Een seksueel overdraagbare aandoening, SOA herkennen

Een seksueel overdraagbare aandoening, SOA herkennen Een seksueel overdraagbare aandoening kan grote invloed uitoefenen op iemands leven. Zodra een SOA is geconstateerd dient deze direct te worden behandeld om erger te voorkomen. Onbehandeld kan het tot ernstige aandoeningen leiden, waarnaast het een bron van infectie kan zijn. Snel behandelen is dus gewenst. Wat zijn zoal de meest voorkomende seksueel overdraagbare aandoeningen, hoe kan men een SOA herkennen en hoe wordt het behandeld?

SOA herkennen

Aanleiding

Een seksueel overdraagbare aandoening of SOA ontstaat doordat een persoon onvoldoende bescherming gebruikt. Een SOA kan zich manifesteren in verkleuringen, bultjes, wratten, pijn en vloeistofafscheiding. Daarbij kunnen zowel het geslachtsdeel, de mond en het rectum zijn aangetast. Een SOA komt vaak uitwendig voor maar ook inwendig heeft de aandoening consequenties. Wat zijn de symptomen van een SOA en wat valt eraan te doen?

SOA nader toegelicht

Iedere ziekte voortkomend uit geslachtsgemeenschap valt onder de noemer seksueel overdraagbare aandoening. Het oplopen van een SOA kan door:
  • het doen van de daad zonder bescherming;
  • het overdragen van vloeistof. Alle delen van het lichaam scheiden vocht uit en nemen vocht op;
  • het hebben van rectale gemeenschap.

Het uitwisselen van vloeistof met daarin bacteriën maakt het risico aanzienlijk om een SOA op te lopen. Wordt wel een condoom gebruikt, dan kan er voor en na de daad eveneens via vloeistofoverdracht een besmetting voordoen. Hoe kan een seksueel overdraagbare aandoening worden herkend?

Chlamydia: de Chlamydia Trachomatis bacterie

Een regelmatig voorkomende SOA is Chlamydia en wordt veroorzaakt door de Chlamydia Trachomatis bacterie. Tot op 60.000 personen per jaar lopen Chlamydia op, veelal in de leeftijdsgroep van 15 tot 35 jaar oud. De symptomen voor mannen en vrouwen zijn niet gelijk. Alle aanverwante slijmen in het lichaam kunnen worden besmet.

De man heeft daarbij:
  • problemen tijdens het plassen;
  • een teveel aan balslijmuitstoot gepaard gaande met pijn.

De vrouw heeft daarentegen:

Middels Zithromax tabletten wordt Chlamydia verholpen. Is er sprake van een zwangerschap dan dienen Erythromycine tabletten te worden ingenomen. Vermoedt u een Chlamydia laat u onderzoeken door de huisarts.

Genitale Herpes

Genitale Herpes oftewel het Herpes Simplex-2 virus is de meest voorkomende SOA. Herpes zijn terugkerende blaartjes op de geslachtsdelen en kunnen ook in en op de mond voorkomen. Van de wereldbevolking is 20% drager van het Herpesvirus. Bij de ene persoon komt het Herpesvirus wel tot ontwikkeling en bij de andere persoon niet. Is iemand eenmaal besmet met Herpes dan komt men er ook niet meer vanaf. Er zijn tot dusver nog geen adequate medicijnen om van Herpes te genezen. Er bestaan wel geneesmiddelen waarmee de symptomen van Herpes worden verminderd. Gebruik Zovirax en Zelitrex.

Genitale wratten

Wratten kunnen voorkomen op en rondom het geslachtsdeel. Dit wordt dan genitale wratten genoemd en kunnen in groepjes of alleenstaand voorkomen. Gewoonlijk komen genitale wratten voor bij jonge volwassenen. Genitale wratten kunnen worden verholpen middels Aldara crème, echter die crème kan slechts zestien weken achter elkaar worden gebruikt. Of u maakt de huid goed schoon, waarna u in een periode van vijf weken elke week drie dagen de genitale wratten behandelt. Daarnaast kunt u een uitbraak beperken door het aan te stippen met Condyline.

Gonorroe

Gonorroe is een bacteriële slijmvliesinfectie en komt voor op het geslachtsorgaan, keel en ogen. In de meeste gevallen is er sprake van Gonorroe in de keel. Gonorroe kan voorkomen bij het rectum echter de klachten zijn beperkt zoals een slijmuitscheiding of bloed in de ontlasting. De slijmvliezen zijn zeer gevoelig en Gonorroe kan daarmee snel verslechteren. Snel deze SOA herkennen is dus van belang. Ga naar de huisarts voor onmiddellijke behandeling.

Trichomonas

Trichomonas geeft veel weefselirritatie, jeuk en een geelgroene afscheiding. Deze SOA heeft een minder ernstige impact maar dient wel behandeld te worden. Een Metonidazol tablet dient ingenomen te worden door beide partners.

Waar kunnen SOA-testen en SOA-medicijnen worden verkregen?

Ga naar de huisarts om informatie te verkrijgen aangaande seksueel overdraagbare aandoeningen. Via de huisarts kunnen SOA-testen en SOA-medicijnen worden verkregen. Bij de apotheker kunt u anoniem een SOA test verkrijgen alsmede medicijnen. Heeft u twijfels of vragen omtrent uw aandoening laat u verder informeren of onderzoeken door uw huisarts of G.G.D.

Lees verder

© 2012 - 2021 Geinformeerd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Eileiderontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingEileiderontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingEileiderontsteking symptomen en behandeling eileiderontsteking ten gevolge van chlamydia-infectie, een seksueel overdraa…
Chlamydia (SOA)Chlamydia is een seksueel overdraagbare aandoening die bij vrouwen kan leiden tot onvruchtbaarheid en dus is het erg bel…
Betere test voor ChlamydiaBetere test voor ChlamydiaIn het VU medisch centrum in Amsterdam hebben wetenschappers een nieuwe test ontwikkeld die nauwkeuriger Chlamydia kan o…
Druiper of chlamydia, behandelingDruiper of chlamydia, behandelingChlamydia is een soa. Het is de soa die in Nederland het meeste voorkomt. Vooral jongeren lopen regelmatig Chlamydia op.…

Hoe wordt een hartinfarct veroorzaakt?Hoe wordt een hartinfarct veroorzaakt?Een pijn op de borst uitstralend naar de linker bovenarm is kenmerkend voor een hartinfarct. Bij een hartinfarct stopt d…
Kinderziekte - MiddenoorontstekingKinderziekte - MiddenoorontstekingKinderen beschikken nog niet altijd over de voldoende woorden om duidelijk te maken hoe zij zich voelen. Daarbij zijn zi…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Chlamydia_infection
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Gonorroe
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Herpes_simplex
Geinformeerd (1.160 artikelen)
Laatste update: 05-06-2020
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!