InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Wat te doen tegen ochtendmisselijkheid? Oorzaken en tips

Wat te doen tegen ochtendmisselijkheid? Oorzaken en tips

Wat te doen tegen ochtendmisselijkheid? Oorzaken en tips Je 's ochtends bij het opstaan misselijk voelen alleen al bij het zien van het ontbijt of het ruiken van sterke geuren: dan is er sprake van ochtendmisselijkheid. Ochtendmisselijkheid komt vooral voor bij zwangere vrouwen, maar ook mannen hebben last van dat vervelende brakke gevoel in de ochtend. Bij dit onaangename, misselijke gevoel kunnen symptomen voorkomen zoals braken, zwakte en gewichtsverlies. Het drinken van gemberthee tegen misselijkheid kan de symptomen verminderen waardoor je je beter voelt. Welke tips kunnen nog zoal helpen tegen die vervelende ochtendmisselijkheid?

's Ochtends misselijk: vooral zwangere vrouwen

Ochtendmisselijkheid is een symptoom waar vooral zwangere vrouwen last van hebben. Je voelt je misselijk, hebt braakneigingen en je voelt je al meteen slecht als je het ontbijt op tafel ziet staan. Er kan een selffulfilling prophecy optreden: je weet dat je je misselijk zal voelen als je aan eten denkt of als je voedsel ziet, en dat gebeurt dan ook. Ook het waarnemen van sterke geuren kan leiden tot een ongemakkelijk gevoel van misselijkheid. Mogelijke bijkomende symptomen zijn braken, fysieke zwakte en gewichtsverlies.

Is ochtendmisselijkheid normaal?

Ongeveer de helft van de zwangere vrouwen heeft last van ochtendmisselijkheid. Men neemt aan dat ochtendmisselijkheid in de meeste gevallen vrij onschuldig is. Doorgaans gaat ochtendmisselijkheid voorbij na de eerste drie maanden van de zwangerschap. Slechts in 1 à 2 percent van de gevallen is de ochtendmisselijkheid ernstig: dan spreekt men van hyperemesis gravidarum. In dat geval is het braken en het misselijk gevoel heel ernstig.

Oorzaken

Wetenschappers en dokters zijn nog steeds bezig met het onderzoek naar de oorzaken van ochtendmisselijkheid bij zwangere vrouwen. Factoren die de kans op ochtendmisselijkheid kunnen verhogen zijn bijvoorbeeld een hoge concentratie van het zwangerschapshormoon, of genetische factoren. Verder kunnen ook psychologische oorzaken en stress een rol spelen. Tenslotte moet er ook nagegaan worden of de oorzaak van de misselijkheid buiten de zwangerschap ligt, zoals bijvoorbeeld een maagontsteking.

Ook mannen misselijk in de ochtend

Symptomen

Ochtendmisselijkheid is een aandoening die niet alleen bij zwangere vrouwen voorkomt, maar soms ook bij mannen. Mannen kunnen 's morgens bij het opstaan een misselijk, onaangenaam gevoel hebben waardoor het moeilijk wordt om de dag goed te beginnen. In sommige gevallen kan ochtendmisselijkheid ook leiden tot braken, zowel voor als na het ontbijt.

Oorzaken

Oorzaken van ochtendmisselijkheid bij mannen kunnen meervoudig zijn: een maagprobleem, een verstoorde slaap, overmatig alcoholgebruik, medicijnengebruik of een onderliggende aandoening. Mogelijk speelt ook probleem met de bloedsomloop een rol. Tijdelijke ochtendmisselijkheid kan bijvoorbeeld optreden gedurende een periode van hevige stress (bv. examenperiode, hoge verwachtingen op het werk, enz...). Bij langdurige klachten is het aangeraden om een arts te raadplegen om de precieze oorzaak van de ochtendmisselijkheid nader te onderzoeken.

Tips tegen ochtendmisselijkheid

Omdat er nog weinig zekerheid is rond de oorzaken van ochtendmisselijkheid bij zwangere vrouwen, is het niet makkelijk om algemene remedies of adviezen voor behandeling voorop te stellen. Toch kan je de kans op ochtendmisselijkheid verkleinen en eventueel voorkomen door met enkele tips rekening te houden.

Eten

Lichte maaltijden hebben de voorkeur als je je 's ochtends vaak misselijk voelt. Een goede tip is om enkele lichte, makkelijk verteerbare koekjes op je nachtkastje klaar te leggen als je gaat slapen. Dit met als doel om deze 's ochtends op te eten vóórdat je opstaat. Op die manier heb je meteen energie en is de kans om misselijk te worden een stuk kleiner.

Drinken

Gaat je ochtendmisselijkheid ook gepaard met braken, zorg er dan voor dan je vochtreserves niet te laag worden. Drink dan ook voldoende water om geen last te krijgen van uitdroging. Voel je je te misselijk voor water, neem dan kleine ijsblokjes in je mond en laat deze smelten. Zodoende neemt je lichaam ook vocht op zonder dat je je maag belast. Als je erg vaak moet braken en opvallend veel gewichtsverlies lijdt, meld dit dan aan je arts.

Prikkels

Invloeden op lichaam en geest die als sterk prikkelend ervaren worden zijn te mijden als je last hebt van ochtendmisselijkheid. Denk hierbij aan sterke, indringende geuren, luchten en aroma's. Ook is het raadzaam om zoveel mogelijk stress te vermijden om je geestelijke weerstand niet te veel te ondermijnen. Eventueel kan je zwangerschapsyoga proberen om beter met stress om te gaan.

Behandeling ochtendmisselijkheid

Gemberthee

Thee kan bepaalde rustgevende effecten opleveren voor het lichaam, met name voor maag en darmen, maar ook voor je algemeen gevoel. Een voorbeeld van thee die misselijkheid kan tegengaan is gemberthee. Gemberthee drinken kan ervoor zorgen dat je je minder snel misselijk voelt en dat de kans op overgeven verkleind wordt.

Medicijnen

Aanvullend kunnen bepaalde medicijnen nuttig zijn om ochtendmisselijkheid tegen te gaan. Deze middeltjes tegen misselijkheid zorgen er bijvoorbeeld voor dat je maag minder onder druk komt te staan, waardoor je je snel beter voelt. Als je bijvoorbeeld een maagzuurremmer neemt kan je snel vervelende symptomen bestrijden, denk bijvoorbeeld aan braakneigingen, oprispingen en het gevoel dat je eten in je keel blijft zitten. Daarnaast kan je het ook proberen met middeltjes tegen reisziekte om misselijkheid tegen te gaan. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • Primatour
  • Suprimal
  • Cinnarazine

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips om misselijkheid en braken te verhelpenTips om misselijkheid en braken te verhelpenMisselijkheid en braken zijn tekenen dat het niet goed gaat met je lichaam. Rusten is daarom van primordiaal belang. Als…
Misselijk: oorzaak, zwanger, duizelig, moe, hartMisselijk: oorzaak, zwanger, duizelig, moe, hartMisselijkheid: zwanger, duizelig, moe en het hart. Misselijkheid heeft verschillende oorzaken. Wanneer het in combinatie…
ZwangerschapsmisselijkheidZwangerschapsmisselijkheidMisselijkheid en overgeven tijdens de zwangerschap komt bij ruim 80 procent van de vrouwen voor. Vaak begint het met wee…
Zwangerschapsmisselijkheid, een nare zwangerschapskwaalZwangerschapsmisselijkheid, een nare zwangerschapskwaalZelfs als je nog maar nét weet dat er een kindje op komst is, kan je al last hebben van zwangerschapsmisselijkheid. Deze…
Zwangerschapsmisselijkheid? Koester het!Zwangerschapsmisselijkheid? Koester het!Zwangerschapsmisselijkheid, de meeste zwangere vrouwen vervloeken dat misselijke gevoel, dat soms nog gepaard gaat met b…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/zwangerschap-bevalling-en-baby/artikelen/2546/tips-tegen-ochtendmisselijkheid.
  • http://www.pampers.be/nl/dat-misselijke-gevoel.
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1662/misselijkheid-en-spugen-bij-volwassenen (bronnen geraadpleegd op 13/11/2015).

Reageer op het artikel "Wat te doen tegen ochtendmisselijkheid? Oorzaken en tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-05-2017
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Misselijkheid bestrijden
Medische informatie…
Schrijf mee!