InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Een sociale fobie

Een sociale fobie

Een sociale fobie 10% van de mensen heeft last van een sociale fobie. En wat is dan precies een fobie? Een fobie is een angst voor iets dat eigenlijk niet echt werkelijkheid is. Dus wat men ook wel noemt: ‘Een onrealistische angst’. Dit maakt een fobie niet minder erg. Een fobie kan leiden tot lichamelijke en geestelijke klachten.

Sociale fobie

Iedereen is wel eens angstig en dat is helemaal niet erg. Maar wanneer die angst iemand zo gaat beheersen dat het zijn of haar leven gaat beïnvloeden dan spreekt men vaak over een fobie of een angststoornis. Er zijn veel meer mensen die lijden onder een fobie dan je zou denken en vaak hebben mensen in de omgeving niet in de gaten dat iemand aan een fobie lijdt, maar het kan iedereen overkomen.

Plotselinge gebeurtenissen, schrikreacties, stress…

Het kan iedereen overkomen dat je wat minder goed in je vel zit. Misschien heb je al lange tijd last van stress of is je afweer tijdelijk wat minder, misschien heb je onlangs een traumatische gebeurtenis meegemaakt of zit het ‘in de familie’. Hoe het ook zij, zo maar ineens kunnen gedachten naar boven komen die je angstig maken. Zo angstig, dat je lichaam er op reageert alsof er echt gevaar dreigt. Je krijgt hartkloppingen, gaat trillen en/of zweten, word duizelig en weet niet meer wat te doen. Je raakt nog net niet in paniek of misschien ook wel. Het kan allemaal en soms, wanneer je dan weer in dezelfde situatie komt, overkomt het je een tweede keer en het kan zomaar gebeuren dat je de derde keer van te voren al zit te bedenken wat te doen wanneer het je weer overkomt. Men noemt dit: ‘Angst voor de angst’. Het begin van een fobie is dan geboren.

Wat is een fobie?

Een fobie is een angst voor iets dat eigenlijk niet echt werkelijkheid is. Dus wat men ook wel noemt: ‘Een onrealistische angst’. Dit maakt een fobie niet minder erg. Een fobie kan leiden tot lichamelijke en geestelijke klachten. Het kan het één of het ander zijn maar meestal is het allebei. Het is in ieder geval voor die persoon wel ‘echt’ en zeker niet verzonnen of overdreven. De angst is zo hevig dat het de dagelijkse werkzaamheden of het leven van diegene ernstig kan verstoren. Men kan dan denken aan bijv. Straatfobie, pleinfobie, sociale fobie, spinnenfobie enz. Er zijn duizenden verschillende soorten fobieën en het is maar net, in welke situatie men zich bevond toen het hen voor het eerst overkwam.

‘Het overkwam me zomaar’

Zo bevond ik mijzelf gewoon in de rij aan de kassa in een kleine supermarkt. Er was geen plotselinge schrik of oorzaak maar ik was wel pas bevallen. Ineens voelde ik mij niet meer op mijn gemak en kreeg het gevoel flauw te gaan vallen. Ik wilde naar buiten, wat natuurlijk niet zomaar kon zonder eerst mijn boodschappen weer terug in de schappen te leggen. Ik stond vastgenageld van angst en kon niet meer vooruit of achteruit, raakte in paniek en kreeg allerlei lichamelijke reacties. Op dat moment begon voor mij 7 jaar straatvrees.

Sociale fobie

10% van de mensen heeft last van een sociale fobie. Deze mensen zijn vaak bang om zich belachelijk te maken doordat ze snel blozen of zich verspreken, gaan trillen of zweten of om wat voor reden dan ook. Ze zijn bang om de aandacht op zichzelf gericht te krijgen en afgewezen of bekritiseerd te worden. Bij voorbaat worden ze al zenuwachtig om in bepaalde situaties te verkeren met als gevolg dat ze die situaties gaan vermijden. Wanneer ze er dan toch niet onderuit kunnen om naar een bepaalde gelegenheid te gaan zijn ze zo gespannen en alert dat het niet uit kan blijven dat de angst hen daar opnieuw overmand. In feite is het een onreële angst die in geen vergelijking staat tot de aanleiding, maar dat maakt het niet minder ‘echt’ voor diegene die het overkomt. De lichamelijke reacties van het lichaam zijn ook ‘echt’, ook al zijn ze door de geest veroorzaakt. Paniekaanvallen en hyperventilatie kunnen dan ook samengaan met een fobie.

Dit alles zorgt er voor dat iemand met een beginnende sociale fobie situaties gaat vermijden waar veel mensen zijn of waar hij of zij de grootste kans maakt om in de aandacht te komen. De fobie breidt zich langzaam maar zeker uit naar minder drukke situaties (verjaardagen, kinderen van school halen) totdat men zich zo afsluit dat de deurbel of de telefoon al paniek kan veroorzaken. Het gevolg kan dan ook zijn dat men in een isolement geraakt, vereenzaamt en depressief wordt. De angst beheerst je leven en je kunt niet meer normaal functioneren.'

De cijfers

Uit onderzoek is naar voren gekomen dat een sociale fobie zich vaak ontwikkeld tussen het 12de en 20ste levensjaar en dat het ook vaker voor komt bij vrouwen dan bij mannen. In Nederland gaat het dan om 153.000 mannen en 257.000 vrouwen.

Hoe kom je er vanaf?

Wanneer je eenmaal een sociale fobie hebt is het heel lastig om daar van af te komen. Eigenlijk lukt dan zelden als je geen hulp zoekt. Nu is dat hulp zoeken natuurlijk juist datgene dat voor iemand met een sociale fobie juist zo goed als ‘onmogelijk’ is. Zonder er van uit te gaan dat iedereen tegenwoordig internet in huis heeft is het wel een heel goede optie hulp te zoeken via 'Internetherapie'. Internettherapie is een verzamelnaam voor alle vormen van therapie waarbij het contact tussen cliënt en therapeut ‘grotendeels of zelfs uitsluitend, via het internet plaatsvindt. Men kan dan denken aan bijv: e-mail therapie, chat therapie of therapie via videoconferenties.

Het voordeel van internet therapie is ook nog eens dat de kosten vaak lager zijn dan bij reguliere therapie en dat je geen reiskosten hoeft te maken. Verder zijn mensen vaak meer geneigd openlijker over hun angsten en gevoelens te praten door de anonimiteit en indirectheid die communicatie via internet biedt. En vaak kun je op die manier ook met andere mensen contact leggen die eenzelfde fobie hebben en dát maakt veel uit want lotgenoten zijn heel belangrijk. Het ‘weten’ dat je niet alleen bent en ook dat er mensen zijn die uit deze situatie zijn gekomen en die weer een ‘normaal’ leven kunnen leiden. Voorbeeld van een forum is Indepressie.nl. Lees meer over deze soort van therapie via de volgende link: www.therapiehulp.nl of ga googlen op: fobie, internetherapie

Tot slot:
Ik wens je heel veel sterkte en ik weet waar ik over praat. Ik ben er uit gekomen en dat kun jij ook!
Gerelateerde artikelen
AngststoornissenIedereen is wel eens bang of angstig voor iets. Als deze angst zó erg wordt, vaak voorkomt en soms voor iets onwerkelijk…
Leven met een sociale fobieLeven met een sociale fobieEen sociale fobie is een grote angst voor normale en alledaagse sociale situaties zoals iemand aanspreken, naar een fees…
Leren leven met FobieënLeren leven met FobieënEen fobie hebben is een aanhoudende en irrationele vrees voor bepaalde zaken of situaties en de drang deze te vermijden.…
7 meest voorkomende fobieënEr zijn ontzettend veel fobieën in de wereld. Voor alles wat er op de wereld bestaat kan er een fobie ontwikkeld worden.…
Bronnen en referenties
  • www.therapiehulp.nl
  • www.dokterdokter.nl
  • www.bewustleven.info

Reageer op het artikel "Een sociale fobie"

Infoteur: Yoan
Laatste update: 22-05-2018
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!