InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Mindfit: hersentraining voor ouderen

Mindfit: hersentraining voor ouderen

Mindfit: hersentraining voor ouderen Hoe ouder je wordt, hoe eerder de hersenen vermoeidheidsverschijnselen gaan vertonen. Dat kan uiteindelijk leiden tot geheugenverlies, dementie. "MindFit" is een Israëlisch softwareprogramma dat interactieve puzzels en opdrachten bevat waardoor 50-plussers hun brein kunnen voeden. Je kan het vergelijken met stappen, fietsen of andere fysieke activiteiten die het lichaam in conditie houden, aldus dr. Smadar Birnbaum, cognitief deskundige. MindFit is een nieuw computerprogramma voor 50-plussers die hun cognitieve kwiekheid wensen te behouden en de teruggang van hun cognitief vermogen te voorkomen. Net zoals men sport om het lichaam in conditie te houden, is MindFit de fitnessruimte van je hersenen. Twintig minuten per dag, drie keer per week is voldoende om je hersenen in goede conditie te houden.

Wetenschappelijke onderbouwing

Met de technologische ontwikkeling en de uitrusting van hersenscans (tomograaf met uitzending van positons, IRMf), werd bewezen dat bij taakuitvoering, de toevoer van bloed naar de gebieden van de hersenen waarvan deze taak afhankelijk is, stijgt en zo “de cellen gevoed worden”. Dit houdt in dat de cognitieve functie een activiteit van de hersenen met zich meebrengt. Daarnaast werd recent ontdekt dat de stamcellen van de hersenen in gebieden samenkomen waar de hersenactiviteit het sterkst is. De stamcellen leren op dezelfde wijze te werken als de omringende cellen, om zo de verouderde gebieden van de hersenen te vernieuwen.

Mensen die geestelijk actief blijven hebben een derde minder kans op dementie. Zaak is om het cognitieve vermogen te trainen. Deze immuniseert tegen achteruitgang van het geheugen en concentratieverlies.

Computerprogramma Mindfit

Het programma is ontwikkeld voor ouderen en kan thuis op de computer gebruikt worden. Het wordt zowel schriftelijk als mondeling uitgelegd. Het programma bevat een automatische evaluatie en een trainingssessie met verschillende en stimulerende taken. De evaluatie neemt ongeveer een uur in beslag en wordt verdeeld in drie onderdelen. De uitkomsten worden vergeleken met de normen ter evaluatie van het cognitief nivo van de gebruiker. Het hele proces is anoniem.

Het enige programmakenmerk komt van zijn ITS (persoonlijk opleidingssysteem), dat het brein achter het programma vormt. Het gaat om een interactief systeem dat een persoonlijk trainingsprogramma van de gebruiker opstelt en aanpast aan diens vaardigheden. Na het evalueren biedt MindFit een persoonlijk trainingsoefening aan dat speciaal aan de gebruiker aangepast is. Elke oefening duurt ongeveer 20 minuten en bestaat elk uit drie taken. Het is zaak om 3 keer per week te trainen. De volledige training bestaat uit 24 onderdelen.

Eén van de andere functies van MindFit is de “persoonlijke trainer”. Deze verzendt soms berichten naar de gebruiker over zijn behaalde resultaat. De trainer reageert op vooruitgang of achteruitgang van de kwaliteit van de taken. Overigens geeft MindFit informatie over het cognitieve vermogen. Er zijn drie onderdelen: één met wetenschappelijke gegevens en uitleg over het cognitief proces, één met cognitieve symptomen, afhankelijk van de leeftijd, en één met een belangrijke bibliografie en referenties.

Misschien vormt het computerprogramma Mindfit een alternatief voor nog te ontwikkelen medicijnen die vaak bijwerkingen hebben.

Onderzoeksresultaten

Uit resultaten die onderzoekers aan het Sourasky centrum van de Universiteit van Tel Aviv boekten bij proeven met 'MindFit', bleken dat vrijwilligers, die driemaal daags een half uur met het systeem werkten en ook gewone spelletjes speelden, "aanzienlijk grotere verbeteringen in hun kortetermijngeheugen en gefocuste concentratie" vertoonden dan bij het gebruik van gewone computergames. De vraag of de werking van de hersenen kan worden verbeterd door voedingssupplementen of door oefeningen vormt al lang een discussiepunt in wetenschappelijke kringen. Er is dan ook kritiek. Maar zolang er nog geen geneesmiddel op komst is dat Alzheimer of andere aan leeftijd gekoppelde mentale aftakeling kan genezen is het stimuleren van het brein een handig hulpmiddel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geheugenstoornis en geheugenverliesGeheugenstoornis en geheugenverliesEen geheugenstoornis of geheugenverlies ontstaat vaak bij ouderen, na een ongeval of bij ziekte als dementie. Ook het ge…
Geheugenverlies of amnesie tegengaanDe werking van het geheugen van de mens is nog steeds niet helemaal duidelijk. Daarom is het ook zo bijzonder moeilijk o…
Alzheimer: verschil met andere vormen van dementieHet is belangrijk voor artsen om het verschil tussen de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie te kunnen zie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ElisaRiva, Pixabay
  • Dr. Smadar Birnbaum

Reageer op het artikel "Mindfit: hersentraining voor ouderen"

Reacties

Piet Huinck, 06-05-2009 17:10 #2
Het programma Mindfit wil ik graag gaan gebruiken. Waar kan ik het downloaden? Reactie infoteur, 06-05-2009
Ik weet niet of u het kunt downloaden. Maar hier is meer informatie te vinden:

http://www.mindfit.be/nl.htm

Groet, Etsel

Chantal, 04-10-2007 17:23 #1
Dementie is een hersenziekte en ontstaat niet door ouderdom of vergeetachtigheid! Je hebt meer kans op de ziekte als je bepaalde genen bezit of bijvoorbeeld te veel drinkt of een zenuwziekte hebt.

Het trainen van je hersenen kan het verloop van een dementie misschien vertragen, maar niet voorkomen. Je bouwt waarschijnlijk een buffer op van hersenverbindingen, waardoor de ziekte minder snel essentiele verbindingen afbreekt. Tot nu toe is het gebruik van zulke programma's nog niet bewezen effectiever dan gewoon jezelf cognitief blijven uitdagen. Nieuwe dingen ontdekken, cursussen doen, puzzelen, de weg zoeken etc. Zoals je ook niet persé een fitnessapparaat nodig hebt om fit te blijven. Reactie infoteur, 04-10-2007
Bedankt voor je reactie, Chantal.

Ondanks dat dementie een hersenziekte is, blijft overeind staan dat het meer bij ouderen voorkomt dan bij jongeren. Verder staat in het artikel ook niet dat hersentraining het altijd kan voorkomen. Maar het is in ieder geval een hulpmiddel voor zolang er nog geen adequate medicijnen zijn uitgevonden die de ziekte kunnen genezen en/of voorkomen.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-07-2017
Subrubriek: Ziekten
Special: Ouderenverzorging
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!