InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Parasietaire infectie: Amoebiasis

Parasietaire infectie: Amoebiasis

Parasietaire infectie: Amoebiasis Amoebiasis is een infectieziekte van de darmen die diarree veroorzaakt en zich kan uitbreiden naar de lever. Deze infectieziekte wordt veroorzaakt door de protozoaire parasiet Entamoeba histolytica. De ziekte komt het meest voor en is het ernstigst in de tropen. Meestal is de bron van besmetting water en voedsel. als u naar een gebied gaat waar amoebiasis heerst, kunt u verschillende maatregelen nemen.

Amoebiasis

Amoebiasis wordt veroorzaakt door de protozoaire parasiet Entamoeba histolytica die wordt uitgescheiden met de ontlasting van besmette mensen. Wereldwijd is amoebiasis een veelvoorkomende ziekte die ongeveer vijfhonderd miljoen mensen treft. De ziekte komt het meest voor en is het ernstigst in de tropen. Meestal is de bron van besmetting water en voedsel. In ernstige gevallen ontstaan in de darmwand zweren (amoebendysenterie).

De symptomen

De meeste geïnfecteerde mensen krijgen geen of slechts lichte symptomen. Deze bestaan uit:
  • Diarree;
  • Buikpijn.

Als u amoebendysenterie hebt, treden de eerste symptomen meestal vijf dagen tot enkele weken na de besmetting op:
  • Waterige, bloederige diarree;
  • Hevige buikpijn;
  • Koorts.

Sommige patiënten krijgen uitdrogingsverschijnselen en bloedarmoede. Bovendien kan de infectie zich via het bloed uitbreiden naar de lever; dit veroorzaakt hoge koorts, een pijnlijk abces in de lever, extreme vermoeidheid en gebrek aan eetlust. Een leverabces kan soms vele jaren na de darminfectie optreden.

Wat kunt u doen?

Amoebiasis wordt meestal gediagnosticeerd na onderzoek van de ontlasting. Veder kan de arts uw bloed laten onderzoeken op antistoffen die het lichaam in reactie op de parasiet produceert. Als de arts vermoedt dat u een leverabces hebt, zal hij een CT-scan of echoscopie laten verrichten. Amoebiasis is goed te behandelen met antibiotica. Medicijnen zorgen meestal binnen een paar weken volledig voor herstel.

Is het te voorkomen?

Als u naar een gebied gaat waar amoebiasis heerst, kunt u verschillende maatregelen nemen. drink alleen gekookt water of mineraalwater uit verzegelde flessen. gebruik ook voor het tandenpoetsen mineraalwater. eet geen rauwe groenten, salades en ongeschilde vruchten, omdat deze besmet kunnen zijn met de parasiet.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Parasietaire infectie: Amoebiasis"

Infoteur: Yasmijn
Gepubliceerd: 22-09-2007
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!