InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kanker in de longen: mogelijke oorzaken van longkanker

Kanker in de longen: mogelijke oorzaken van longkanker

Kanker in de longen: mogelijke oorzaken van longkanker Longkanker is een ernstige ziekte waarvan je de kans om ermee opgescheept te worden, kan verkleinen door niet te roken. Sigaretten, sigaren, waterpijp: het is allemaal slecht voor de longen. Longziekten kunnen ook veroorzaakt worden door de blootstelling aan bepaalde stoffen zoals bijvoorbeeld asbest. Bij contact met asbest kan het zogenaamde mesothelioom ontstaan. Ook het inademen van giftige stoffen houdt de nodige risico's in voor de longen. Bovendien mag de nefaste invloed van passief roken zeker niet onderschat worden. Welke oorzaken kunnen aan de basis liggen van kanker in de longen?

Kanker in de longen

Een van de meest gevreesde kankers in de moderne tijd is longkanker. Longkanker is een ziekte die erg agressief kan toeslaan en waarvan de kans op genezing niet erg groot is. Eens de diagnose van longkanker is gesteld, is de gemiddelde kans op genezing 15%. De vooruitzichten om van longkanker te genezen zijn sterk afhankelijk van het stadium waarin de longkanker zich bevindt. Hoe vroeger in de ontwikkeling van de kanker de diagnose wordt gemaakt, hoe groter de kans op genezing.

Oorzaken longkanker: roken

Rookverslaving

Roken is voor veel mensen nog steeds een verslaving, ondanks de talrijke antirookcampagnes in de media. Veel mensen mislukken dan ook in hun poging om te stoppen met roken. Toch is het belangrijk om je rookverslaving stop te zetten omdat je dan de kans op longkanker ernstig verkleint. Zowel sigaretten, sigaren en waterpijp zijn erg slecht voor de longen en vergroten de kans op de ontwikkeling van kanker. In oosterse en Arabische landen waar er veel waterpijp wordt gerookt, is er trouwens een relatief hoog percentage aan longkanker onder de bevolking.

Herstel longen

Zelfs na jarenlang of decennialang roken kan het zin hebben om ermee te stoppen. Het lichaam kan immers altijd positieve effecten ondervinden van stoppen met roken, ook wanneer je er na tientallen jaren mee stopt. De longen zullen altijd op de een of andere manier - hoe miniem ook - een herstelproces inzetten wanneer je definitief stopt met roken.

Passief roken

Wat niet onderschat mag worden is de rol die passief roken kan spelen bij longziekten. Ouders die roken moeten zich goed bewust zijn van de gevaren van de rook voor hun kinderen. Zeker in afgesloten ruimtes zonder degelijke verluchting wordt de kans op kanker al snel vergroot als er rokers in het gezelschap zijn. Hoe zwaarder de uitgeblazen rook, hoe groter de kans dat de mensen in de omgeving er negatieve effecten van ondervinden. Passief roken is dus schadelijker in het geval van sigaren dan bij light sigaretten.

Asbest: mesothelioom

Een van de redenen om longkanker te krijgen is het in contact komen met asbest. Asbest kan leiden tot een tumor van het borstvlies, het zogenaamde mesothelioom. Mesothelioom kan ontstaan na een langdurige blootstelling aan asbest. Deze vorm van longkanker kan een latentietijd hebben van 20 tot 30 jaar. Bij een roker die in contact komt met asbest spreken we van een dubbele risicofactor voor het ontwikkelen van longkanker.

Giftige stoffen

Ook andere stoffen kunnen het ontstaan van longkanker mogelijk maken. We spreken dan van mensen die voor hun beroep in contact moeten komen met bijvoorbeeld nikkel, chroom, arseen en beryllium. Ook het radioactieve gas radon kan van grote invloed zijn bij het ontwikkelen van longkanker. Bij arbeiders in de metaalindustrie komt longkanker vrij vaak voor doordat ze voortdurend schadelijke stoffen inademen.

Luchtvervuiling

Longziekten komen vaker voor bij bewoners van drukke steden dan bij andere mensen. In dichtbevolkte wereldsteden is de luchtvervuiling zo erg dat er een continue smog over de stad hangt. De bewoners ademen die vuile lucht van uitlaatgassen voortdurend in en dit kan nadelig zijn voor de longen. Vrij vaak zie je bewoners van een megalopolis die op straat een mondmasker dragen om zich te beschermen tegen de uitlaatgassen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mesothelioom: longkanker door asbestLongkanker is een verzamelnaam van tumors die voorkomt in de longen. De meeste mensen weten niet dat er meer dan 1 type…
Longkanker (mesothelioma)Longkanker, in het Engels mesothelioma genoemd, kan een gevolg zijn van blootstelling aan asbest. Wat is asbest precies,…
Longkanker: oorzaken, verschijnselen en behandelingLongkanker: oorzaken, verschijnselen en behandelingLongkanker is een vorm van kanker die in meer dan 90% van de gevallen verband houden met zelf roken of passief meeroken…
Asbest, de gevarenAsbest, de gevarenAsbest is een gevaarlijke stof, dat is duidelijk. Iedereen heeft wel eens een bericht op het nieuws gehoord over het gev…
Wat is longkanker precies?Wat is longkanker precies?Longkanker is eigenlijk een verzamelnaam voor een groot aantal verschillende kwaadaardige tumoren die zich in de longen…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Mesothelioom
  • http://www.privatescan.nl/gericht-onderzoek/kankerscreening/longkankeronderzoek/risicofactorenlongkanker
  • http://www.longkanker.info/longkanker-algemeen/mesothelioom.html
  • http://www.frieselongartsen.nl/ziektebeelden/longkanker-oorzaken-klachten.html (bronnen geraadpleegd op 15/08/2015).

Reageer op het artikel "Kanker in de longen: mogelijke oorzaken van longkanker"

Reactie

Maya Oosterhoff, 03-12-2018 13:07 #1
Onlangs is een vriendin overleden, 69. 5 weken nadat bij haar stadium 4 longkanker werd vastgesteld. Zo lang ik me herinner heeft ze gerookt en zwaar verslaafd. Met sigaret uit bed en met sigaret naar bed. Nu begreep ik uit een toespraak tijdens de afscheidsdienst van haar zoon dat deze vorm van long kanker absoluut niet door het roken was gekomen en hijzelf dus ook geen aanleiding zag om te stoppen met roken. Ik kan dat eigenlijk niet geloven dat je aan long kanker sterft, maar je rook verslaving daarbij geen parten heeft gespeeld. Help me uit de droom aub! Ik rook niet, maar heb jarenlang passief verplicht moeten meeroken. Zelfs de juf in de klas stak gewoon een sigaretje op.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 25-04-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Longproblemen behandelen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!