InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Parasitaire infectie; Malaria

Parasitaire infectie; Malaria

Parasitaire infectie; Malaria Malaria is een parasitaire infectie van de rode bloedcellen die wordt versprei door steekmuggen. Wereldwijd krijgt een op de drie mensen malaria, een parasitaire infectie die de rode bloedcellen vernietigt. Jaarlijks komen er in tropische landen ongeveer tien miljoen malariapatiënten bij en sterven ongeveer twee miljoen mensen aan de ziekte, meest kinderen.

Malaria

Malaria is het belangrijkste gezondheidsrisico voor west-Europeanen die een bezoek brengen aan de tropen. In Nederland en België doen zich jaarlijks meer dan vijfhonderd nieuwe ziektegevallen voor, vooral bij reizigers die terugkeren uit tropische landen. De wereldorganisatie probeert al vele jaren malaria onder controle te krijgen, met wisselend succes. De malariaparasiet wordt op de mens overgebracht door steekmuggen van het geslacht Anopheles. De parasiet is intussen op veel plaatsen resistent geworden tegen de gebruikelijke antimalariamiddelen. Tot nu toe is er geen effectief vaccin dat bescherming biedt. Oudere kinderen en volwassenen die in een gebied wonen waar malaria heerst, zullen van tijd tot tijd een lichte aanval van de ziekte hebben en zo hun weerstand vergroten, zodat de kans op een ernstige infectie afneemt. Deze weerstand verdwijnt echter zodra u langer dan een jaar in een gebied verblijft dat vrij is van malaria. Als u uit een malariagebied bent geëmigreerd en van tijd tot tijd voor een vakantie terugkeert, moet u dus toch preventieve maatrgelen nemen. Als u na een verblijf in de tropen ziek wordt, moet u uw huisarts vertellen waar u precies bent geweest en wanneer.

De verschillende typen

De symptomen van malaria zijn al meer dan tweeduizend jaar bekend, maar de feitelijke oorzaak werd pas in 1880 ontdekt. Malaria kan worden veroorzaakt door vier soorten parasieten van het geslacht Plasmodium, die elk een andere vorm veroorzaken. De gevaarlijkste is malaria tropica, veroorzaakt door Plasmodium falciparum. Dit type veroorzaakt de meeste slachtoffers en, als behandeling uitblijft, kan binnen 48 uur dodelijk zijn. De andere drie typen malaria, veroorzaakt door Plasmodium malariae, Plasmodium ovale en Plasmodium vivax, zijn minder ernstig.

Alle parasieten worden op de mens overgebracht door de steek van een geïnfecteerde mug. Ze vermeningvuldigen zich eerst in de lever en komen dan in de bloedbaan terecht, waar ze de rode bloedcellen binnendringen. daarin vermeningvuldigen ze zich verder. Na 48 tot 72 uur barst de geïnfecteerde rode bloedcel open en komen er nieuwe parasieten vrij die andere bloedcellen binnendringen. Als een niet geïnfecteerde mug een geïnfecteerde mens steekt, raakt de mug zelf geïnfecteerd en ontwikkelt de parasiet zich zo, dat de mug de ziekte weer op andere mensen kan overbrengen. Alle typen kunnen door een zwangere vrouw worden overgebracht op haar ongeboren kind.

De symptomen

De eerste symptomen treden meestal twaalf dagen tot zes weken na de steek op. Soms duurt het maanden, vooral als minder actieve medicijnen werden gebruikt. Als behandeling uitblijft, veroorzaakt malaria door infectie met P. vivax, P. ovale en P. malariae terugkerende aanvallen van de symptomen, telkens wanneer rode bloedcellen worden vernietigd door de parasiet. De aanvallen duren meestal vier tot acht uur en komen om de twee drie dagen terug, afhankelijk van het type parasiet. De symptomen van een aanval zijn:
  • Hoge koorts;
  • Koude rillingen;
  • Hevige transpiratie;
  • Verwardheid;
  • vermoeidheid, hoofdpijn en spierpijn;
  • Misselijkheid en braken.

Tussen de aanvallen door is ernstige vermoeiheid het enoge symptoom. Malaria tropica veroorzaakt een grillig koortsverloop en wordt soms aangezien voor griep. Deze vorm is de ernstigste en kan leiden tot bewustzijnsverlies en nierfalen, en kan dodelijk zijn.

Wat kunt u doen?

Als u binnen een jaar na een reis naar een gebied waar malaria heerst onverklaarbare koortsaanvallen krijgt, hebt u waarschijnlijk malaria. De diagnose wordt bevestigd door onderzoek van een bloedmonster. Gebruik dan zo snel mogelijk een antimalariamiddel om complicaties te voorkomen. De behandeling hangt af van het type malaria, de ernst van de symptomen en de regio van de wereld waar u geïnfecteerd werd. Resistentie tegen medicaties kan van regio tot regio sterk verschillen. Als u malaria tropica hebt, moet u meestal de eerste uren of dagen in het ziekenhuis worden behandeld met orale of intraveneuze antimalariamiddelen. Soms is een bloedtransfusie noodzakelijk om de vernietigde rode bloedcellen te vervangen, of nierdialyse als de nierfunctie is aangetast. andere vormen worden meestal door de huisarts behandeld. Bij vroegtijdige behandeling herstellen de meeste patiënten volledig. Malaria die is veroorzaakt door P. vivax of P. ovale kan ook na behandeling terugkeren wanneer de correcte behandeling niet werd toegediend. Als u naar een gebied gaat waarvan bekend is dat er malaria heerst, moet u maatregelen nemen om contact tussen mug en mens te beperken. Anophelesmuggen steken in de late avond en 's nachts. draag dan dus lichaamsbedekkende kleding en gebruik insectenwerende middlen. Tijdens de slaap zorgt een bednet (klamboe) voor afdoende bescherming. Bij een kort verblijf moet men ook preventief een antimalariamiddel innemen.
Gerelateerde artikelen
Mug is niet gek op lekker bloed, maar wel op tenenEen prikkende en zoemende mug. De mug verstoort niet alleen vaak mensen hun nachtrust, hij brengt ook ziekten over. En v…
Malaria desastreusMalaria desastreusMalaria kan verwoestend werken terwijl het zo eenvoudig te voorkomen zou zijn. Wat is malaria eigenlijk.
Malaria: waarop letten als toeristMalaria: waarop letten als toeristNaar schatting lopen in Europa elk jaar ongeveer 16.000 mensen de ziekte malaria op. Belangrijkste oorzaak van malaria-i…
Chylurie: Oorzaken van chyl in urine (melkachtige plas)Chylurie: Oorzaken van chyl in urine (melkachtige plas)Chylurie is een symptoom waarbij chyl in de urine aanwezig is, waardoor deze een melkachtig uiterlijk krijgt. Chyl is li…
De onverzadigbare malariamugDe onverzadigbare malariamugElke zomer is het raak. Muggen in de slaapkamer. En de volgende dag last van rode bultjes die vreselijk jeuken. De gevre…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jim Gathany, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Parasitaire infectie; Malaria"

Infoteur: Yasmijn
Gepubliceerd: 22-09-2007
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!