InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Psychische stoornissen door een lichamelijke aandoening

Psychische stoornissen door een lichamelijke aandoening

Psychische stoornissen door een lichamelijke aandoening Een of meer psychische problemen die voortkomen uit lichamelijk ziekten. Iemand die psychische problemen door zijn ziekte heeft, kan zich hier niet van bewust zijn, of het kan een familielid of vriend zijn die de dokter waarschuwt. Huiselijke en financiële problemen zijn risicofactoren. Stemmingsproblemen horen soms bij de normale symptomen van een ziekte. Angst is bijvoorbeeld het gevolg van een hormonale stoornis zoals hyperthyreoïdie en depressie van multipele sclerose.

Veranderingen in de psychische toestand zijn een veel voorkomende reactie op een lichamelijke ziekte. Een ernstige ziekte kan een angststoornis, depressie, woede of ontkenning opwekken. Meestal eindigt dit als de patiënt de ziekte aanvaard. Ziekten die chronisch of dodelijk zijn of een langdurige of vervelende behandeling met zich meebrengen, kunnen blijvende stemmingsproblemen met zich meebrengen. Mensen die eerder psychische stoornissen hebben gehad, lopen een hoger risico, evenals degenen die extra stress ondergaan, bijvoorbeeld door een onstabiel huiselijk leven of financiële problemen, en zij die moeilijk met tegenslagen kunnen omgaan.

Stemmingsproblemen horen soms bij de normale symptomen van een ziekte. Angst is bijvoorbeeld het gevolg van een hormonale stoornis zoals hyperthyreoïdie en depressie van multipele sclerose en de ziekte van Parkinson.

De symptomen

Psychische symptomen die uit een lichamelijke kwaal kunnen voorkomen zijn:
  • angst, variërend van licht tot zwaar met angsten en paniekaanvallen;
  • depressieve symptomen, zoals gevoelens van hopeloosheid en waardeloosheid;
  • geïrriteerdheid en woede.

In extreme gevallen kan er terugtrekgedrag met alcohol- of drugsgebruik zijn.

De behandeling

Als de arts vermoedt dat zich psychische problemen als gevolg van een ziekte ontwikkelen, kunt u gesprekstherapie krijgen om u te helpen de ziekte te accepteren. Als u zich niet bij de ziekte wilt neerleggen, wordt u aangemoedigd erover te praten en vragen te stellen. Problemen thuis en op het werk kunt u bespreken en de arts zal informeren of u eerder aan een depressie of angststoornis hebt geleden.

Iemand die psychische problemen door zijn ziekte heeft, kan zich hier niet van bewust zijn, of het kan een familielid of vriend zijn die de dokter waarschuwt. Deze kan antidepressiva en soms voor een korte tijd anxiolytica voorschrijven. De arts kan u ook naar een psycholoog of psychiater doorverwijzen.

De vooruitzichten bij een psychisch probleem bij een lichamelijke ziekte hangen af van het vermogen van de patiënt om met de gevolgen van zijn ziekte om te gaan. Bij voortdurende steun herkennen de meeste mensen de stemmingsproblemen en pakken ze ze aan, zodat de problemen geleidelijk verdwijnen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Psychische stoornissen door een lichamelijke aandoening"

Infoteur: Yasmijn
Gepubliceerd: 21-09-2007
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!