InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Behandeling bij prostaatkanker door jodium staafjes of seeds

Behandeling bij prostaatkanker door jodium staafjes of seeds

Behandeling bij prostaatkanker door jodium staafjes of seeds In Nederland is prostaatkanker de meest voorkomende vorm van kanker bij mannen. Vanaf het vijftigste jaar neemt het risico op deze vorm van kanker toe terwijl de helft van de patiënten met prostaatkanker ouder is dan vijf en zeventig jaar. In Europa kennen we een vrij nieuwe manier van behandelen door het inbrengen van jodium staafjes met hierin radioactieve deeltjes. Als deze therapie kan worden toegepast zijn de bijwerkingen minder groot.

Wat is prostaatkanker

Prostaatkanker is een vorm van kanker die begint in de prostaat. Leeftijd en erfelijke aanleg spelen een rol. Vooral mannen van vijftig jaar en ouder lopen een groter risico. De helft van de patiënten met prostaatkanker is 75 jaar of ouder. De behandeling van prostaatkanker is de laatste jaren beter geworden omdat de diagnose in een veel vroeger stadium kan geschieden. Oudere mannen krijgen vaak plasproblemen en dan kan er sprake zijn van een vergrote prostaat. Dit betekent niet dat er sprake is van kanker, maar deze angst leeft wel bij veel oudere mannen die last krijgen bij het urineren. Het is verstandig om bij klachten de huisarts te raadplegen en een onderzoek naar de prostaat te laten verrichten.

Het onderzoek naar prostaatkanker

Om te onderzoeken of iemand prostaatkanker heeft zal eerst bloed- en urineonderzoek plaatsvinden. Tevens een rectaal onderzoek waarbij de specialist meestal al kan voelen of er verdachte plekken zijn. Daarna worden onder plaatselijke verdoving 10 à 12 stukjes weefsel genomen voor onderzoek. De arts zal een antibioticum voorschrijven om infecties achteraf te voorkomen. Na enige dagen ontvangt men de uitslag.

Gleasonschaal

De mate waarin prostaatkanker kwaadaardig is wordt uitgedrukt in de Gleasonschaal die loopt van 2 tot 10. Het minst kwaadaardig is 2 en het meest 10. Vervolgens wordt gekeken of er uitzaaiingen zijn. Hiervoor worden longfoto's gemaakt en een CT scan van de buik en het bekken.Een score van 7 op de Gleasonschaal is verontrustend.

De behandeling

Om een prostaatgezwel effectief te kunnen behandelen mogen er geen uitzaaiingen zijn. Tot voor korte tijd was er een keuzemogelijkheid van een operatie of bestralingen. In sommige landen wordt zowel geopereerd als daarna bestraald. Bij een operatie wordt de gehele prostaat verwijderd alsmede de zaadblaasjes. Urineverlies kan na de operatie optreden maar verdwijnt vaak na verloop van tijd door het doen van bekkenbodemoefeningen.

Bestraling ofwel radiotherapie

Bij bestraling ofwel radiotherapie wordt de prostaat bestraald met röntgenstralen vanuit diverse invalshoeken. Lastig is wel dat de bestraling altijd moet gebeuren met een volle blaas. Een bestraling zal 30 tot 35 keer moeten gebeuren. Bijwerkingen kunnen zijn moeheid of diarree. Voor patiënten is deze behandeling erg belastend.

De therapie met jodiumstaafjes of Seeds

Hierbij wordt radioactief jodium 125 in de vorm van staafjes ingeplant in de prostaat. Dit gebeurt onder verdoving. Met een naald worden de jodiumstaafjes, ook wel seeds genoemd, ingebracht. De radioactieve staafjes geven langzaam straling af en doden de kanker. Er worden tussen de 60 en 90 zaadjes ingebracht. Deze zijn zo groot als een rijstkorrel.De behandeling duurt ongeveer één à twee uur. Men kan meestal na een nacht in het ziekenhuis weer naar huis. Na een jaar is de straling praktisch verdwenen. Er kunnen wel vijftig tot zestig staafjes worden geplaatst en die blijven zitten. Men heeft daar geen last van. Als de patiënt weer kan plassen dan kan men de dag na de ingreep het ziekenhuis al weer verlaten. Niet voor iedere patiënt is deze methode geschikt. De meting op de Gleasonschaal dient niet te hoog te zijn. Deze therapie wordt ook wel de Brachytherapie genoemd. In het MST Twente wordt deze relatief nieuwe methode sedert kort ook toegepast. In Amerika wordt de behandeling al vanaf het begin van de eeuwwisseling veelvuldig toegepast. Na een maand nadat de staafjes zijn geplaatst volgt een controle om de straling nogmaals te meten. Het MST Twente verklaart dat indien de patiënt in aanmerking kan komen voor deze vorm van behandeling dit de voorkeur geniet boven een operatie waarbij de prostaat wordt verwijderd.

Voordeel van deze therapie

Het voordeel van de behandeling met jodiumstaafjes is dat er nauwelijks bijwerkingen optreden. Het gezonde weefsel wordt niet aangetast en de patiënt ervaart veel minder ongemak.

Bij welke klachten is er kans op prostaatkanker en moet men de huisarts bezoeken

  • Men heeft aandrang om te plassen maar er komt niks
  • Bij urineren wisselende straal
  • Gevoel niet te kunnen uitplassen
  • In een later stadium kan oedeem ontstaan
  • Moeheid
  • Gewichtsverlies

Diagnose

Eenmaal per jaar een onderzoek naar prostaatkanker bij oudere mannen wordt steeds meer gedaan en bij vroege diagnose is de kans op succes bij de behandeling groot. De behandeling met jodiumstaafjes is weer een vooruitgang op het gebied van de bestrijding van kanker. Immers de behandeling kan nauwkeurig op de plaats van de tumor worden uitgevoerd.
Gerelateerde artikelen
Prostaatkanker: behandeling en symptomenProstaatkanker: behandeling en symptomenProstaatkanker is een ziekte die meestal bij oudere mannen ontdekt wordt. Tegenwoordig komt het echter in de Westerse we…
Kanker: bijwerkingen van bestraling of radiotherapieKanker: bijwerkingen van bestraling of radiotherapieNaast de chirurgie en de chemotherapie is de radiotherapie een belangrijke methode om kanker te bestrijden. De bedoeling…
Kankerbestrijding: mogelijke bijwerkingen van kankertherapieKankerbestrijding: mogelijke bijwerkingen van kankertherapieDe meest courante manieren om kanker te bestrijden zijn radiotherapie, chemotherapie en chirurgie. Bij radiotherapie wor…
Leven met kanker: ProstaatkankerLeven met kanker: ProstaatkankerProstaatkanker komt vaak voor: jaarlijks bij 10.000 Nederlanders. De meeste zijn 65 jaar of ouder. Voeding is een van de…
Osteoradionecrose (ORN): Afsterven bot na radiotherapieOsteoradionecrose (ORN): Afsterven bot na radiotherapieOsteoradionecrose (ORN) is een zeldzame maar ernstige complicatie van radiotherapie. De aandoening kenmerkt zich door bo…
Bronnen en referenties
  • Tubantia: artikel behandeling met jodium staafjes
  • Ziekenhuis Brugge uitleg inzake prostaatkanker en behandeling.

Reageer op het artikel "Behandeling bij prostaatkanker door jodium staafjes of seeds"

Reacties

Segers, 21-09-2018 13:14 #3
Mag men alcohol gebruiken na een week inplanting? Reactie infoteur, 22-09-2018
Beste Heer Segers,

Het gebruik van alcohol na de ingreep is sterk afhankelijk van de persoonlijke situatie. Er dient rekening gehouden te worden met je algemene conditie maar ook met het eventuele gebruik van andere medicijnen die van invloed kunnen zijn. Daarom wil ik in ieder geval adviseren, neem even contact op met de behandelend arts of eventueel de huisarts.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Lecoutere Frederique, 18-05-2012 12:02 #2
Mijn papa word 23mei ook behandeld met die staafjes.
maar ik vraag me af hoelang hij moet rusten want met zijn kappers zaak zal hij het moeilijk hebben om rust te hebben.ik zou graag wat meer informatie hebben over zijn herstel Reactie infoteur, 18-05-2012
Hartelijk bedankt voor uw reactie. Het juiste antwoord op Uw vraag kan ik u echter niet geven. Hiervoor wil ik U verwijzen naar de behandelend arts van uw vader. Hij zal U zeker verder kunnen informeren, vooral ook omdat uw vraag echt persoonlijk is en de herstelperiode kan verschillen per patiënt. Ik wens u veel succes.
Met vriendelijke groet,
Celientje1.

Familie van der Hulst, 18-04-2012 16:18 #1
Geachte heer, mevrouw, Mijn schoonvader is behandeld met jodium staafjes er zijn 41 zaadjes ingeschoten. Nu is hij radio-actief. Kan dit kwaad met kinderen, het is nu 4 weken geleden. Kunnen kinderen wel in huis komen en hoe lang? Ik hoor graag van u. Reactie infoteur, 18-04-2012
Geachte Heer,
Dank voor uw reactie
Deze vraag durf ik echt niet te beantwoorden. Ik wil U dan ook graag verwijzen naar Uw huisarts en indien deze niet voldoende op de hoogte is dan kunt U het best contact opnemen met de behandelend specialist.

Met vr. groet,

Celientje1

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 04-01-2019
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!