InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Allergie beschermt tegen kanker

Allergie beschermt tegen kanker

Allergie beschermt tegen kanker Recent gepubliceerd onderzoek wijst uit dat het hebben van een contactallergie, beschermend werkt tegen het krijgen bepaalde soorten kanker. Deense onderzoekers volgenden jarenlang duizenden Deense volwassenen en hielden bij hoe vaak en welke kankersoorten voorkwamen bij hun proefpersonen in de loop der jaren. De proefpersonen met een contactallergie bleken significant minder kanker te krijgen. Onderzoek dat werd opgezet door de Universiteit van Kopenhagen startte met 17.000 proefpersonen. Van deze personen werd bijgehouden hoe ze leefden, aten, sportten en of ze aandoeningen hadden als allergieën, kanker of andere gezondheidsproblemen. Het onderzoek gaf inzicht in hoe leefgewoonten invloed hebben op het krijgen hebben van bepaalde ziekten.

Contactallergieën en kanker

Uit de resultaten die gepubliceerd werden in het gerenommeerde British Medical Journal, bleek dat een derde van de proefpersonen last had van contactallergieën. Contact allergieën zijn heftige reacties van het immuunsysteem wanneer het in aanraking komt met ongevaarlijke stoffen. Een voorbeeld hiervan is nikkelallergie. Sommige personen waarvan hun huid in aanraking komt met nikkel krijgen na een tijdje uitslag als gevolg van de reactie van hun immuunsysteem op nikkel. Het afweersysteem probeert het lichaam als het ware te beschermen tegen de nikkel. De daarbijkomende symptomen kunnen voor veel overlast zorgen.

Positief nieuws voor de proefpersonen met een contactallergie was dat zij in de jaren dat ze gevolgd werden gemiddeld minder vaak borstkanker of huidkanker kregen. Keerzijde was wel dat ze een iets hogere kans hadden op blaaskanker. Verder bleek ook dat vrouwen met een contactallergie een iets kleinere kans hadden op hersentumoren, maar dit effect was slechts heel klein.

Bier is kankerverwekkend maar wijn beschermt

Verder was er slecht nieuws voor de bierdrinkers. Het drinken van 1 biertje per dag vergrote de kans op het krijgen van verschillende soorten kanker al significant. Het drinken van een glas rode wijn had daarentegen juist een positief effect. Het verschil wordt geweten aan het feit dat alcohol weliswaar de kans op kanker vergroot, maar dat in rode wijn ook veel antioxidanten zitten die de kans op kanker juist weer verkleinen. Deze antioxidanten ontbreken in bier, wat het verschil tussen beide dranken verklaard.

Oorzaak

Op dit moment kan er alleen nog maar gespeculeerd worden over de oorzaak dat contactallergieën de kans op kanker verkleinen.
Eerder onderzoek dat enkele jaren eerder werd gepubliceerd toonde reeds aan dat mannen met eczeem (ook een soort van allergie) minder risico lopen op het ontwikkelen van longkanker. Bovendien hebben mannen met astma hebben minder kans op maagkanker.
Het is mogelijk dat het immuunsysteem van allergische, of astmatische personen veel reactiever is dan dat van personen zonder allergie. Immers het reageert ook veel te agressief op volledig onschuldige stoffen als nikkel, berkenpollen, of cosmetica. Bij het ontstaan van tumoren kan dit in hun voordeel werken. Doordat het immuunsysteem zo agressief en alert werkt zal het ook heel snel beginnende tumoren aanvallen die bij personen zonder allergie ongemoeid gelaten zouden worden.

De onderzoekers benadrukken dat deze verklaring voorlopig slechts speculatie is. Eerst moet er nog veel nader onderzoek verricht worden om de relatie tussen allergie en kanker te verhelderen.
© 2011 - 2019 Pernambuco, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • British Medical Journal
  • http://www.scientias.nl/allergie-beschermt-mogelijk-tegen-kanker/

Reageer op het artikel "Allergie beschermt tegen kanker"

Infoteur: Pernambuco
Laatste update: 30-10-2015
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!