InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Aandoeningen: diarree, acuut of chronisch

Aandoeningen: diarree, acuut of chronisch

Diarree is een verschijnsel wat veel voorkomt en wat vele ongemakken met zich mee kan brengen. Diarree is een plotseling optredende afwijking van het normale ontlastingspatroon (poepen is normaal). De poep is dun en men moet vaak poepen. Artikel gaat in op de verschillende soorten diarree die er zijn en gaat kort in op de mogelijke oorzaken van diarree. Diarree kan afnemen door het gebruik van diarreeremmers zoals Norit, of Loperamide, maar ook door voldoende vezels in de vorm van groente, fruit en volkoren producten te eten.

Diarree

Soorten diarree

Diarree is een plotseling optredende afwijking van het voor een persoon gebruikelijke defecatiepatroon (ontlastingspatroon) waarbij de frequentie en de hoeveelheid van de ontlasting zijn toegenomen, en de ontlasting meer water bevat dan gewoonlijk. De ontlasting is dus erg dun. Er zijn verschillende soorten diarree te onderscheiden:

Acute diarree

Acute diarre is diarree die minstens 2 dagen bestaat en maximaal 14 dagen.

Chronische diarree

Chronische diaree is diarree die tenminste 2 weken bestaat.

Reizigersdiarree

Reizigersdiaree treedt meestal het passeren van internationale grenzen, meestal (sub)tropische gebieden. Vaak is reizigersdiarree het gevolg van een infectie.

Secretoire diarree

Bij secretoire diarree is er meer secretie dan resorptie van vocht in de dunne darm, meestal a.g.v. prikkeling vd mucosa, bv bacteriële toxinen (cholera, stafylokokken). De darmwand is intact.

Osmotische diarree

Bij osmotische diarree neemt de osmolaliteit van de voedingsmassa dusdanig toe dat er veel meer water wordt vastgehouden in het lumen van de darm. Het lukt de darm niet om het water op te nemen (absorptie). De poep wordt hierdoor erg dun en er ontstaat diarree.

Diarree op basis van versnelde motiliteit

Bij deze vorm van diarree is er te weinig tijd voor volledige resorptie. Dit kan voorkomen bij hyperthyreoidie (te snel werkende schildklier), medicatie, vagusdisfunctie (afwijkende functie van de nervus vagus) en darmresectie (=het wegnemen van een stuk darm).

Exsudatieve diarree

Bij exudatieve diarre vindt er extra vocht secretie plaats door een invasief (=ruimte innemend proces) of ulceratief (=zwerend) ontstoken darmwand in colon (= een deel van de dikke darm) of ileum (= een deel van de dunne darm). Er kan bloed of slijm bij de ontlasting zitten.

Oorzaken van diarree

Acute diarree

Hierbij is ermeestal sprake van een infectieus agens (bacterie- of virusinfectie), een acute gastro-enteritis of colitis.

Chronische diarree

Organische oorzaken:
  • inflammatoire darmziekten (diarree met bloed en slijmvorming)
  • obstructie (dunne ontlasting langs de obstructie, paradoxale diarree)
  • geneesmiddelen (antibiotica, laxantia, digitalis, bètablokkers, NSAID's (niet steroide anti inflammatoire geneesmiddelen), diuretica, colchicine, cytostatica, magnesiumzouten)
  • hormonale functiestoornissen (ziekte van Addison, diabetes mellitus, hyperthyreoidie, carcinoïdsyndroom)
  • Malabsorptiesyndroom, veranderingen in de dunnedarmvilli (lactose-intolerantie, bacteriële woekering (door veranderingen in de peristaltiek, er kan gisting ontstaan met diarree als gevolg)

Lees verder

© 2007 - 2017 Wieschrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen DiarreeIedereen weet wel wat het is en als een kindje het heeft is het ontzettend vervelend; Diarree. Iedereen heeft wel eens D…
Diarree, Hoe komt het en wat doe je eraan?Diarree, Hoe komt het en wat doe je eraan?Iedereen kent het wel: Diarree. Helaas is dit een overlast wat vaak voorkomt en in de volksmond ook wel genoemd: spetter…
Diarree stoppenDiarree stoppenDiarree of buikloop is wanneer je meerdere keren last hebt van een vloeibare stoelgang. Diarree kan voortkomen uit virus…
Last van diarree?Last van diarree?Bij diarree heb je last van een dunne soms waterige ontlasting. Het is erg vervelend als je last hebt van diarree vooral…
Diarree, wanneer moet u de dokter bellen?Diarree, wanneer moet u de dokter bellen?Bij diarree is er sprake van dunne ontlasting. De ontlasting kan waterdun zijn of gewoon dunner dan gewoonlijk. Diarree…
Bronnen en referenties
  • O.a. Clinical medicine van Parveen Kumar en Michael Clark
  • Pathology van Emanuel Rubin en John L. Farber
  • Ziekten in de huisartspraktijk, E.H. van de Lisdonk, W.J.H.M. van den Bosch, A.L.M. Lagro-Janssen, vierde druk

Reageer op het artikel "Aandoeningen: diarree, acuut of chronisch"

Reacties

Student, 04-01-2012 16:49 #2
Diarree kan zowel acuut als chronisch voorkomen. Chronische aandoeningen zijn meestal ernstiger van aard. Het kan veroorzaakt worden door Inflammatie (ontsteking) zoals colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn. IBS (prikkelbare darmsyndroom). Malabsorptie. Coloncarcinoom (darmkanker) en een voedselallergie.
Je ziet dat sommige zeer ernstig zijn en het beste is om naar de huisarts te gaan. Met name als er bloed in de ontlasting zit. Als zelfs na onderzoek niets is gevonden kan je de apotheker raadplegen over eventuele bijwerkingen van medicijnen.

Leen Declerck, 02-08-2011 12:00 #1
Hoi, een vriendin van mij heeft al meer dan 7 jaar last van chronische diarree. Zo erg zelfs dat het soms te laat is. Dit beheerst haar hele leven. Ze durft amper het huis uit zonder eerst 2 immodiums te nemen. Ze heeft al verschillende onderzoeken laten doen maar er werd nooit iets gevonden. Kent iemand dit verhaal? Iemand tips? Waar ik aan dacht: ze neemt antidepressiva (misschien heeft het daar iets mee te maken?)

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 10-06-2015
Subrubriek: Ziekten
Special: Spijsvertering
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!