No.l.ita en Isabelle Caro: Vechten tegen anorexia

Isabelle Caro verbaasde enkele weken geleden vriend en vijand door naakt te poseren voor de nieuwe reclamecampagne van No.l.ita. Op zich niets wereldschokkend ware het niet dat de Franse Isabelle al 15 jaar anorexiapatiënt is en amper 31kg weegt.

No.l.ita - No Anorexia

De foto's die midden september 2007 in Milaan verschenen, liegen er niet om: anorexia vreet aan het lichaam. Isabelle is slechts een skelet, zo mager dat zelfs haar beenderen haar huid kapot scheuren. De foto's werden genomen door Oliviero Toscani, de man die eerder al instond voor de alom gekende en controversiële Benettonreclames, voor het modemerk No.l.ita. Met de foto's wil het merk de tragedie van anorexia aankaarten. Niet toevallig werden de foto's in Milaan - midden in de modeweek! - gelanceerd: de modewereld moedigt hun modellen aan om slank te zijn. Veel jonge, beïnvloedbare tienermeisjes spiegelen zich daar aan en proberen door middel van diëten en uithongering zoveel mogelijk aan het schoonheidsideaal te voldoen. Met deze campagne willen No.l.ita, Oliviero en Isabelle laten zien dat je te ver kan in het streven naar het schoonheidsideaal.

Isabelle Caro

Isabelle Caro is een 27-jarige Française. Oorspronkelijk komt ze uit Parijs maar een tijdje geleden verhuisde ze naar Marseille, met de bedoeling meer afstand te nemen van haar ouders en vooral aan de druk van haar moeder te ontsnappen. Reeds sinds haar dertiende levensjaar leidt Isabelle aan de ziekte anorexia, ten gevolge van haar moeilijke jeugd. Haar moeder wilde niet dat ze nog zou groeien en de enige oplossing die ze zich kon bedenken, was stoppen met eten. Sindsdien leeft Isabelle op één boterham per dag. 's Avonds speelt ze een vleesmaaltijd binnen die ze binnen het kwartier weer uitbraakt. Op haar absolute dieptepunt woog Isabelle 25 kg voor een lengte van 1m65 maar gelukkig besefte ze dat ze zo niet verder kon en sindsdien knokt ze om toch maar boven de 30 kg te blijven. Ondanks alles bleef Isabelle positief en hoopte ze ooit van de ziekte te genezen en alsnog een carrière als comédienne of actrice uit te bouwen. Helaas verloor Isabelle op 17 november 2010 het gevecht tegen anorexia en stierf ze aan een longontsteking.

Kritiek op de campagne

Al snel kwam er kritiek op de campagne uit de hoek van de anorexiabestrijders. Zij beweren dat de foto anorexiapatiënten niet afschrikt. In tegendeel, voor anorexiapatiënten is het lichaam van Isabelle een absolute droom en deze campagne kan er toe bijdragen dat de meisjes Isabelle gaan beschouwen als een rolmodel en dat ze gaan streven naar een soortgelijk lichaam. Daarnaast claimen ze dat de campagne geen oplossing en/of steun biedt aan anorexiapatiënten. De reclamecampagne is schokkend maar heeft geen toegevoegde waarde. Ook wordt de foto gebruikt om winst te maken en niet echt om mensen te sensibiliseren voor het probleem. Wat je ook van de campagne vindt, je kan niet ontkennen dat ze is ingeslagen als een bom.

Protest tegen de campagne

Midden oktober 2007 stelde de Giuri, het overkoepelend orgaan dat toekijkt op correcte reclame, dat de campagne "de waardigheid van de mensen in alle vormen niet respecteert". No.l.ita werd dan ook verzocht de affiches uit het straatbeeld te laten verdwijnen. Eerder had Letizia Moratti, burgemeester van Milaan, al tegen de campagne geprotesteerd.
© 2007 - 2020 Lilkim, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Het Nieuwsblad
  • Het Laatste Nieuws
  • http://isabellecomedienne.vox.com: Hier kan je Isabelle een hart onder de riem steken.

Reageer op het artikel "No.l.ita en Isabelle Caro: Vechten tegen anorexia"

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 30-09-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!