InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hoe kom ik van het snurken af?

Hoe kom ik van het snurken af?

Veel mensen in Nederland en daar buiten hebben last van een snurkende partner of snurken zelf. Er zijn al dingen uitgeprobeerd tegen dit snurken. Maar hoe ontstaat het en wat kun je allemaal uitproberen om het te stoppen?

Het ontstaan van snurken

Als bij het ademhalen tijdens de slaap een zagend, ruisend en/of brommend geluid gemaakt wordt spreken we van snurken. Dit geluid ontstaat door een vernauwing in de luchtweg, tussen de neus en de stembanden. Soms is de neusholte te nauw, maar vaker komt het voor dat er een vernauwing is achter de huig, achter in de keel.

Tips om het snurken te verminderen

  • 2 Uur voor het slapen gaan geen alcohol nuttigen,
  • Geen zware maaltijd eten voor het slapen gaan,
  • Niet roken,
  • Een goed eet- en bewegingspatroon nastreven,
  • Zorg voor een goed leefpatroon, zonder slaapmiddelen.

Middelen om het snurken te voorkomen

In de loop van de tijd zijn er al een heleboel dingen uitgeprobeerd om snurken te voorkomen. Soms werkten deze dingen, soms niet. Dit verschilde ook erg per persoon.

Kinbanden

Kinbanden aanbrengen met als doel de mond tijdens het slapen gesloten te houden, zodat niet gesnurkt wordt.

Spreiders

Spreiders in de neus om de neus open te houden, zodat hier goed door geademd kan worden.

Elektrische stootjes

Een elektrisch apparaat op jezelf aan (laten) brengen dat elektrische stootjes geeft als je in je slaap begint te snurken.

Uit grootmoeders tijd…

Een tennisbal in de rug van je pyjamajas naaien. Dit voorkomt dat je tijdens je slaap op je rug gaat liggen, de positie waarin de meeste mensen het meest snurken.

Verder zijn er nog vele operaties mogelijk, maar als je hier over na wilt denken is het verstandig eens met je huisarts te gaan praten. Deze operaties zijn namelijk meestal erg ingrijpend.
Gerelateerde artikelen
Slaapproblemen door snurken: oorzaken, behandeling & tipsSlaapproblemen door snurken: oorzaken, behandeling & tipsSnurken is een aandoening die vooral veroorzaakt wordt door een bemoeilijkte ademhaling. Snurken kan zo luidruchtig zijn…
Snurken wat kun je er tegen doenSnurken wat kun je er tegen doenNaar iemand luisteren die ligt te snurken kan leuk zijn, maar ook erg irritant. Maar als je samenleeft met iemand die sn…
Snurken: Hoe komt het en wat doe je eraan?Snurken is vervelend. Voor jou maar ook zeker voor je omgeving. Snurken zorgt ervoor dat je zelf niet goed slaapt en kan…
Waarom snurkt een mens en hoe kom je van het snurken af?Waarom snurkt een mens en hoe kom je van het snurken af?Snurken is een vibratie die zorgt voor een geluid, welke wordt geproduceerd vanwege een soort blokkade bij het ademhalen…
Snurken tegengaan met behulp van een pinkringSnurken tegengaan met behulp van een pinkringEr bestaan diverse remedies tegen snurken. Zo kun je bijvoorbeeld slapen met een speciaal daarvoor gemaakte beugel of ge…

Reageer op het artikel "Hoe kom ik van het snurken af?"

Reacties

Gert Coulier, 21-11-2010 15:38 #2
Ik snurk in iedere houding, en ik gebruik een hulpmiddeltje dat mijn neus open houdt maar dat helpt ook niet. drinken van alcohol doe ik bijna niet, maar ik rook wel, en ben gek op koffie. heb nu een middeltje van de apotheek, en dat heet silence, heb ik in spanje gekocht, maar tot nu toe nog geen effect, is geen medicijn, maar een soort homeopatisch middel, moet er 2 per dag van innemen, en dan terug naar 1 per dag. Heeft u nog een andere oplossing?

An, 11-11-2007 20:24 #1
Mijn man is goed geholpen met een apparaatje van een firma uit belgie
www.snurkhulp.be

Infoteur: Lobke
Laatste update: 03-09-2007
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!