InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maand

Wat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maand

Wat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maand Veel mensen krijgen er bijna elk jaar mee te maken: de griep. Maar wat is de griep eigenlijk? Waar wordt het door veroorzaakt en hoe kom je er het snelste van af? Lees hier allerlei handige tips, onder andere over kruiden die helpen wanneer je de griep hebt en die de weerstand verhogen waardoor je minder snel ziek wordt.

Wat is griep?

Bij de griep denk je vaak aan een verkoudheid, maar wanneer je echt de griep hebt dan ben je behoorlijk ziek. Griep wordt ook wel influenza genoemd omdat het veroorzaakt wordt door het virus influenza. De meeste mensen krijgen in de winter last van de griep en dit kan elk jaar zo doorgaan. Gemiddeld zijn er één op de tien mensen die de griep krijgen per jaar. Een epidemie betekent dat er een grote groep mensen tegelijkertijd de griep hebben, denk bijvoorbeeld aan de Mexicaanse griep die veroorzaakt werd door de nieuwe Influenza A (H1N1).

Hoe weet je dat je griep krijgt?

De symptomen van griep zijn:
  • Hoge koorts
  • Koude rillingen
  • Keelpijn
  • Hoofdpijn
  • Spierpijn door je hele lichaam
  • Verminderde eetlust
  • Een slap gevoel
  • Verkoudheid

Hoe wordt griep veroorzaakt?

Je krijgt de griep wanneer je je een lage weerstand hebt. In snot, slijm en speeksel zit het virus, wanneer dit op je hand komt wordt het makkelijk overgebracht op andere mensen. Ook door middel van hoesten, praten en niezen wordt het virus verspreid. Wanneer je het virus inhaleert of wanneer je het virus binnenkrijgt door je neus of mond raak je besmet. Je krijgt daarna klachten doordat het virus zich door je hele lichaam verspreid.

De behandeling

Wanneer je een chronische ziekte hebt, je een oudere bent of je een lage weerstand hebt, kun je je beter niet laten vaccineren. Lees je hierover in, doe zelf onderzoek en maak dan een beslissing. Vaccineren is niet zo onschadelijk als men denkt. Wanneer je een goede conditie hebt is de kans dat je besmet raakt met de griep kleiner. Eet gezond, beweeg veel, drink geen alcohol, rook niet en neem veel rust. Wanneer je een goede conditie hebt en je raakt toch besmet met het griepvirus ben je korter ziek, binnen één tot drie weken is je lichaam genezen. Wanneer je koorts hebt, drink dan voldoende en neem voldoende rust, dat is een must. Tijdens de griep is het belangrijk om je niet veel in te spannen en vaak je handen te wassen. Voor de rest moet je de griep uitzieken.

Wat kan je doen als je de griep hebt?

  • Bedek je mond en neus als je moet hoesten en niezen.
  • Gooi je zakdoekjes weg als je ze één keer gebruikt hebt.
  • Was je handen meerdere keren op een dag.
  • Raak je neus en mond zo weinig mogelijk aan.
  • Neem veel rust, ga geen lichamelijke inspanning aan.
  • Drink veel wanneer je koorts hebt.

Homeopathie wat werkt wanneer je de griep hebt

  • Echinacea: deze kruiden versterkt het immuunsysteem. Je hebt deze kruiden in tabletten en capsules, maar in druppelvorm werkt het het beste. Wanneer je Echinacea gebruikt bouw je je immuunsysteem op, waardoor je minder snel last krijgt van de griep en verkoudheid. Gebruik deze kruiden niet langer dan tien dagen achter elkaar, dit verlaagt de werking. Je kunt het het beste gebruiken wanneer je de griep al hebt of wanneer je opmerkt dat je ziek aan het worden bent.
  • Vlierbessen: vlierbessen bevatten veel vitamine C en andere stoffen die helpen met het doden van virussen en bacteriën. De weerstand wordt versterkt wanneer je vlierbessen gebruikt, ook werkt het goed wanneer je koorts hebt: het werkt koorts verlagend. Je kunt vlierbessen onder andere gebruiken in thee, sap en met honing.
  • Rozenbottels: ook met rozenbottels versterk je je immuunsysteem. Er zit veel vitamine C, vitamine E en selenium in. Het werkt goed wanneer je keelpijn hebt en wanneer je vaak moet hoesten. Je kunt rozenbottels toevoegen o.a. aan honing en azijn.
  • Echinaforce druppels: dit is een homeopathisch middel dat helpt wanneer je griep hebt, je verkouden bent of je weerstand te laag is. Je wordt hierdoor minder snel ziek en je herstelt veel sneller wanneer je ziek bent. Het is eenvoudig te gebruiken, 20 druppels per dag om je weerstand te verhogen en 40 druppels per dag wanneer er mensen in de omgeving ziek zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
A. Vogel Echinaforce druppels: gebruik en werkingEchinaforce van Dr. A. Vogel is een homeopathisch geneesmiddel en is verkrijgbaar zonder doktersvoorschrift of recept. E…
Griep Check Mexicaanse Griep op het internetGriep Check Mexicaanse Griep op het internetHet NHG (Nederlands Huisartsen Genootschap) heeft een Griep Check ontwikkeld. Met de Griep Check kunnen mensen die denke…
Bronnen en referenties
  • http://www.avogel.nl/Indicaties/Griep-symptomen-verschijnselen-bij-de-griep.php
  • http://www.avogel.nl/webwinkel/producten/echinaforce-griep-verkouden.php

Reageer op het artikel "Wat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maand"

Infoteur: Dazzeltje
Laatste update: 18-04-2015
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!