InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Gebruik nooit zomaar medicijnen bij zwangerschap

Gebruik nooit zomaar medicijnen bij zwangerschap

Gebruik nooit zomaar medicijnen bij zwangerschap Alle reguliere medicijnen hebben meer bijwerkingen dan gewone werkingen. Volwassenen worden dikwijls niet gelijk ziek van een bijwerking. Er gaat een tijd overheen voordat men ziek wordt. Deze incubatietijd maakt het vaak lastig om de ziekte aan medicijngebruik te linken. Bij babies is dat anders. Zij reageren heftig op synthetische stoffen. Kunstmatig vervaardigde geneesmiddelen kunnen een kind zeer ernstig schaden; het kind kan zelfs plotseling overlijden doordat het medicijnen heeft binnen gekregen via de placenta of via borstvoeding. Wanneer medicijnen niet echt nodig zijn moet je ze niet gebruiken. Stelregel is dat je alleen medicijnen gebruikt als het voor het kind slechter is om het niet te gebruiken. Dan geldt bijvoorbeeld in het geval van risico op epilepsie-aanvallen.

Inhoud:

Medicijnen kunnen het ongeboren kind beschadigen

Medicijnen kunnen de placenta passeren. Zo kan en medicijn bij het ongeboren kind geraken. Dat kan tot schade leiden voor het kind. Dat geldt met name voor de medicijnen van de drogist. Deze mogen dan wel vrij verkoopbaar zijn maar de zwangere vrouw wordt sterk afgeraden een zogeheten zelfzorgmedicijn te kopen en gebruiken. Dat moet altijd in overleg met een arts gebeuren.

Alle medicijnen zijn schadelijk

Sommige mensen denken dat medicijnen zoals aspirine en paracetamol onschadelijk zijn. Dat is een verkeerd beeld. Deze ´eenvoudige´ medicijnen hebben een waslijst aan bijwerkingen. Overmatig gebruik kan zelfs leiden tot nier- en leverschade waardoor ernstige ziekten kunnen ontstaan. Ook kun je van aspirine een beroerte krijgen, al gebeurt dat zelden. Toch is dat opvallend omdat aspirine ook wordt voorgeschreven door artsen omdat er een preventieve werking tegen hersenberoertes zou bestaan. Zuurbranden, maagpijn, misselijkheid en braken zijn de meest voorkomende bijwerkingen van aspirine.

Waarom hebben medicijnen bijwerkingen?

In aspirine zit acetylsalicylzuur. Deze stof komt eigenlijk uit de natuur, van traditionele geneesplantenm zoals de knotwilg en moerasspirea. Wilg heet salix in het Latijn; daar komt de naam salicylzuur vandaan. Als er synthetische salicylzuur in aspirine zou zitten dan zou iedereen er misselijk van worden. Door een verwante synthetische stof, namelijk acetylsalicylzuur in een aspirine te doen, wordt slechts 10% misselijk. Dat is een percentage dat de medische wereld voor lief neemt. De natuurlijke variant, salicylzuur uit wilg of moerasspirea, kent totaal geen bijwerkingen. Op natuurlijke stoffen kan echter geen patent worden aangevraagd en op synthetische stoffen wel. Dit recht op patent van ondernemers leidt tot medicijnen met bijwerkingen.

Ook geen aspirientje

Er zijn middelen die je wel eenmalig mag nemen maar niet regelmatig. Er zijn middelen die je wel aan het begin van de zwangerschap mag nemen maar niet in de laatste drie maanden. Voor de zekerheid is het aan te raden nooit zomaar een aspirientje te nemen. Een belangrijke bijwerking van asprine is misselijkheid en daar hebben zwangere vrouwen toch al vaker last van.

Medicijnen tijdens de borstvoeding

Sommige medicijnen kunnen via de moedermelk het kind bereiken tijdens borstvoeding. Daarom moeten vrouwen die borstvoeding geven eveneens alleen op doktersrecept medicijnen gebruiken. Een arts zal altijd de medicijnen voorschrijven die in zijn optiek het minst schadelijk zijn. Overigens kun je zelf ervoor kiezen om nog voorzichtiger te zijn. Alhoewel je paracetamol mag innemen tijdens de zwangerschap, is ook bekend dat het schadelijke bijwerkingen heeft. Je kunt ervoor kiezen om door de zure appel heen te bijten en lichte pijn voor lief te nemen.

Geneesplanten en medicijnen zonder recept

Ook natuurmedicijnen die je kunt kopen bij een drogist kunnen potentieel zeer schadelijk zijn voor het kind. De eerste levensweken zijn erg belangrijk dus het is niet verstandig risico´s te nemen. Overleg daarom altijd met uw arts. Kruiden en planten kunnen prima als medicijn dienen maar hebben soms contra-indicaties tijdens de zwangerschap. Over het algemeen kun je stellen dat geneesplanten veiliger zijn tijdens de zwangerschap. Een fytotherapeut weet exact welke kruiden en planten je kunt innemen tijdens de zwangerschap. Ook een huisarts is daarvan op de hoogte, of kan een speciale database raadplegen waarin staat welke geneesplanten wel en wel niet geschikt zijn. Er zijn kruiden en geneesplanten die zeker niet gebruikt mogen worden tijdens de zwangerschap, omdat ze de baarmoeder voortijdig weeën laten maken. Daarom moeten mensen die slechts natuurmedicijnen nemen moeten ook met hun homeopaat, fytotherapeut of huisarts overleggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Groot handboek geneeskrachtige planten, geert verhelst
  • Bijsluiter aspirine

Reageer op het artikel "Gebruik nooit zomaar medicijnen bij zwangerschap"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 08-05-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!