InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Ziekte van Pfeiffer

Ziekte van Pfeiffer

Ziekte van Pfeiffer De ziekte van Pfeiffer of klierkoorts, die vooral kinderen, pubers en jongvolwassenen treft, wordt overgebracht via speeksel en wordt daarom wel 'Kissing disease"genoemd. De medische term is mononucleosis infectiosa. De voornaamste symptomen zijn opgezette klieren (lymfklieren) en koorts. In het begin wordt de ziekte van Pfeiffer wel aangezien voor een ontsteking van de keelamandelen, maar de ziekte duurt langer.

De oorzaken

De ziekte van Pfeiffer wordt veroorzaakt door het Epstein-Barrivirus (EBV), dat de lymfocyten (witte bloedcellen die infecties bestrijden), aanvalt. Een infectie met EBV is heel algemeen en rond het vijftigste levensjaar is vrijwel iedereen met het virus in aanraking geweest. Meer dan de helft van de geïnfecteerde mensen krijgt echter geen symptomen en is zich dus van de infectie niet bewust. Complicaties zijn zeldzaam; de meest bekende gevaarlijke complicaties zijn een gescheurde milt, een verstopping van de luchtwegen (door vergrote lymfklieren) en een ontsteking van hersenen (encephalitis) en hersenvliezen (meningitis).

De symptomen

Bij kinderen verloopt de infectie vaak zonder verschijnselen. De symptomen van de ziekte van Pfeiffer treden meestal pas vier tot zes weken na de besmetting op en bestaan uit:
  • (hoge) koorts en transpiratie;
  • Hevige keelpijn en slikproblemen;
  • Opgezette keelamandelen, vaak bedekt met een grijswitte aanslag;
  • Opgezette , gevoelige lymfklieren in de hals, oksels en liezen;
  • Gevoelige buik door opzetting van de milt.

Deze kenmerkende symptomen gaan meestal gepaard met slechte eetlust, gewichtsverlies, hoofdpijn en vermoeidheid. Soms nemen de keelpijn en koorts snel af en verdwijnen de andere symptomen binnen een maand. Andere mensen blijven langer ziek en voelen zich nog maanden na de besmetting lusteloos.

De behandeling

De arts stelt de diagnose op grond van de opgezette lymfklieren, keelpijn en koorts. De diagnose kan bevestigd worden door bloedonderzoek, waarbij men kijkt naar de aanwezigheid van bepaalde antistoffen (monospot-test of Paul Bunnel-test).

Er is geen speciale behandeling van de ziekte van Pfeiffer, maar de symptomen zijn eenvoudig te verlichten. Drink veel en neem eventueel een gewone pijnstiller, bijvoorbeeld paracetamol, tegen de koorts en de pijn. Zolang de milt opgezet is, kunt u contactsporten beter vermijden om de kans op scheuring van de milt te voorkomen. Dit veroorzaakt ernstige inwendige bloedingen en kan dodelijk zijn.

De prognose

Vrijwel elke pfeifferpatiënt herstelt volledig, maar het kan veel tijd vergen en de extreme vermoeidheid kan soms nog weken of maanden na de besmetting aanhouden. Na de besmetting, met of zonder symptomen, bent u levenslang immuun.
Gerelateerde artikelen
Ziekte van Pfeiffer bij een kindZiekte van Pfeiffer bij een kindDe ziekte van Pfeiffer is een virale infectieziekte. Het meest in het oog springende verschijnsel van de ziekte is een e…
De ziekte van PfeifferDe ziekte van Pfeiffer is een infectie ziekte. Het wordt ook wel 'kissing disease' genoemd, omdat het virus veroorzaakt…
Test op de ziekte van Pfeiffer met een Pfeiffer zelftestTest op de ziekte van Pfeiffer met een Pfeiffer zelftestU kunt tegenwoordig eenvoudig en snel testen op de ziekte van Pfeiffer met een Pfeiffer zelftest. Deze zelftest test op…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ziekte van Pfeiffer"

Reacties

Jill, 28-08-2014 12:10 #3
"Na de besmetting, met of zonder symptomen, bent u levenslang immuun."
Dit klopt niet, dat verschilt per persoon aangezien iedereen anders hersteld. Ik heb de ziekte van Pfeiffer gekregen in groep 6, destijds anno 2004 (10 jaar geleden). Ben er inderdaad voor behandeld zover dit kon bij Pfeiffer en heb ruim 3 maanden op bed gelegen.
Nu 3 weken geleden kreeg ik weer dezelfde symptomen; ontstoken amandelen; lymfklieren; keelpijn; geen eetlust; hoofdpijn; en inderdaad heel erg vermoeid. Ook spieren kregen een verzurend gevoel. Met dit bericht wil ik ouders en jongvolwassenen waarschuwen die het eerder gehad hebben bij hun kind of bij hunzelf, doktoren pakken meestal 1 deel van Pfeiffer aan en niet alles, omdat dat het lichaam moet doen. Dus als er weer symptomen ontstaan, twijfel dan niet en laat je bloed prikken. Als je er langer mee wacht des te moeilijker het is voor je lichaam om te genezen, met Pfeiffer heeft het eenmaal rust nodig.

Kim Blok, 13-07-2011 03:31 #2
Mijn dochter is 6 jaar heeft al dagen koorts,
De koorts begint sinds vandaag af te zakken.
Maar nu heeft ze ineens over haar hele huis bultjes en ze had gigantische kilpijn.
Plus wat me erg verontrust maakte is in een keer een hele grote dikke bult die enorm zeer doet onder haar oksel en enorm jeukt.
In een keer is haar oksel verschrikkelijk opgezet en helemaal rood en als ik met mijn hand erover heen gaat lijkt t een enorme bobbel die opgezet is.
Alsof het een lymfklier is die opgezet en ontstoken is.
ze is ook niet lekker en eet niet goed weinig eetlust al paar dagen om precies te zijn 3 dagen.
Ik dacht dat mijn dochter gewoon een griepje had ik woon in Egypte en het is hier heel heet dus we hebben dagelijks de airco aan overal. Dus mijn vermoeden was dat ze daar een koudje van gevat had.
Maar nu maak ik me toch best zorgen of ze de ziekte van pheiffer evt heeft.
Kunt u me adviseren wat ik moet doen.
En hoe noem ik omschrijf ik deze klachten op zijn Engels als ik evt morgen met haar naar de dokter wil gaan?
En is het nodig om bloed te laten prikken om het zeker te weten?
Vriendelijk bedankt voor uw tijd en moeite.

Mevrouw CK Blok

R. Sommeling, 09-01-2009 15:08 #1
Levenslang immuun is niet waar. Ik ben nu voor de 2e keer besmet.

Infoteur: Yasmijn
Gepubliceerd: 22-09-2007
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!