InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Bloedziekten: Anemie door ijzertekort

Bloedziekten: Anemie door ijzertekort

Anemie door ijzertekort is de meest voorkomende vorm van anemie (een tekort aan het zuurstoftransporterende pigment hemoglobine in rode bloedlichaampjes). IJzer is een essentieel onderdeel van hemoglobine en moet aanwezig zijn bij de productie van bloed. Als er te weinig ijzer beschikbaar is, wordt er in het beenmerg minder hemoglobine gemaakt en in rode bloedlichaampjes opgenomen.

De oorzaken

Anemie door ijzertekort ontstaat meestal door flink ijzerverlies vanwege aanhoudend bloeden. Deze vorm van anemie komt vooral voor bij vrouwen die regelmatig bloed verliezen hoor hevige menstruatiebloedingen. Ook een maagzweer kan tot aanhoudende bloedingen leiden. Het Langdurig slikken van aspirine of van ontstekingsremmers zonder steroïden kan tot bloedingen van de maagwand leiden. Bij mensen boven de zestig is darmkanker vaak een oorzaak van bloedverlies. Bloedingen in de maag of het bovenste deel van de darmen kunnen onopgemerkt blijven, terwijl bloedingen van het lagere deel van de darmen en van het rectum in de ontlasting te zien zijn.

De tweede oorzaak voor anemie door ijzertekort is een tekort aan ijzer in de voeding. Mensen die voeding met weinig of geen ijzer eten, bijvoorbeeld veganisten, lopen een flink risico op anemie.

Anemie door ijzertekort kan ook ontstaan als het lichaam meer ijzer nodig heeft dan normaal en de voeding het extra ijzer niet levert. Zo hebben zwangere vrouwen of kinderen die een groeispurt doormaken kans op anemie als hun voeding niet voldoende ijzer bevat.

Een andere oorzaak van anemie door ijzertekort zijn aandoeningen die de absorptie van ijzer uit voeding verhinderen. IJzer wordt in het lichaam geabsorbeerd als de voeding de dunne darm passeert; als de dunne darm beschadigd is, bijvoorbeeld door coeliakie of door een operatie aan de dunne darm, kan er een ijzertekort ontstaan.

De symptomen

Naast de volgende symptomen van anemie kunt u ook de symptomen van de onderliggende aandoening hebben:
  • Vermoeidheid en een gevoel van slapte;
  • Bleke huid;
  • Kortademigheid bij lichte inspanning.

Er zijn ook symptomen die specifiek bij een aanzienlijk tekort aan ijzer horen. De belangrijkste zijn:
  • Brosse nagels met een holle vorm;
  • Pijnlijke kloven in de huid aan weerszijden van de mond;
  • Een gladde, rode tong.

Bij een ernstige anemie bestaat de kans op chronisch hartfalen, omdat het hart harder moet werken om de rest van het lichaam van bloed te voorzien.

De behandeling

De arts zal bloedtesten laten doen om de hoeveelheid hemoglobine en ijzer in het bloed te meten. Als de oorzaak van het ijzertekort niet duidelijk is, kunnen er meer testen nodig zijn. Zo kan de ontlasting onderzocht worden op sporen van inwendige bloedingen. De arts zal de onderliggende aandoening, bijvoorbeeld een maagzweer, behandelen. Hij of zij kan ijzerpillen (ijzersiroop voor kinderen) voorschrijven. Een minder vaak voorkomende behandeling is dat de arts enkele maanden lang ijzerinjecties geeft in de ijzervoorraad aan te vullen. bij een ernstige anemie kan een bloedtransfusie nodig zijn.
Gerelateerde artikelen
Auto-immuun hemolytische anemieAuto-immuun hemolytische anemieBij verschillende auto-immuun aandoeningen worden er antilichamen aangemaakt die de rode bloedcellen aanvallen. Het lich…
Bloedziekten: AnemieAnemie is een tekort aan of een afwijking van hemoglobine, de stof in het rode bloedlichaampje die zuurstof in de longen…
Diamond-Blackfan anemie: zeldzame aangeboren bloedafwijkingDiamond-Blackfan anemie: zeldzame aangeboren bloedafwijkingDiamond-Blackfan anemie is een zeldzame aangeboren bloedafwijking die kan leiden tot een reeks aan lichamelijke afwijkin…
Bloedarmoede: duizeligheid hoofdpijn vermoeidheid kortademigBloedarmoede: duizeligheid hoofdpijn vermoeidheid kortademigBloedarmoede of anemie is een medische aandoening waarbij ofwel het bloed te weinig hemoglobine bevat, ofwel het aantal…
Petnostics: hou de gezondheid van je kat of hond in het oogPetnostics: hou de gezondheid van je kat of hond in het oogEen bezoek aan de dierenarts kost je als huisbaasje snel veel geld en tijd. Met de Petnostics mobiele app kan je makkeli…

Reageer op het artikel "Bloedziekten: Anemie door ijzertekort"

Reacties

L. A. Boertje-Dekker, 10-01-2011 13:39 #2
Een 2 maanden geleden was ik erg duizelig en kortademig, mijn huisarts heeft mijn bloed laten onderzoeken en de uitslag was ijzer tekort, dus bloedarmoede en zuurstof tekort. Nu moet ik een maag en darm-onderzoek ondergaan daarna hoop ik te weten te komen wat de oorzaak is.

P. M. Roos, 15-05-2009 13:41 #1
Ik heb mijn hele leven al ijzer tekort, bij tabletten innemen krijg ik last van mijn darmen, is er een andere manier om het probleem op te lossen?

Infoteur: Yasmijn
Gepubliceerd: 24-09-2007
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!