InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Virusinfecties: verkoudheid

Virusinfecties: verkoudheid

Verkoudheid is een infectie van de neus en keel die door verschillende virussen veroorzaakt kan worden. De meeste mensen herkennen de symptomen van een verkoudheid en gaan er niet mee naar de huisarts. Veel mensen slikken grote hoeveelheden vitamine C om besmetting te voorkomen en de verkoudheid tegen te gaan, maar het effect hiervan is niet bewezen. Verkoudheid kan worden veroorzaakt door minstens tweehonderd zeer besmettelijke virussen. Deze virussen worden gemakkelijk verspreid, doordat hoesten en niezen druppeltjes in de lucht terechtkomen of door direct fysiek contact met iemand die besmet is of een besmet voorwerp (kopje of handdoek). Veel mensen denken dat men verkouden wordt door afkoeling of tocht, maar dat is onwaar. Verkoudheid kan in elk jaargetijde optreden, maar komt vooral voor in het najaar en de winter. Ongeveer de helft van de bevolking van Europa en Amerika is minstens eenmaal per jaar verkouden. Kinderen zijn wat dat betreft kwetsbaarder dan volwassenen, omdat ze nog geen afweer tegen de meest voorkomende virussen hebben ontwikkeld en omdat virussen zich in crèches en op school snel kunnen verspreiden.

De symptomen

De eerste symptomen van een verkoudheid doen zich meestal tussen twaalf uur en drie dagen na de besmetting voor. Gedurende een of twee etmalen nemen de symptomen toe, in tegenstelling tot die van griep, die al binnen een paar uur heviger worden. Als u verkouden bent, kunt u de volgende symptomen hebben:
  • Geregeld niezen;
  • Loopneus met helder, dun slijm dat later dikker en donkerder wordt;
  • Lichte koorts en hoofdpijn;
  • keelpijn en soms hoesten.

Soms gaat de verkoudheid gepaard met complicaties zoals een bacteriële infectie van de luchtwegen of de bijholten. Een veel voorkomende complicatie is oorpijn als gevolg van een bacteriële infectie van het oor.

Wat kunt u doen?

De meeste mensen herkennen de symptomen van een verkoudheid en gaan er niet mee naar de huisarts. Ondanks veel wetenschappelijk onderzoek is er geen geneesmiddel tegen verkoudheid, maar kunt u de symptomen verlichten met middeltjes die verkrijgbaar zijn bij de drogist. Tot deze middelen behoren pijnstillers, om de hoofdpijn te onderdrukken, decongestiva om een verstopte neus vrij te maken en hoestdrank tegen een geïrriteerde keel. Verder moet u voldoende drinken, zeker als u koorts hebt. Veel mensen slikken grote hoeveelheden vitamine C om besmetting te voorkomen en de verkoudheid tegen te gaan, maar het effect hiervan is niet bewezen.

Raadpleeg uw huisarts als de symptomen niet binnen een week afnemen of als uw kind niet na twee dagen vooruit begint te gaan. Als u een bacteriële infectie hebt, kan de dokter antibiotica voorschrijven; op een virusinfectie hebben die echter geen invloed. Een onbehandelde verkoudheid is meestal na twee weken genezen, maar hoest heeft vaak langer nodig om te 'slijten'.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Virusinfecties: verkoudheid"

Reacties

Roeland, 30-12-2009 11:34 #2
Onlangs ben ik verkouden geworden. Ik ben nu net hersteld. Ik wil langs gaan bij iemand die momenteel verkouden is. Hoe groot is de kans dat ik door die ander besmet kan worden? Dit gezien het feit dat verkoudheid door verschillende virussen veroorzaakt wordt?

R. Assen, 02-10-2008 13:12 #1
Ik heb cronische astmatische bronchitus nu heb ik een virus infectie al twee weken heb ik de symptomen net als griep maar vooral duizelig en hoofdpijn hoelang duurt dit voor het weer beter wordt?

Infoteur: Yasmijn
Gepubliceerd: 25-09-2007
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!