InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Trajenta! Het nieuwe medicijn tegen diabetes

Trajenta! Het nieuwe medicijn tegen diabetes

Trajenta! Het nieuwe medicijn tegen diabetes Vanaf 1 april 2012 is er een nieuw medicijn op doktersrecept verkrijgbaar tegen diabetes. Een tablet die geschikt is voor volwassen mensen met diabetes type 2. Dit medicijn heet Trajenta. De stofnaam die het medicijn bevat heet linagliptine. Een tablet met veel voordelen en een goed alternatief voor de huidige medicijnen. Tevens wordt het volledig vergoedt door de verzekeraars.

Diabetes

Diabetes (suikerziekte) is volksziekte nummer 1 van Nederland. Meer dan 800.000 mensen hebben deze ziekte en de toekomst ziet er ook niet rooskleurig uit. Men verwacht namelijk dat er een groei van maar liefst 30% komt tot het jaar 2025!
Het feit dat er steeds meer mensen zijn die met overgewicht te maken hebben en daarbij te weinig lichaamsbeweging is voornamelijk de grootste reden om diabetes type 2 te krijgen. De klachten die je kunt krijgen wanneer je een te hoge glucosegehalte (suikers) in je bloed hebt zijn dorst, vaak moeten plassen en vaak vermoeid zijn. Dit zijn klachten die meestal heel ongemerkt beginnen.
Wanneer mensen met een te hoge glucosegehalte in het bloed blijven doorlopen krijgen ze schades aan de nieren, voeten, zenuwen, ogen en bloedvaten. Dit zijn de lange termijn complicaties van diabetes.

Metmorfine en Sulfonylureum

Er waren voor diabetespatiënten type 2 eigenlijk altijd maar twee keuzes. De eerste heet metformine. Dit was eigenlijk meestal de eerste keuze van de meeste diabetici, want dat werkt altijd gewoon heel goed. Sulfonylureum is de tweede keuze van de patiënt. Soms ook nog weleens in combinatie met metformine. Nadelen van het gebruik van deze medicijnen zijn dat de personen er lichamelijk zwaarder van worden en dat ze soms ook te lage bloedsuikers gaan vertonen.

Trajenta: Het nieuwe medicijn

Trajenta behoort tot de DDP-4 remmers. Dit staat voor dipeptidyl peptidase-4 en behoort tot een nieuwe groep geneesmiddelen.
Deze remmers reageren namelijk op de hormonen die in de darmen worden aangemaakt. De hormonen vertellen de alvleesklier of er meer insuline moet komen. Dit om de bloedsuiker te verlagen. De lever gaat op hetzelfde moment minder bloedsuikers aanmaken. Deze DDP-4 remmers worden niet via de nier, maar via de gal uitgescheiden. Dit is een groot voordeel, omdat er een groot gedeelte van de suikerpatiënten een minder goed werkende nierfunctie hebben. Ook daarom kan dit nieuwe medicijn een goed alternatief zijn voor deze groep mensen.
Het medicijn is vanaf 1 april 2012 verkrijgbaar en is volledig opgenomen in de basisverzekering. De patiënten kunnen dit medicijn dus verkrijgen, via doktersrecept, zonder een eigen bijbetaling. Het medicijn is een tablet die je één keer per dag slikt.
Trajenta werkt zo goed op de bloedsuikers als de andere eerdergenoemde medicijnen. Een mooi voordeel is dat de patiënten er niet of nauwelijks te lage bloedsuikers van krijgen. En dit heeft als voordeel dat de diabetici haast geen hypo's meer krijgen.
Tevens heeft dit medicijn als uitwerking dat de patiënt er niet zwaarder van wordt en dat is uiteraard ook een prettige bijkomstigheid.

Samenvattend

  • Het medicijn is een tablet die je één keer per dag inneemt.
  • Het medicijn is opgenomen in de basisverzekering, dus het wordt volledig vergoed.
  • Het medicijn werkt net zo goed op de bloedsuikers als andere medicijnen.
  • Het medicijn zorgt ervoor dat patiënten niet of nauwelijks meer een te lage bloedsuiker krijgen.
  • Het medicijn zorgt ervoor dat ze haast geen hypo’s meer krijgen.
  • Het medicijn maakt de patiënt niet zwaarder.
  • Het medicijn is een DDP-4 remmer die via de gal wordt uitgescheiden in plaats van via de nier.

Enig nadeel van dit medicijn is dat het nog redelijk onbekend is wat het effect kan zijn op lange termijn.
© 2012 - 2019 Martinq79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Metformine: medicijn bij diabetes en PCOSMetformine: medicijn bij diabetes en PCOSOngeveer 800.000 mensen in Nederland hebben suikerziekte, waar het voor het grootse deel gaat om diabetes type 2. Dit ty…
Medicijnen en vitaminen: invloed van vitamines op medicijnenVeel mensen denken altijd dat ze zomaar vitamines kunnen slikken terwijl ze ook gewone medicijnen slikken. Maar vitamine…
Nieuw medicijn forxiga/dapagliflozine en diabetes type 2Forxiga (dapagliflozine) is een nieuw middel tegen diabetes mellitus type 2. Het is het enige medicijn in zijn klasse en…
De Bas van de Goor FoundationDe Bas van de Goor FoundationDe Bas van de Goor Foundation heeft als slogan 'sportief met diabetes'. Het organiseert sportieve evenementen voor diabe…
Bronnen en referenties
  • Dagblad van het Noorden

Reageer op het artikel "Trajenta! Het nieuwe medicijn tegen diabetes"

Reacties

Marijke Geensen, 17-01-2018 16:39 #12
Net gelezen over Trajenta lijkt me fantastisch mijn nieren gaan achter uit begrijp niet dat de huisarts er nooit iets van heeft gezegd. Alleen is mijn galblaas verwijderd kan ik dan wel Trajenta gebruiken? Graag uw reactie.

Pieter van Dijk, 26-06-2017 21:35 #11
Ik heb darmklachten bij metformine. Al jaren ik slikte 3 x 1000 gram per dag en nu slik ik 3 x 500 gram per dag en ik heb weer problemen met mijn darmen. Ik ga 3 soms meerdere keren per dag naar het toilet. Laats was ik niet thuis ik was bij een kennis maar ik kon het toilet niet halen je schaamt je kapot bij een ander met dit probleem. Ik slik nu per dag 2 tabletten Tulbutamide.

Ik krijg bij de huisarts geen andere medicijnen na een echo en op kweek zetten van mijn ontlasting. Ze sturen me naar het ziekenhuis voor een darm onderzoek maar dat weiger ik omdat het geen pretje is dat onderzoek. Ik weet zeker dat het aan de metformine ligt zodra ik er mee begin wordt het alleen maar erger. Ik zou graag een goed werkend medicijn slikken voor mijn probleem.

H. P. Camfferman, 13-10-2016 12:34 #10
Hoe komt het dat een huisarts dit niet voorschrijft? Ik ben een 68 jarige man die het zat is de bijwerkingen van Metformine. Sinds ik die neem heb ik slecht zicht gekregen en constante diaree en ik kom niet meer vooruit met het lopen. Voor ik met de Metformine begon had ik nergens last van!

Ben sinds een maand gestopt met alle gif die ik mijn lichaam stopte en gaat me iets beter! Probeer overal een Homopathisch middel te krijgen maar helaas kan niks vinden

Del Vecchio Lucia, 19-11-2013 22:06 #9
Ik woon in Italie en ben diabeet type 2. graag wat meer inlichtingen over het nieuwe medicament. trajenta. actueel neem ik metformina, maar dat neemt een beetje aan gewicht toe. dank bij voorbaat.

R. Roosenburg, 14-11-2013 14:52 #8
Ik slik 3 weken Trajenta ook slik ik 4metformine 500mg. mijn suiker gaat daar erg van naar ik beneden ik ben duizelig en tril erg. ik lig wel een half uur op de bank en 3 druivensuikers verder daarna ben ik erg moe. ik vraag mij af of ik zo niet te veel slik?

J. G. Heine, 14-01-2013 08:24 #7
Ik neem nu al 249 dagen trajenta 5mg. Heb geen last van bijwerkingen en voel me goed. Trajenta is makkelijk in te nemen 1maal per dag op vaste tijd.

B. Harmsen, 26-09-2012 18:39 #6
Heeft niemand antwoord op mijn vraag of deze medicijnen onder het eigen risico vallen van €220, - mijn zorgverzekering vind dat ze er wel onder vallen.

Wie o Wie weet het antwoordt?

groetjes Ben

B. Harmsen, 11-09-2012 13:28 #5
Vallen de kosten voor Trajenta 5 mg onder het eigen risico van €220?

Groetjes Ben

S. Kwetters, 22-05-2012 15:34 #4
Hallo beste mensen.
Ik kom zonet van mijn huisarts vandaan, en heb het nieuwe medicijn Trajenta aan haar voorgelegd. Ook ik heb 3 andere pillen, Tolbutamide, Metformine en Glucobay plus spuit ik 1x per dag met Insulatard, ik blijf maar dikker worden.
Mijn vraag is, is dan Trajenta mischien beter voor mij want ik wil wel wat lichter worden.
Hopelijk kan u mij een verlossend antwoord hierop geven, mijn huisarts ging het verder nakijken, dus is niet onwelwillend.
Bij voorbaat dank voor u antwoord.
S.Kwetters

J. G. Heine, 23-04-2012 05:58 #3
Heb type 2 huisarts doet moeilijk wil trajenta niet voorschrijven wat is het probleem? Ik vermoed dat aan methformine meer wordt verdiend dus patiënt zoveel mogelijk weghouden van trajenta, leven doe je maar een keer, dus laat je niet afschepen. Dit middel is voor velen de kans op een beter en gezonder leven.

J. de Witte, 17-04-2012 13:44 #2
Is Trajenta ook voor mensen die insuline spuiten geschikt?

Zina Shishay, 09-04-2012 11:06 #1
Alles aardig en goed over 'Trajenta'! Maar wat zal de bijwerking zijn. In dit artikel staat erover niets vermeld

Infoteur: Martinq79
Laatste update: 03-04-2012
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 12
Medische informatie…
Schrijf mee!