InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Genezen op eigen kracht

Genezen op eigen kracht

Genezen op eigen kracht Genezing begint altijd in ons hoofd. Onze hersenen zijn in staat om ziekten te genezen. Artsen proberen om dit vermogen te benutten, zowel bij patiënten als bij gezonde mensen.

Het zelfhelend vermogen van de mens

Herstel wordt niet alleen mogelijk gemaakt met medische maatregelen. Neurologen wijzen steeds meer op het vermogen van het menselijk lichaam om zichzelf te genezen. Dat is onder meer geconstateerd bij patiënten met een hersenbeschadiging als gevolg van een beroerte, een ongeval of multiple sclerose.

Genezing treedt echter niet vanzelf in. Nodig is altijd de wil van de betrokkene.

Onze hersenen “repareren” zich voortdurend zelf

Genezing start altijd in de geest, niet alleen bij patiënten met hersenaandoeningen. Alleen manifesteert zich het zelfhelend vermogen van de hersenen bij hen het duidelijkst. Vernietigt een beroerte bijvoorbeeld bepaalde hersengebieden dan nemen aangrenzende gebieden van de hersenen hun functies over. De hersenen genezen zich in dat geval zelf en verlammingen nemen af of verdwijnen zelfs helemaal.

Neuroplasticiteit

Maar neuroplasticiteit, het vermogen van onze hersenen om zich doorlopend opnieuw te organiseren, betekent nog veel meer: het geeft ons de mogelijkheid om diepgewortelde denkpatronen te muteren en nieuwe oplossingen te vinden, een mensenleven lang.

Voor genezingsprocessen is dat van fundamentele betekenis. Een patiënt die niet wil genezen, geneest ook niet. Als arts kun je alleen maar de voorwaarden scheppen die genezing mogelijk maken, bijvoorbeeld door bij hersenletsel zo snel mogelijk met revalidatiemaatregelen te beginnen.

Want elke genezing is per slot van rekening zelfhelend. Zonder het vermogen van ons lichaam om zichzelf te repareren zouden gebroken botten niet meer aan elkaar groeien, schaafwonden niet meer genezen, en hersenletsels niet meer herstellen. Slagen kan dat echter alleen wanneer de patiënt zijn zelf-genezende krachten activeert.

Mentale geneeskunde: gedachten kunnen genezen

Nog een stap verder gaat de "mentale geneeskunde". Die gaat ervan uit dat alles wat we doen, denken en voelen, direct en indirect onze gezondheid beïnvloedt. Met andere woorden: onze gedachten kunnen genezen maar ze kunnen je ook ziek maken.

Dat de processen in onze hersenen van invloed zijn op ons welbevinden is bij een aantal ziekten overduidelijk zichtbaar, zoals bij depressies of slapeloosheid. Onze mentale gesteldheid beheerst daadwerkelijk processen in ons gehele lichaam, het verandert onder meer:

De beste remedie voor de mens is de mens zelf

Nog zijn er te weinig onderzoeken op dit gebied die wetenschappelijk onomstreden zijn. Maar de eerste studies liggen er om bepaalde samenhangen onomstotelijk aan te tonen:
  • meditatie is van invloed op de stofwisseling, vermindert pijn, verlaagt de bloeddruk en laat het hart langzamer slaan;
  • lichaamsbeweging en een aangename sociale omgeving verhogen onze stresstolerantie;
  • sporten leidt tot het vrijkomen van endorfine wat de gevoeligheid voor pijn vermindert, het uithoudingsvermogen verbetert en het algemeen welbevinden versterkt;
  • lachen verhoogt het aantal T-cellen in het immuunsysteem en daarmee ook ons vermogen om infecties te bestrijden;
  • autogene training kan het immuunsysteem eveneens versterken. Patiënten die in hun herstel geloven, produceren meer immuuncellen;
  • zelfs placebo’s , “schijnmedicamenten”, ontvouwen fysieke activiteit als de betrokkenen vertrouwen hebben in hun arts.

Medisch gezien kunnen deze effecten zeer goed worden benut. De beste remedie voor de mens is de mens zelf, wist Paracelsus al (1493-1541). Of, zoals we het tegenwoordig zouden zeggen: de mens heeft het zelf in de hand om aan ontstaan en onderhoud van zijn gezondheid bij te dragen. Maar hoe kunnen we onze zelfgenezende krachten activeren en waar liggen onze grenzen?

Bij elke persoon helpt wat anders

Wat helpt is voor iedereen anders:
  • het kan een hobby zijn;
  • een beroep;
  • de sociale omgeving;
  • iets spiritueels;
  • iets creatiefs;
  • of een maatregel uit complementaire geneeskunde.

Er zijn oncologen die het zelfgenezend vermogen van het lichaam actief propageren ter ondersteuning van conventionele medische behandelingen. Niet bij alle patiënten lukt dat echter. De meeste mensen vermoeden wel dat ze iets voor zichzelf kunnen betekenen, maar weten niet goed wat. Een ervaren arts of therapeut kan helpen bij het zoeken naar een oplossing, maar dikwijls is daar veel geduld voor nodig.
Gerelateerde artikelen
Stuur genezende energie met Quantum TouchStuur genezende energie met Quantum TouchEr zijn allerlei technieken en vaardigheden, waarmee je op een positieve wijze invloed op een lichaam kunt uitoefenen. M…
De ademhalingstherapie: hoe bewust leren ademhalen?De ademhalingstherapie: hoe bewust leren ademhalen?Steeds meer en meer landgenoten beseffen dat de oplossing van hun gezondheidsproblemen niet altijd in een pillendoosje i…
Bach Bloesem RemediesBach Bloesem RemediesBach Bloesem is een remedie waar men met behulp van druppels van de olie van planten tot een geneeskrachtige werking kan…
Hoe genees je een oogontsteking?In het volgende artikel wordt jullie wat meer uitleg over een oogontsteking gegeven. Vervolgens staan er ook enkele tips…
Angsten verminderen met BachbloesemsAngsten verminderen met BachbloesemsDe arts Edward Bach ontdekte in de jaren dertig van de vorige eeuw, dat bepaalde soorten bloesems de menselijke geest op…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Studie door Gerald Huether, neurowetenschapper aan de Universiteit van Göttingen.
  • Voordracht door Dr. John Koepchen, vaatchirurg, tijdens een gezondheidsweek in april 2012

Reageer op het artikel "Genezen op eigen kracht"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 02-06-2012
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!