 14 dagen worden ingenomen, ook al zijn de verschijnselen verdwenen. Streptokokken kunnen acute reuma veroorzaken, met gevaar voor de hartkleppen.
  • Virusinfecties gaan vanzelf over. Behandeling is gericht op verlichting van de klachten
  • Niet roken, geen alcohol gebruiken
  • Keelontsteking door overbelasting van de keel, blootstelling aan giftige dampen, luchtvervuiling of chemicaliën kan alleen worden behandeld door te zorgen dat men er niet meer mee in aanraking komt.

  • Belangrijk is dat u de kwaal uitziekt. Op deze manier is de kans klein op herhaling en besmet u geen anderen.
  • Drink voldoende en/of neem regelmatig een snoepje zodat de keel vochtig blijft.

Wanneer naar de dokter?

  • Spoedgeval: Als bij keelpijn ademhalingsproblemen ontstaan of slikklachten het drinken onmogelijk maken moet onmiddellijk medische hulp ingeschakeld worden.
  • Bij ernstige keelpijn met hoge koorts die niet binnen een paar dagen beter wordt.
  • Als de keelpijn gepaard gaat met andere symptomen (bv. huiduitslag)
  • als u meer dan vijf keelontstekingen per jaar hebt
  • bij pijn in de hals:
© 2007 - 2019 Rvermaat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Keelontsteking oorzaken, symptomen en behandelingKeelontsteking oftewel faryngitis wordt meestal veroorzaakt door een verkoudheidvirus. Keelontsteking kan echter ook ver…
Keelontsteking, wat te doen?Heeft u last van uw keel? Heeft u pijn met slikken? Dan zou het goed kunnen dat u een keelontsteking heeft. Er kan sprak…
Wat te doen bij een keelontsteking?Wat is een keelontsteking? Een keelontsteking is een ontstekingsreactie binnen in de keel. Deze ontsteking kan meerdere…
Keelpijn en tipsKeelpijn en tipsKeelpijn komt vaak voor, een kleine groep patiënten gaat met keelpijn ook naar de huisarts. Bij deze groep is er sprake…
Bronnen en referenties
  • http://www.cm.be/nl/100/uwgezondheid/uwgezondheid/iedereen/i_m/keelontsteking.jsp Geneeswijzer

Reageer op het artikel "Keelontsteking (faryngitis)"

Reactie

Jozeph, 15-03-2013 09:41 #1
Hallo;
Heb al jarenlang zekers 2 jaar nu morgens een krop in mn keel en een verstijfde totaal droge tong. Mn hele mond is kurkdroog mn speekselklieren werken schijnbaar daardoor niet? Bij het keelschrapen dan komt verdikt geel vocht mee ook wel ns bloed. Wat kan ik hier aandoen? Was hiermee naar een keel dokter gegaan nadat ik een cameraatje door mn neus naar mn keel toe naar binnen kreeg vertelde hij mogelijk komt het van mn longen af. Longfoto's laten maken daar was het in orde. Mn bijwerkingen zijn beide oren holtes binnen kant n soort eczeem die telkens in beide oren de huid daar gaat verschilferen, tevens overal op mn hoofd zeker n stuk of 5 kleine rode puist bultjes, een total vieze tong met daarop n schijnt n soort pus enja echter als ik mn keel div malen geschraapt heb na veel viezigheid uit gespuugd te hebben dan krijg ik weer lopend en normaal speeksel en schijnt alles weer o.k te zijn maar de dag erop exact morgens weer t zelfde. Wat nu hierin te doen bv medicatie of weer n dokters visite die dan weer niets constateert.

Los ervan en ernaast bij mn klein kind daar is nu de ziekte van Feiver ontdekt deze is in zijn laatste stadium daarvan. Gaat deze keel epidemie over van me op iemand anders?

Graag elke uitkomst is zeer welkom in deze.

Mvg;Jozeph

Infoteur: Rvermaat
Laatste update: 20-08-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!