InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Vaccineren: nuttig of zinloos?

Vaccineren: nuttig of zinloos?

Vaccineren: nuttig of zinloos? Op verschillende momenten in een mensenleven staat de geneesheer klaar met een vaccinatiespuitje. Wat zit er in zo'n vaccin? Is het vaccineren belangrijk voor een goede gezondheid? Of zijn er eerder andere motieven die een rol spelen?

Inhoudstoffen van een vaccin

Een vaccin is méér dan alleen het inspuiten van enkele ziektekiemen in het lichaam om de immuniteit op te bouwen. Deze ziektekiemen zijn lichaamsvreemde eiwitten waaraan vaak toxische adjuvantia worden toegevoegd om een sterkere werking te verkrijgen.

Enkele adjuvantia zijn:
  • antigenen (bacteriën, virussen, toxines, ...): meer en meer worden er combinatievaccins gemaakt. Het menselijke immuunsysteem kan handig omspringen met ziektekiemen, maar een aanval van verschillende antigenen tegelijk is om problemen vragen.
  • Immunostimulantia zoals aluminium en squaleen ( een meervoudig onverzadigde koolwaterstof dat je in grote hoeveelheden kan terugvinden in de leverolie van haaien)
  • Kiemvrije antiseptica: tot het jaar 2000 bevatten vele vaccins kwik. Dit is nu vervangen door andere stoffen die vaak ook een nadelig effect hebben op het lichaam.
  • Verschillende antibiotica: deze zijn in kleine hoeveelheden aanwezig, maar voor wie er allergisch aan is, is de dosis al te hoog en loopt de persoon zo het risico op een anafylactische shock.

De cellen waarop de virussen voor vaccins worden gekweekt kunnen zorgen voor een bijbesmetting. De kweekbodems zijn bijvoorbeeld apennieren of andere organen van apen en ratten. Naast de ethische vraag of het verantwoord is om zoveel dieren hiervoor te slachten, kan zo’n orgaan een bepaalde vorm van besmetting doorgeven. Hierdoor ontstaat er bv. een verhoogde kans op kanker.

Nevenwerkingen

Er gebeuren heel wat veiligheidsstudies op nieuwe vaccins, maar omwille van de volgende redenen zijn de studies niet betrouwbaar:
  • Er wordt gekeken naar de gevolgen op zeer korte termijn (48 tot 72 uren)
  • De vergelijking met het placebo gaat niet op, daar het placebo in deze onderzoeken geen neutraal product is. Ze bestaan bijvoorbeeld uit het volledige vaccin exclusief de antigenen of een 5-voudig vaccins wordt vergeleken met een 4-voudig vaccins.
  • De studies worden uitgevoerd en betaald door de farmaceutische industrie, welke alleen maar baat heeft bij een goed testresultaat. De objectiviteit is ver te zoeken en er wordt gebruik gemaakt van statistische manipulatie.

Uit een onderzoek in Groot-Brittannië in de jaren ’90 bleek dat er 2100 ernstige nevenwerkingen waren bij een bepaald vaccin waarvan 1500 casussen met neurologische defecten en 40 doden. Er is sprake van een sterke onderregistratie waardoor er in de realiteit veel meer nevenwerkingen zullen geweest zijn.
Naast de reeds toegenomen kans op kanker, geven onderzoeken aan dat er bij gevaccineerde groepen meer autisme voorkomt, er hersenbeschadiging kan optreden, epilepsie, plaatselijke spiertrekkingen, verlammingen, wiegendood en auto-immuunziekten zoals diabetes en reuma kunnen ontstaan.

Nut van vaccineren

Alle infectieziekten gaan een natuurlijke evolutie door in de vorm van een Gauss curve (normale verdeling). Ze kennen een sterke toename tot een hoogtepunt, waarna de ziekte geleidelijk aan terug verdwijnt. Dit verdwijnen kan in de hand geholpen worden door een verbeterde situatie in de voeding, het wonen, de riolering, de kwaliteit van het drinkwater, ... . Vaak is er pas een vaccin ontwikkeld tegen dat de climax voorbij is en de natuurlijke terugval al bezig is. Het is dan niet moeilijk om aan de publieke opinie wijs te maken dat het verdwijnen van de ziekte dankzij het vaccineren komt.

Jammer genoeg spelen in dit segment van de gezondheidszorg de volgende leidmotieven een grote rol: macht, geld en prestige. Indien een overstock dreigt te vervallen, is het handig om een epidemie uit te roepen (bv. de mazelen in Groot-Brittanië). Doordat de beloofde Sars-epidemie niet uitgebroken is, was er weer een overstock gecreëerd. Oplossing? Een pandemie uitroepen met als naam ‘Mexicaanse griep’ Het adjuvans (bestaande uit o.a. squaleen, formaldehyde en kwik) dat anders zou vervallen werd nu plots financieel erg nuttig. Samen met alle producten voor een goede handhygiëne is hierdoor veel geld versluisd naar de farmaceutische industrie. Dit terwijl de Mexicaanse griep een storm in een glas water was - het heeft minder doden geëist dan een traditionele wintergriep - en het vaccin heel wat mensen goed ziek heeft gemaakt.
Een laatste voorbeeld is het HPV-vaccin (kostprijs 450€). De jeugdige vrouwen worden angstig gemaakt voor baarmoederhalskanker, waardoor iedereen overgaat tot het gebruik van dit dure vaccin. Dit terwijl het langdurig gebruik van anticonceptie veel meer kans op deze vorm van kanker geeft dan het HPV-virus. Het is zelfs gevaarlijk om een reeds besmette vrouw te vaccineren, want hierdoor heeft ze 40% meer kans op de gevreesde kanker.

Betere alternatieven

Infecties en bacteriën zijn vaak niet lichaamsvreemd en zelfs nuttig. Door niet te vaccineren hebben de kinderen de kans om een eigen immuniteit op te bouwen, welke een langdurige werking heeft.
Wanneer de natuur zijn gang kan gaan en de mens zorgt ervoor dat zijn immuniteit optimaal is, dan kan het lichaam goed reageren op ziektekiemen. De aanwezigheid van antistoffen in het lichaam is een onvoldoende maatstaf voor immuniteit.
Een immuniteit kun je op peil houden door een gezonde voeding te nuttigen; geen suikers, geen antibiotica en geen cortisonen te gebruiken; voldoende te bewegen liefst in open lucht en door regelmatig te ontspannen.
In plaats van te vaccineren zijn het kuurmatig gebruik maken van katsklauw of echinacea en de inname van voedingssupplementen zoals spirulina, groene theecapsules en andere antioxidanten betere alternatieven.
Voor verre reizen lijkt het alsof heel wat vaccinaties nodig zijn. Nochtans is enkel de gele koorts verplicht. De andere worden aanbevolen, maar zijn niet verplicht. Indien gele koorts vereist is, heb je als reiziger de volgende keuze: of je kiest een andere vakantiebestemming of je laat je uitzonderlijk toch vaccineren.
Om op vakantie beschermt te zijn tegen ‘vreemde’ ziekten is het handig om steriele naalden mee te nemen en enkel gekookt water of water in een volledig afgesloten fles te gebruiken.

Het heeft geen zin om op het moment van een verwonding een tetanusvaccins te laten zetten. Tegen de tijd dat het vaccin werkzaam is, is de wonde in het beste geval al genezen. Het kan zelfs voor zware problemen zorgen wanneer men iemand vaccineert die een wonde heeft die besmet is door de tetanuskiem (incubatie-vaccinatie).
Belangrijk is dat de wonde goed verzorgd wordt door het goed te laten bloeden (vuil komt zo naar buiten), het veelvuldig te spoelen met water en zuurstofwater en indien het kan de wonde 24 uur open te laten. Zuurstof zorgt er immers voor dat de tetanuskiem verdwijnt. Bij prikwonden (door een nagel, een snijwonde of een splinter) is het homeopathische middel Ledum 200K een redmiddel.
© 2011 - 2019 Druide, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen – TetanusTetanus is een ziekte waar ieder kind tegen ingeënt wordt. Dit doormiddel van de DKTP en de DTP prik. Tetanus kun je ook…
Wanneer een tetanusvaccinatieEen bloedende wond moet natuurlijk altijd goed schoongemaakt worden. Verder moet er bekeken worden hoe diep de wond is e…
Vaccinatie voor je babyBijna ieder kind in Nederland wordt ingeënt tegen bepaalde, gevaarlijke ziektes. Dit wordt ook wel vaccineren genoemd. D…
Vaccinaties zijn belangrijkVaccinaties zijn een bescherming voor je lichaam. Vaccinaties helpen je lichaam immuun te maken voor bepaalde ziektes. D…
Tetanus, wat is tetanus?Tetanus, wat is tetanus?Tetanus wordt veroorzaakt door de bacterie genaamd Clostridium tetanie. Tetanus wordt veroorzaakt doordat deze bacterie…
Bronnen en referenties
  • www.vaccinatieschade.be
  • Lezing 'vaccinaties: toverstaf of tijdbom' in de Levensschool op 13 oktober 2011

Reageer op het artikel "Vaccineren: nuttig of zinloos?"

Infoteur: Druide
Gepubliceerd: 26-10-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!