InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Compressietherapie - wat is het?

Compressietherapie - wat is het?

Compressietherapie oftewel druktherapie, wordt gebruikt bij vaataandoeningen zoals ulcus cruris. Door deze therapie te gebruiken als ondersteuning, wordt het genezingsproces van deze aandoeningen versneld. Tevens verbetert het de bloedsomloop in de benen wat ten goede komt van de wonde.

Wat is compressietherapie?

Compressietherapie wordt gebruikt om de bloedsomloop in de benen te verbeteren. Ze kan toegepast worden bij behandelingen van onder andere spataders, ulcus crius en het verbeteren van de veneuze functie. Ze bieden tevens een ondersteuning bij het stappen. Na een operatie of bij een lang revalidatieproces kan het zijn dat mensen veel moeten platliggen of minder mobiel zijn. Door deze kousen te dragen vermindert men de kans op aderontsteking (flebitis) en zelfs trombose (bloedklonters). Ze gaan ook oedeemvorming tegen, dit is vochtophoping in de benen.

Het gebruik van compressietherapie

Het is belangrijk te weten dat deze kousen nooit op eigen beslissing mogen gedragen worden. Er bestaan tevens contra - indicaties voor het gebruik hiervan: arteriële insufficiëntie, hartproblemen en zelfs bij artritis is het gebruik van deze kousen af te raden. Deze bestaan in verschillende klassen en verschillende soorten rekverbanden. Het vergt enige training om de benen op een juiste manier in te zwachtelen. Laat dit over aan een professionele hulpverlener indien u twijfelt.
Men kan compressiekousen kopen om ze gewoon over de voet te trekken en zo over het been, maar ook kan men gebruik maken van korte en lange rekverbanden. Er zijn vier verschillende klassen van compressietherapie, de aard van de aandoening bepaald in welke klasse u terechtkomt.

Klasse I

Klasse I is de lichtste vorm en geeft slechts een lichte druk. Deze klasse heeft een druk van 15 - 21mmHg en is zinvol bij lichte spataders, vermoeide benen of een zittend beroep. Ook voor zwangere vrouwen wordt deze klasse aangeraden.

Klasse II

Klasse II heeft een druk van 23 - 32mmHG en kan onder andere gebruikt worden voor de behandeling van oedeem. Deze wordt behandeld met korte rekverbanden. Ze kan ook gebruikt worden na een trombose. Klasse II is de laagste klasse dat in Nederland vergoed wordt omdat men vanaf klasse II pas over therapeutische verbanden praat.

Klasse III

Klasse III heeft een druk van 34 - 46mmHg en wordt gebruikt bij de behandeling van chronisch veneuze insufficiëntie (zwakke aderen), huidproblemen, na ulcus cruris,...

Klasse IV

Klasse IV begint bij een druk vanaf 49 mmHg en is de zwaarste klasse. Hij wordt voorgeschreven bij ernstige lymfoedeem en chronisch veneuze insufficiëntie.

Enkele aandachtspunten bij compressietherapie

  • De kousen worden voor het opstaan aangebracht.
  • Er zijn hulpmiddelen verkrijgbaar om het aanbrengen te vergemakkelijken, maak hier zeker gebruik van.
  • Met natte benen is het moeilijker om de kousen aan te trekken.
  • Wissel, indien mogelijk, elke dag van paar. Het handigste is om twee paren te hebben, zo kan er een gewassen worden en de ander wordt gedragen.
  • Ze gaan gemiddeld 6 maanden mee, door ze vaker te wassen komt er terug rek in, wat de levensduur verlengt.
  • Let op met lange nagels, scherpe voorwerpen of hulpmiddelen om ze aan te trekken.
Gerelateerde artikelen
Ambulante Compressietherapie (+protcol)Ambulante compressie therapie oftewel zwachtelen. Wanneer wordt dit toegepast, waar moet je op letten en hoe wordt het n…
Ulcus cruris (open been)Ulcus cruris (open been)Dit is een open wond onder aan het been. Meestal op de enkel of op de ondervoet en is moeilijk te genezen. Het doet vaak…
Manuele Therapie - Wat is het en wanneer heb je het nodig?Wat is manuele therapie? Wie mag zichzelf manueel therapeut noemen? Wanneer is het verstandig manuele therapie te volgen…
Het Rett syndroom: behandeling & therapieHet Rett syndroom: behandeling & therapieIn een ander artikel staat geschreven wat het Rett syndroom nou eigenlijk is, met de daarbij horende symptomen. In dit a…
Last van een tennisarm: Symptomen en genezingLast van een tennisarm: Symptomen en genezingEen tennisarm is een vervelende aandoening waar je aanzienlijk last van kunt hebben. Het is een niet-bacteriële ontsteki…
Bronnen en referenties
  • http://www.medibelgium.be/gezondheid/vaatproblemen/compressiebehandeling.html
  • http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ctxt/Compressieklassen.htm
  • http://www.huispitaal.nl/protocollen/prot_boek/docb_sys/pdf/info/protocol/heelkunde_en_overige_handelingen/materialen_ambulante_compressietherapie_been.pdf
  • http://www.medi.nl/gezondheid/vaatproblemen/compressietherapie.html

Reageer op het artikel "Compressietherapie - wat is het?"

Infoteur: Armaris
Gepubliceerd: 18-04-2012
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!