InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Malaria: hoe voorkom je deze tropische ziekte?

Malaria: hoe voorkom je deze tropische ziekte?

Malaria: hoe voorkom je deze tropische ziekte? Malaria is een ernstige ziekte die door muggen wordt overgebracht. De ziekte komt alleen in de tropen voor. Niet elk tropisch gebied is een malariagebied. Wanneer u op reis gaat naar een tropisch land kunt u bij de GGD vragen of uw bestemming een malariagebied betreft. Tegen malaria is veel te doen; het hoeft niet dodelijk te zijn wanneer het vroeg genoeg wordt vast gesteld.

Inhoud:

Vrouwtjesmug

Malaria wordt overgebracht door de vrouwtjes mug die een parasiet draagt. Wanneer de mug een mens steekt, wordt de parasiet overgebracht in de bloedbaan. Malaria heeft als symptomen: griepachtige verschijnselen zoals vermoeidheid en spierpijn, hoge koorts en bloedarmoede. Niet elke vorm van malaria is dodelijk; alleen de malaria tropicana is potentieel dodelijk. Malaria tropicana wordt veroorzaakt door de Plasmodium falciparum parasiet. De dodelijke variant komt met name voor in Afrika ten zuiden van de Sahara.

Tertiana

Naast de dodelijke tropicana variant bestaat er de niet dodelijke malaria tertiana. Deze is veel minder ernstig maar leidt wel tot zware vermoeidheidsverschijnselen. Een derde vorm is de malaria quartana. Dit is de meest zeldzame vorm. Bijzonder aan quartana is dat na 50 jaar de ziekte weer kan opleven, zonder nieuwe besmetting. Malaria quartana is geen dodelijke ziekte.

Incubatietijd

De incubatietijd van malaria is tussen de 16 en 50 dagen. Wanneer je terug bent van een reis uit een land waar malaria heerst en je wordt binnen 7 weken ziek met symptomen van malaria, dan moet je dat aan de arts vertellen. Hij kan dan controleren of je malaria hebt opgelopen.

Malaria plotseling vrijwel verdwenen

Op 30 augustus 2011 verscheen op nu.nl het bijzondere bericht dat het aantal malariamuggen afneemt. Dat heeft niets te maken met de bestrijding van de malariamug want deze wordt ook in gebieden waar niet is bestreden nauwelijks meer aangetroffen. Na jarenlange stijging van de Malariamug berichtte het medische blad malariajournal dat het voorkomen van de malariamug drastisch was gedaald. Het aantal ziektegevallen in Afrika is opeens nihil wat problemen geeft voor de farmaceutische industrie; er is niemand meer om het medicijn te testen. Dan Meyrowitsch van de Universiteit van Kopenhagen denkt dat de muggen ten prooi zijn gevallen aan een schimmel- of infectieziekte. Het zou kunnen zijn dat de muggenpopulatie aan een ziekte lijdt en dat na herstel van de ziekte de muggen op terug komen.

Profylax

Een profylax is een preventiemaatregel die voorkomt dat je een bepaalde ziekte krijgt. Voor malaria zijn er de volgende profylax-werkingen:
  • Onder een muskietennet slapen
  • Lange mouwen en lange broekspijpen dragen
  • Bitter eten zoals papayabladeren, grapefruit en bittere vruchtenpitjes
  • Huid insmeren met DEET
  • Lariam of malarone innemen

Lariam en malarone

Lariam en malarone zijn twee officiële malaria preventie-medicijnen. Deze dien je te nemen als je naar een malariagebied toegaat zodat voorkomen wordt dat je malaria krijgt. Je kunt hiervoor een recept van je huisarts krijgen of je gaat naar de plaatselijke afdeling van de GGD. Malarone is duurder in gebruik omdat je deze pil elke dag moet nemen. Lariam moet je eens per week slikken. Drie weken voordat je op reis gaat moet je beginnen met Lariam en je moet doorgaan tot twee weken na terugkomst. Sommige mensen hebben last van de bijwerking van Lariam omdat de kinine in lariam lucide dromen veroorzaakt.

Muskietennetten

Slapen onder een klamboe of muskietennet voorkomt dat muggen je kunnen prikken in je slaap. Vanaf het moment dat de zon ondergaat in een malariagebied moet je voorbereidingsmaatregelen hebben toegepast. Behalve ´s nachts onder een muskietennet slapen, kun je ook de kamer waarin je zit afschermen van muggen met chemische spuitbussen. Dat is echter niet erg gezond. Het is aan te raden, als je dit doet, om je adem in te houden en 30 seconden lang de kamer vol te spuiten, om er vervolgens zeker een uur niet te komen.

Alleen in het donker

De malariamug steekt alleen als het donker is. In tropische landen zakt de zon erg vroeg; elke dag rond 18.00 uur; voor etenstijd. Eten doe je vaak in de openlucht of in een restaurant waar geen ramen zijn, anders is het veel te heet. Je moet je hier ´s avonds tegen de malariamug beschermen door lange mouwen en lange broeken te dragen. Draag geen donkerblauwe kleding want daar komen de muggen sneller op af.

DEET

Je kunt door allerlei middelen op je huid te smeren ook voorkomen dat de malariamug jou uitkiest om te prikken. Vooral middelen met DEET zijn goed om muggen te verdrijven. Toch werkt lange mouwen beter. Middelen opsmeren is een maatregel als je, ondanks de muggen, heel luchtig gekleed wilt gaan. Veel backbackers gaan ´s avonds uit in hun korte broek en smeren zich helemaal in. Het is in de tropen ´s avonds vrij warm waardoor het onbehaaglijk kan zijn om in een lange broek en lange mouwen rond te lopen.

Bitter

Wat weinig mensen weten is dat de malariamug niet houdt van bittere stoffen in het bloed. Kinine is de meest bekende vorm van anti-malaria profylax. Kinine is een zeer bittere stof. Naast kinine is het goed om papayabladeren en papayabloemen te eten tegen malaria. Deze ingrediënten smaken zeer bitter. Ze worden vaak niet gebruikt in het restaurant maar soms wel in de traditionele keuken. Het advies is om er of zelf om te vragen, of zelf afentoe papayabladeren of bloemetjes te plukken en die te eten of er thee van te zetten. In Nieuw Guinea worden de papayabladeren gewoon gegeten. Sommige restaurants in Indonesië doen ze door de gado-gado.

Wonen in een malariagebied

Wanneer mensen langer dan twee maanden in een malariagebied zijn, bijvoorbeeld voor hun werk of omdat ze er wonen, dan heeft het weinig zin om steeds anti-malaria medicijnen te blijven slikken. Je kunt in dat geval beter regelmatig iets bitters eten. Niet elke bittere stof werkt als een anti-malaria profylax. Bier en koffie zijn licht bitter maar hebben geen invloed. Het gaat om de echt bittere stoffen direct van planten.

Langsatpitjes

Soms is een pit van een vrucht heel bitter, bijvoorbeeld van de langsat, een tropische vrucht uit Indonesië. Deze is nog bitterder dan kinine maar helpt goed tegen malaria. Langsat wordt door de lokale bevolking gebruikt als anti-malaria profylax. Sommigen bijten eens per week een langsatpitje door. Wanneer je wel eens een lariam pil hebt doorgebeten, weet je dat je de bitterheid nog uren later in je mond proeft. Daarom wordt aangeraden de lariam pil heel door te slikken met behulp van water. De bittere smaak in je mond is er niet 1,2,3 uit te krijgen. Dat is net zo met de langsat-pit alleen moet je deze wel doorkauwen. Omdat een langsat pit malaria voorkomt, weegt dit tijdelijke smaakongemak op tegen de ongemakken die malaria meebrengt.

Zomeralsem en langsat

Naast kinine en papayablad en -bloem werkt de bijvoet of zomeralsem tegen malaria. In Nederland groeit bijvoet volop. In de traditionele Chinese geneeskunde werd zomeralsem altijd al gebrukt tegen malaria en sinds kort zijn er farmaceutische medicijnen op basis van zomeralsem. Overigens werkt de zeer bittere familie absint alsem ook goed tegen malaria. De landbouwuniversiteit in Wageningen werkt mee om de ontwikkeling van de werkzame stof van zomeralsem, artemisinine, te kweken in de chichoreiplant zodat de productie ten behoeve van de pharmaceutische industrie wordt verhoogt. De bijvoet werkt als anti-malaria profylax. Dit is in de Europese kruidengeneeskunde reeds beschreven. Je kunt er thee van zetten.

Grapefruit

Grapefruit is een bittere vrucht die goed werkt tegen malaria. Er zit een soort kinine-achtige substantie in. In limoen en citroen zit deze stof ook maar in mindere mate. Sommige medicijnen zijn gebaseerd op zaden van de grapefruit. Over dit medicijn zijn minder goede verhalen over bekend. Het is beter de zaden zelf te eten. GSE is een medicijn wat een afkorting is van Grapefruit Seed Extract. Het is erg bitter maar het medicijn wordt niet op een goede manier geproduceerd waardoor het zijn anti-bacteriële werking verliest. Dit medicijn genaamd GSE kun je beter vermijden. Omdat mensen die permanent in een malariagebied wonen moeilijk elke week Lariam kunnen slikken is het voor hen aan te raden minstens eenmaal per week op een grapefruitzaadje te kauwen, net als een langsatzaadje werkt dit als anti-malaria profylax. Verder is kaneel erg goed om malaria te voorkomen maar je moet dan wel een volle eetlepel gebruiken in een glas thee. Wanneer je van kaneel houdt, kun je dit regelmatig gebruiken in een tropisch land. Als je malaria hebt en je hebt geen lariam bij de hand dan kun je alle natuurlijke geneesmiddelen aanwenden om een soort anti-malaria-dieet te creëren; wanneer je dat enkele dagen achtereen volhoudt werkt dat goed om de ziekte te bestrijden. Als profylax kun je eens per week een bittere voedingsstof innemen. Hieronder volgt een overzicht van de natuurlijke anti-malaria etenswaren waarop je een dieet kan baseren.

Anti-malaria kruiden:

Gerelateerde artikelen
Lariam of Malarone? Voor- en nadelen van beide malariapillenLariam of Malarone? Voor- en nadelen van beide malariapillenDeze vakantie ga ik op reis naar Indonesië en ter voorkoming van malaria moet ik pillen gaan slikken. De twee meest voor…
Malaria kan worden verminderd als vaccin beschikbaar komtMalaria kan worden verminderd als vaccin beschikbaar komtMalaria is een ziekte die wereldwijd rond de 660.000 doden per jaar vergt. Vooral jonge kinderen zijn gevoelig voor de z…
Parasitaire infectie; MalariaParasitaire infectie; MalariaMalaria is een parasitaire infectie van de rode bloedcellen die wordt versprei door steekmuggen. Wereldwijd krijgt een o…
Malaria, een gemene infectieziekte: soorten en symptomenMalaria, een gemene infectieziekte: soorten en symptomenGa je naar een tropisch gebied neem dan je voorzorgen en voorkom malaria. Malaria is een infectieziekte die zelfs dodeli…
Malaria voorgelicht op reisMalaria is een ernstige ziekte uit de tropen, die veel voorkomt. De ziekte wordt door de malariamug en de daarbij hore…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nuzree, Pixabay
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Malaria#Malaria_tertiana
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Prophylaxe
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0001646/
  • http://www.cmo.nl/pjb/index.php?option=com_content&task=view&id=194&Itemid=219
  • http://www.nu.nl/wetenschap/2601576/mysterieuze-vermindering-malariamuggen-in-afrika.html
  • http://www.foodasmedicine.ca/2011/do-you-use-grapefruit-seed-extract/

Reageer op het artikel "Malaria: hoe voorkom je deze tropische ziekte?"

Reacties

Ineke Knoeff, 01-01-2017 14:44 #3
Hallo, Hierboven lees ik hoe eenvoudig het is om malaria te voorkomen en/of bestrijden. Waarom weten de mensen in malariagebieden dat niet? Ik heb in Afrika niemand ontmoet die van de zaden en pitten wist!

Suzanne, 18-01-2016 10:47 #2
Hallo Jannie,

Hoeveel capsules per dag moet je gebruiken? Heb je daarnaast nog DEET gebruikt? Reactie infoteur, 09-02-2016
Wat DEET betreft is het zo dat lokale bewoners in elk geval nooit hiermee insmeren.

Jannie, 21-11-2013 16:02 #1
Prima artikel. zo gebruik ik van AOV 812 het middel Artemisia. Had deze info ergens op het internet gevonden. Mijn vondst werd bevestigd door een vrouw die al jaren in Oeganda woont. Ze liet me het plantje zien in haar tuin: Artemisia. Ze zei nog: "het middel tegen malaria staat hier gewoon op het land". Tja, hoe lang duurt het nog voor de wetenschap wakker wordt? Reactie infoteur, 21-11-2013
Wat mooi dat die artemisia (alsem, bijvoet of absint alsem) op precies de goede plek groeit. De wetenschap wordt wakker zodra de opdrachtgevers gezondheid boven geldelijk gewin plaatsen.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 21-11-2013
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!