InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Bloedvergiftiging (sepsis)

Bloedvergiftiging (sepsis)

Bloedvergiftiging of sepsis is een mogelijk dodelijke aandoening, waarbij bacteriën zich snel vermenigvuldigen in de bloedbaan. Het is niet ongebruikelijk dat kleine aantallen bacteriën in het bloed terechtkomen via bijvoorbeeld een wondje in de huid. Meestal worden ze vernietigd door het immuunsysteem voordat ze symptomen kunnen veroorzaken. Wanneer echter grote aantallen bacteriën in het bloed komen vanuit een grote infectiehaard, zoals een nierbekkenontsteking, kan bloedvergiftiging ontstaan.

Bloedvergiftiging (sepsis)

Bloedvergiftiging kan optreden als complicatie van vrijwel elke ernstige infectieziekte. De infectie komt vaker voor bij mensen met verminderde weerstand, bijvoorbeeld als gevolg van Hiv, chemotherapie of behandeling met immunosuppressiva en wellicht ook diabetes mellitus. Kleine kinderen en oude mensen zijn extra kwetsbaar, terwijl mensen die intraveneus medicijnen of drugs gebruiken een verhoogd risico lopen doordat bacteriën via vuile naalden in hun bloed terecht kunnen komen.

De symptomen

De klachten bij bloedvergiftiging ontwikkelen zich abrupt en bestaan uit:
  • Hoge koorts;
  • Koude rillingen.

Als sepsis niet wordt behandeld kunnen de bacteriën toxinen produceren die de bloedcelvaten beschadigen, waardoor de bloeddruk sterk daalt en allerlei weefsels beschadigd worden. De symptomen van deze ernstige toestand, die septische shock wordt genoemd, zijn onder andere:
  • Duizelig, niet op de benen kunnen staan;
  • Koude bleke handen en voeten;
  • Rusteloosheid en prikkelbaarheid;
  • Snelle oppervlakkige ademhaling;
  • Vaak ijlen en bewustzijnsverlies.

Bij sommige mensen nestelen de bacteriën zich op de hartkleppen, vooral als het hart door een eerdere ziekte beschadigd is, een zeer ernstige aandoening. Soms leidt sepsis tot een tekort aan bloedplaatjes, de cellen die verantwoordelijk zijn voor bloedstolling waardoor de kans op oncontroleerbare bloedingen toeneemt.

De behandeling

Bij vermoeden van bloedvergiftiging laat de arts u onmiddellijk in het ziekenhuis opnemen. In het ziekenhuis krijgt u intraveneus antibiotica. ook onderzoekt men uw bloed om de bacterie die de infectie heeft veroorzaakt te identificeren. Wanneer men die heeft geïdentificeerd, krijgt u gerichte antibiotica. Bij snelle behandeling herstellen de meeste patiënten volledig.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bloedvergiftiging (sepsis)"

Reactie

L. Raams, 08-08-2011 08:56 #1
Mijn dochter (39) is opgenomen (een week geleden) met een nierbekkenontsteking waarbij sepsis is opgetreden zich is erg ziek. Inmiddels is de koorts onder controle maar tijdens de behandeling heeft ze in korte tijd (4 dagen erg veel vocht toegediend gekregen. Ze is hierbij 14 kilo aangekomen haar hele lijf benen en armen zijn onnatuurlijk opgezwollen en veroorzaakt erg veel pijn, sinds vanmorgen kan ze haar arm niet meer bewegen. Plaspillen worden (nog) niet gegeven omdat daar een stof in Bactrimel in zou zitten waar ze allergisch voor is. Bestaan er middelen zonder die stof? Kan zoveel vocht blijvende schade aanrichten?

Infoteur: Yasmijn
Gepubliceerd: 22-09-2007
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!