InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Tips voor zwangerschap, hoe kun je wel zwanger worden?

Tips voor zwangerschap, hoe kun je wel zwanger worden?

Tips voor zwangerschap, hoe kun je wel zwanger worden? 'Huisje, boompje, beestje’ is het ideaalbeeld voor veel gezinnen. Zwanger raken is voor veel partners een normale gang van zaken en men hoeft er meestal weinig voor te doen. Toch zijn er veel mensen die problemen hebben om juist wel een volledig gezin te kunnen stichten. Is er na een jaar lang proberen nog steeds geen zwangerschap dan is het een indicatie dat er iets aan de hand is. Wat kunnen de problemen zijn en hoe kan men toch zwanger worden?

Wel zwanger worden

Onderkennen dat er een probleem is

Is men na een jaar nog niet geen zwangerschap dan kan er een probleem zijn. Bij beide partners kan er een kink in de kabel zitten, waardoor men niet het gewenste resultaat bereikt. Omdat er meerdere oorzaken kunnen zijn, zijn er ook meerdere oplossingen. Het is dus net de vraag waarom men niet zwanger kan raken. Onderken dat er een probleem is en zoek naar de oplossing.

Invloed van gezonde levensstijl

Een gezonde productie van zaad bij de man en eitjes bij de vrouw hangt voor een groot deel samen met een gezonde levensstijl. Zeker de man moet zoveel als mogelijk van de alcohol afblijven, omdat daarmee de relatieve lichaamstemperatuur ongunstig wordt beïnvloed en negatieve gevolgen heeft voor de zaadproductie. Ook roken kan een zeer slechte invloed hebben, omdat de bloeddruk te hoog is. Eet gezonde producten en val eventueel iets af, zodat de erectiele functie en de seksuele drift beter werken. Veel mensen kunnen met een tijdelijke wijziging van de levensstijl wel de juiste basis bereiken om zwanger te worden. Toch kan er verder meer aan de hand zijn.

Juiste temperatuur bij zwanger worden

Zowel bij de man als vrouw speelt de temperatuur een cruciale rol. De ballen van de man moeten voldoende buiten het lichaam hangen om relatief koel te zijn. Het bevordert de productie van levendig zaad in grote hoeveelheden. Men moet daarbij dus bij voorkeur een boxer dragen, zodat het vrij kan hangen en het goed wordt gekoeld. Speciale aandacht dient er worden gegeven aan de kans op een spatader op de teelbal. De balzak is dan te warm, waardoor semenproductie onder de maat is. Bij de vrouw neemt de temperatuur 0,3 tot 0,5 graden een paar uur na de eisprong toe. Omdat de temperatuursverhoging door invloed van een relatief late toename van progesteron plaatsvindt is de vruchtbaarheid van het eitje reeds behoorlijk gedaald. Op het moment dat de eisprong heeft plaatsgevonden moet het worden bevrucht. Wacht men op de temperatuursverhoging dan is het veelal reeds te laat. Oftewel men moet een temperatuurcurve bijhouden, zodat de volgende eisprong vrij nauwkeurig kan worden voorspeld. Omdat het mannelijk zaad relatief lang kan overleven en tijd nodig hebben om de eileiders te bereiken doet men er verstandig aan om 1 à 2 dagen daarvoor te beginnen met zaadtoevoer.

Semenhoeveelheid en zuurtegraad

Door de prostaat wordt er zaadplasma afgescheiden en toegevoegd aan het actieve zaad tijdens ejaculatie. Alhoewel het zaad ervoor moet zorgen dat het eitje wordt bevrucht, dient de vloeistof ervoor dat een vrije baan wordt gerealiseerd door de zuurtegraad van de schede. De vagina heeft normaliter een hoge zuurtegraad, zodat indringers zoals bacteriën en infecties geen kans hebben. Het vormt een natuurlijke barrière. De mannelijke prostaatvloeistof is daarbij van een veel lagere zuurtegraad, waarin zaad kan overleven. Het vormen de stoottroepen voordat het zaad het feitelijke werk kunnen doen. Onvoldoende vloeistof houdt in dat het zaad niet op plaats bestemming aankomt. Oftewel de man dient een ritme op te bouwen van frequente zaadlozing, zodat de productie op gang blijft, echter niet zo vaak dat het semen onvoldoende vloeistof heeft. Normaal doet de man er verstandig aan om iedere 3 tot 4 dagen een zaadlozing te doen om voldoende zaad aanmaak te stimuleren. Komt men net voor de eisprong dan is een rustpauze van een week noodzakelijk zodat voldoende semenreserve wordt opgebouwd voor de twee mogelijke dagen van bevruchting. Op die manier is de man verzekerd van goede zaadkwaliteit.

Is de toegang versperd?

Een belangrijke oorzaak van verminderde vruchtbaarheid betreffen verklevingen aan de eileider. Dit kan zijn veroorzaakt door een te laat behandelde SOA, waardoor de infectie in het lichaam is opgestegen en schade aan de eileiders heeft toegebracht. Dit vormt dan ook de reden, waarom het altijd snel moet worden behandeld. De verkleving kan soms operatief worden gecorrigeerd. Een andere aandoening is dat baarmoederslijm in de eileider ophoopt. Vaak leidt het tot pijn bij menstruatie. Door medicatie kan dit worden verholpen.

Wel of geen eisprong

Het kan voorkomen dat de vrouw geen of een onregelmatige eisprong heeft. Dit kan gepaard gaan met een zeer afwisselend ritme van de menstruatie. Dit kan meerdere oorzaken hebben, echter vaak komt het door een hormonale onbalans. Het kan zich uiten in een plaatselijk donkere huid gecombineerd met beharing op plekken waar het normaal niet bij de vrouw voorkomt. In overleg met de behandelend arts kan aangepaste hormooninname helpen, maar ook een wijziging van de pil kan helpen. Daarnaast kan Flutamide de effecten van mannelijke hormonen verminderen. Aanvullend kan de inname van B12 en foliumzuur de menstruatie versoepelen indien men last heeft van bloedarmoede.

IVF en zwangerschap

Een laatste redmiddel om zwanger te worden is door in-vitrofertilisatie oftewel de reageerbuis bevruchting. De eicel en het zaad wordt afgenomen en onder de microscoop wordt de bevruchting gerealiseerd. Daarna wordt de bevruchte eicel in de gereed staande baarmoederwand geplaatst. Op die manier worden alle problemen omzeilt en kan men alsnog een kind krijgen. Let wel dat dit de laatste stap is om gezamenlijk zwanger te worden en dus dienen voorgaande methoden vooraf uitgenut zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwanger willen worden, hoe doen we dat?Gemiddeld is er elke maand ongeveer 15-25% procent om zwanger te worden. Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer de helft…
Zwanger worden: temperatuurmethodeZwanger worden: temperatuurmethodeOm zwanger te worden zijn er verschillende methoden, van standjes tot het eten van bepaalde gerechten. Maar ook de tempe…
Wanneer vruchtbaar, eisprong, testen, innesteling, bevallingWanneer vruchtbaar, eisprong, testen, innesteling, bevallingWanneer je zwanger wilt worden heb je te maken met diverse data waarmee je rekening moet houden. Lees in dit artikel wan…
Tips om sneller zwanger te wordenTips om sneller zwanger te wordenZwanger worden: cyclus, vrijen, anticonceptie, vruchtbaar slijm. De meeste stellen zijn binnen 6 tot 12 maanden zwanger.…
Medische mallemolen en zwanger wordenMedische mallemolen en zwanger wordenJe wil graag zwanger worden maar het duurt allemaal langer dan je verwacht had. Op een gegeven moment moet je je gaan af…
Bronnen en referenties
  • http://www.kindjeopkomst.nl/ovulatie-en-cyclus/ovulatiekalender/ovulatiekalender
  • http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagformulier.php?id=289
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/98933-hoe-kan-de-verminderd-vruchtbare-vrouw-worden-geholpen.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/In-vitrofertilisatie

Reageer op het artikel "Tips voor zwangerschap, hoe kun je wel zwanger worden?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Vruchtbaarheid
Medische informatie…
Schrijf mee!