InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Vleesbomen (myomen)

Vleesbomen (myomen)

Een vleesboom is een veel voorkomende maar goedaardige tumor of tumoren die langzaam in de spierwand van de baarmoeder groeien. Het is niet bekend waardoor myomen ontstaan maar deze aandoening komt meestal voor bij vrouwen tussen de 35 en 55 jaar. Vleesbomen kunnen op de blaas drukken, waardoor klachten ontstaan als vaak moeten plassen, of op het rectum, met pijn als gevolg. Vleesbomen (myomen) zijn goedaardige gezwellen (knobbels) die uitgaan van de wand van de baarmoeder, en die uit spier en bindweefsel bestaan. Vleesbomen komen bij 20-30 procent van de vrouwen voor, vaker bij negroïde vrouwen. Het aantal vleesbomen geven meestal geen problemen, grote hoeven dat ook niet te doen, maar soms geven ze aanleiding tot menstruatieklachten. Slechts zelden zijn ze de oorzaak voor afname van de vruchtbaarheid.

De oorzaken

Het is niet bekend waardoor myomen ontstaan. Ze ontstaan in de levensfase waarin vrouwen menstrueren, en worden na de menopauze kleiner. Daarna ontstaan geen nieuwe vleesbomen meer. Bij een verhoogd oestrogeengehalte kunnen ze groeien, zoals tijdens zwangerschap, of bij gebruik van hormonen na de overgang.

De symptomen

De meeste vleesbomen geven een klachten. Voorbeelden van klachten zijn:
  • langdurige menstruatie;
  • pijn tijdens de menstruatie;
  • zware menstruatie.

Hevig bloedverlies kan tot bloedarmoede leiden en vermoeidheid veroorzaken. Slechts zelden veroorzaken vleesbomen verminderde vruchtbaarheid of probleem tijdens de zwangerschap zoals vroeggeboorte. Tijdens de zwangerschap kan een laag in de baarmoeder gelegen vleesboom verhinderen dat het kind met het hoofd in het bekken indaalt. Vleesbomen kunnen ook op de blaas drukken, waardoor klachten ontstaan als vaak moeten plassen, of op het rectum, met rugpijn als gevolg. Verminderde bloedtoevoer naar een vleesboom kan acute buikpijn veroorzaken.

De diagnose

De arts zal een inwendig onderzoek doen. Ook een echo van de baarmoeder of een hysteroscopie zijn mogelijkheid. Bij dit laatste onderzoek wordt een kijkbuis in de baarmoederholte gebracht om te beoordelen of er zich in de baarmoederholte vleesbomen bevinden. Ook een watercontrastechoscopie kan hierover informatie geven. Een enkele keer komt een verkalkte vleesboom aan het licht door röntgenfoto's die voor een ander doel zijn genomen.

De behandeling

Vleesbomen hoeven alleen te worden behandeld als ze klachten geven. Zijn er klachten, dan bepalen de plaats, de grootte, het aantal, de soort klachten en eventuele kinderwens wat de meest geschikte behandeling is. Kleinere vleesbomen gelegen in de baarmoederholte, kunnen veelal tijdens een hysteroscopie worden weggehaald. Bij een of enkele grotere vleesbomen uitgaande van de wand van de baarmoeder is het mogelijk ze als het water 'uit te pellen' (myoomenucleatie). Zijn er veel vleesbomen en ernstige klachten die niet met medicijnen te behandelen zijn, dan is soms een baarmoederverwijdering de enige oplossing om de klachten te verhelpen. Een nieuwe methode is het emboliseren van vleesbomen: de bloedvaten die erheen gaan worden dan afgesloten. Soms is ook na deze behandeling nog een baarmoederverwijdering noodzakelijk. Na de menopauze verschrompelen vleesbomen, en geven ze geen klachten meer.
Gerelateerde artikelen
Vleesbomen in de baarmoederVleesbomen (myomen) zijn goedaardige gezwellen (knobbels) die uitgaan van de wand van de baarmoeder, en die uit spier en…
Vleesbomen behandelen met ultrasoon geluidVleesbomen behandelen met ultrasoon geluidVleesbomen in de baarmoeder worden ook behandeld met ultrasoon geluid. Een ingrijpende operatie is dan niet meer nodig e…
Embolisatie: dichten bloedvaten vleesbomen, onvruchtbaarheidEmbolisatie: dichten bloedvaten vleesbomen, onvruchtbaarheidHeeft de vrouw vleesbomen, dan kan men veel overlast ervaren. Bloedingen en pijn kunnen buiten de normale menstruatie pe…
Bloedverlies tussen twee menstruatiesBloedverlies tussen twee menstruatiesBloedverlies tussen twee menstruaties kan diverse oorzaken hebben. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van vleesbomen of afw…
Wat te doen bij een vleesboom?Baarmoedervleesbomen worden ook leiomyomata of myomen genoemd. Het zijn goedaardige tumoren. Ze vormen de meest voorkome…

Reageer op het artikel "Vleesbomen (myomen)"

Reacties

Maria, 08-01-2015 15:35 #4
Bij vleesbomen en veel vrouwelijke klachten kan natuurlijke progesteroncreme helpen in combinatie met andere middelen en maatregelen, niet als vervanging van medische hulp.

Chantal, 09-08-2011 12:23 #3
Ik loop al een aantal weken met pijn in mijn buik vooral onder in mijn buik. Dit trek door naar mijn onderrug, en af en toe naar mijn benen. Hierbij moet ik ook heel veel plassen. Ik ben al een aantal keer met deze klachten naar mijn huisarts geweest die heeft mijn de 1ste keer medicijnen gegeven tegen een blaasontsteking, maar die hielpen niet.
Daarna kreeg ik medicijnen voor mijn blaas rustiger te maken omdat ie misschien geiriteerd was en dat daar mijn pijn in mijn buik vandaan kwam, maar helaas dit hielp ook niet. Daarna kreeg ik medicijnen voor mijn darmen omdat die misschien geiriteerd zijn en dat mijn blaas daarop reageerd, maar helaas die helpen ook niet. De huisarts heeft mijn buik ook onderzocht maar ondanks mijn buikpijn mocht zij overal op drukken zonder dat dit pijn deed. Nu is mijn vraag of ik misschien een vleesboom kan hebben? Ik ben 33 jaar. Maar heb geen last van mijn menstruatie (ik slik de pil).

Jacqueline, 23-02-2011 12:51 #2
Ik ben een vrouw van 64 die vollop positief in het leven staat. al vanaf mijn twintigste heb ik myomen (toevallig achtergekomen) na de overgang zouden ze krimpen. is bij mij niet gebeurd kennelijk want januari 2010 ging ik met hevige onderbuikkrampen naar de 1e hulp in spanje. na het maken van een röntgenfoto kwamen ze erachter dat ze niet gekrompen waren maar verkalkt (10x 10 en nog een van 7x8 ongeveer). aangezien ze maar eens per jaar problemen geven (infarct krijg ik dan en heb hevige buikkrampen) wilde ik de operatie uitstellen mede omdat ik net geopereerd was aan iets anders en eerst de narcose uit mijn lijf wilde hebben voor ik me weer zou laten opereren. Nu heb ik al een week weer dezelfde symptomen en ga naar dr thurkow die ik ge-googled heb en gevonden als zeer bekwaam bij laparoscopische verwijdering van myomen (ook verkalte) en baarmoeder. is er iemand die ook zo'n operatie heeft ondergaan? of is er iemand die me nog een beetje kan adviseren in 't een of 't ander?

Odini Rose Anne, 24-11-2008 21:19 #1
Ze zeiden in het ziekenhuis dat ik vleesbomen zou hebben maar heb je dan ook pijn je ribben?

Infoteur: Yasmijn
Gepubliceerd: 21-09-2007
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!