InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hoe werkt het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen?

Hoe werkt het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen?

Het CBG keurt medicijnen voordat ze in de verkoop komen. Zowel reguliere medicijnen als homeopathische medicijnen worden gekeurd. Je zou kunnen zeggen dat de goedgekeurde homeopathische medicijnen tot de reguliere geneeskunde behoren en niet meer tot de alternatieve geneeswijzen. Het CBG bepaalt verder welke medicijnen in de vrije verkoop mogen worden verkocht en voor welke je een recept nodig hebt.

Inhoud:

Codering van medicijnen

Het CBG geeft elk medicijn een code en een nummer. Homeopathische medicijnen krijgen de letters RVH mee, wat staat voor Registratie Voor Homeopathische geneesmiddelen. Medicijnen met chemische stoffen krijgen de letters RVG mee en dat betekent Registratie Verpakte Geneesmiddelen. Achter beide lettercodes staat een registratienummer van vijf cijfers.

Medicijnen op recept

Medicijnen kunnen in eerste instantie worden onderverdeeld in UR en NR medicijnen. UR is een afkorting van Uitsluitend op Recept. Dat betekent dat de arts een verwijsbriefje moet schrijven om het medicijn voor te schrijven. Het medicijn is vervolgens te koop bij de apotheek op vertoon van het recept. NR-medicijnen zijn Niet Receptplichtige medicijnen. Voor de aankoop hiervan is dus geen recept nodig en hoeft u in principe niet naar een arts om het aan te kopen.

Zelfzorgmedicijnen

De Niet Receptplichtige medicijnen vallen onder de zelfzorgmedicijnen. Deze zijn verder te onderverdelen in de AV medicijnen; de Algemene Verkoop medicijnen, de UA-medicijnen; Uitsluitend in de Apotheek verkrijgbare medicijnen en de UAD medicijnen, Uitsluitend in Apotheek en Drogist te verkopen medicijnen.

Onderscheid AV, UAD en UA

In de praktijk kan een bepaald medicijn een Algemene Verkoop-medicijn zijn doordat het een lage dosis heeft. Ditzelfde medicijn met een hogere dosis is dan UAD, een medicijn wat Uitsluitend bij Apotheek en Drogist wordt gekocht. Soms is hetzelfde medicijn in nog hogere dosis alleen op recept verkrijgbaar en dus een UA-medicijn(Uitsluitend Apotheek).

Uitsluitend Apotheek en Drogist medicijnen

Een drogist moet de klant altijd aanbieden om informatie te geven over een UAD-medicijn. Dat is vast gelegd in de geneesmiddelenwet. Hiermee wordt voorkomen dat de klant voor hem of haar verkeerde medicijnen koopt. Sommige medicijnen werken averechts als ze worden gecombineerd met andere medicijnen. Een verkeerd medicijn gebruiken is niet zonder gevaar. De drogist geeft een advies aan de klant op basis van een informatiegesprek.

Algemene Verkoop medicijnen

Een Algemene Verkoop medicijn vereist geen tussenkomst van een drogist. AV-geneesmiddelen mogen ook in de supermarkt, een tankstation en andere winkels worden aangeboden. De dosis van deze medicijnen zijn zo laag en de bijwerking zo gering dat gevaar van verkeerd gebruik minimaal wordt geacht. Het is wel aan de klant zijn eigen verantwoordelijkheid om de bijsluiter te lezen en eventuele bijwerkingen bij zichzelf op te sporen. Wanneer een klant van een algemene verkoop-medicijn bijvoorbeeld denkt dat hij hoofdpijn krijgt van een medicijn dan moet hij stoppen met gebruik. Bij twijfel kan de klant aan een apotheker, drogist of huisarts om meer informatie vragen.
Gerelateerde artikelen
UA-medicijn wel receptloos bij apotheek, niet bij drogistUA-medicijn wel receptloos bij apotheek, niet bij drogistEr zijn medicijnen die je bij de supermarkt en drogist kunt kopen, maar er zijn ook UA medicijnen die Uitsluitend via de…
Welke geneesmiddelen verkoopt een drogist?In een drogisterij zijn geneesmiddelen te koop waarvoor geen doktersrecept nodig is. Deze zogenaamde niet receptplichtig…
Medicijnen: bijwerkingen medicijnen - allergie, verslavingMedicijnen: bijwerkingen medicijnen - allergie, verslavingWanneer iemand ziek is gebruikt hij/zij medicijnen. Maar medicijnen kunnen juist ook weer klachten veroorzaken. We noeme…
Wat maakt een drogisterij een goede drogisterij?Wat is een goede drogisterij? Iedereen komt wel eens bij een drogisterij. Voor bijvoorbeeld haarverf, douchegel, huishou…
Homeopathische geneesmiddelenHomeopathische geneesmiddelenSteeds meer mensen gebruiken homeopathische geneesmiddelen. Ook in de reguliere geneeskunde ontstaat steeds meer sympath…
Bronnen en referenties
  • Site CBG
  • Foto: http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/docomimg2.s3.amazonaws.com/images/products/dokteronline-norit-55-3-1304340602.jpg

Reageer op het artikel "Hoe werkt het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen?"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 16-06-2015
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!