InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger zijn bij een negatieve HCG testuitslag

Zwanger zijn bij een negatieve HCG testuitslag

Zwanger zijn bij een negatieve HCG testuitslag Vermoed je dat je zwanger bent, dan wil je daarop graag de bevestiging hebben. Dit omdat de zwangerschap de bevestiging en hoogtepunt van de relatie is. Met een zwangerschapstest kan in de meeste gevallen helderheid worden verschaft. Soms kan het echter voorkomen dat je een negatieve score hebt, terwijl je wel zwanger bent. Hoe kan men wel zwanger zijn bij een negatieve score en wat voor invloed heeft een vertraagde aanmaak van HCG?

Zwanger zijn en negatieve HCG uitslag

Ochtendmisselijkheid

Heb je onbeschermde geslachtsgemeenschap gehad met daarna ochtendmisselijkheid dan is de kans vrij groot dat je zwanger bent. Het is dus een spannende tijd, waarbij mogelijk veel veranderingen op het spel staan. Je lichaam verandert en er groeit een nieuw leven in je buik. Omdat het pas sinds kort is, wil je zekerheid hebben of je werkelijk zwanger bent of niet. Het kan daarbij zeker spannend zijn ook als je potentieel ongewenst zwanger bent geworden of dat je al geruime tijd probeert om samen zwanger te worden. De zwangerschapstest biedt uitkomst en geeft je zekerheid aangaande je toekomst.

Wat meet de test?

Op basis van je urine wordt een meting gedaan naar de concentratie HCG. Het bepaalt in hoeverre je lichaam in verandering is in reactie op de innesteling van een bevrucht eitje. Heb je een hogere waarde dan zal het concreet in de test duidelijk worden (bij de test dienen de HCG waarden voldoende hoog te zijn om een goed vergelijk te geven met de verwachte kleur). Verschijnt het rode streepje naast de vergelijkbare voorbeeld streep, dan is er veel zekerheid omtrent een succesvolle zwangerschap. Wil je absolute zekerheid hebben omtrent je zwangerschap, laat je dan even testen bij de huisarts. Er kan met een simpele test worden vastgesteld of je wel of niet zwanger bent, terwijl de huistest niet 100% uitsluitsel biedt.

Invloed van HCG bij zwanger zijn

Het hormoon HCG is standaard in het lichaam actief, echter is in zeer beperkte mate aanwezig. Het heeft tot doel om vet te verbranden, indien het lichaam extra energie nodig heeft. Een uitzonderlijke omstandigheid betreft het als de vrouw zwanger is. Het lichaam zal zichzelf aanzetten om primair voeding uit vers eten aan te wenden voor de ongeboren vrucht, terwijl de vrouw zichzelf voedt uit opgeslagen vetten. Het HCG zorgt voor die specifieke splitsing, zodat het kind altijd de meest gezonde en meest verse voeding krijgt.

Vertraagde aanmaak

Normaal nemen de hormonale waarden na bevruchting en innesteling dagelijks toe en vormen daarmee extreme waarden. Het kan dus met vrij grote zekerheid worden vastgesteld dat als er hoge HCG-waarde in de urine wordt aangetroffen bij een zwangerschap. Toch komt die hormoonopbouw niet bij iedere vrouw even gelijkmatig op gang. Als het bevruchte eitje net is ingenesteld, moet het lichaam de eerste dagen aanpassen aan de nieuwe omstandigheid. Hormonen worden ingang gezet om de baarmoederwand optimaal te bewaren en om de vrucht te beschermen. Omdat in deze fase het gaat om een zeer kleine vrucht (eerste vijftien dagen) zal de feitelijke scheiding tussen voedsel voor het kind en de moeder nog niet groot zijn. Oftewel de HCG-waarden zijn laag, waarnaast er ook sprake kan zijn van een trage start. Het lichaam bereidt zich eerst voor door het progesteron- en oestrogeenniveau aan te passen, waarna mogelijk een paar weken later de HCG hormonen op gang komen. Oftewel de waarden kunnen in eerste instantie laag zijn, waardoor het bij de test onopgemerkt blijft.

Andere redenen voor negatieve uitkomst

Naast een vertraagde productie van het hormoon kunnen andere redenen ook aanleiding zijn voor een negatieve uitkomst:
  • je bent niet zwanger of test te snel;
  • je hebt de test niet volgens de beschrijving gedaan;
  • mogelijk ben je wel zwanger geraakt, echter is de zwangerschap (door het lichaam) afgebroken (miskraam);
  • buitenbaarmoederlijke zwangerschap;
  • je drinkt mogelijk relatief veel, waardoor het hormoon tijdelijk onopgemerkt blijft.

Alsnog aanmaak hormoon

Voorgaande kan een negatieve uitkomst veroorzaken ondanks dat je zwanger bent. Het lichaam zal ook bij een verlate hormoonaanmaak na tien tot vijftien dagen compleet overgaan op de productie van dit hormoon, om het onderscheid van voeding voor het kind en de moeder af te bakenen. Naarmate het kind in de baarmoeder groter wordt heeft het meer voedsel nodig en dus nemen de HCG-waarden ook toe. Een paar weken na bevruchting en innesteling zullen de HCG-waarden zondermeer aantoonbaar hoog zijn, dat zonder twijfel een positief zwangerschap kan worden vastgesteld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Innesteling: belangrijke stap om werkelijk zwanger te zijnInnesteling: belangrijke stap om werkelijk zwanger te zijnZwangerschap kan gepland zijn, maar vaak overkomt het de vrouw. Voordat er werkelijk sprake van is, moet het bevruchte e…
Het luteïniserende hormoon noodzakelijk voor vruchtbaarheid!Het luteïniserende hormoon noodzakelijk voor vruchtbaarheid!Zowel de man als vrouw is voor de vruchtbaarheid afhankelijk van een goede werking van de hypofyse. Het reguleert een aa…
ZwangerschapstestsZwangerschapstestsDe enige manier om erachter te komen of je zwanger bent, is door het doen van een zwangerschapstest. Eigenlijk zijn de t…
3 weken zwanger, symptomen of kenmerken3 weken zwanger, symptomen of kenmerken3 weken zwanger: de eerste verschijnselen of kenmerken kunnen zich nu voordoen. Zo kan de innesteling gevoeld worden of…
Welke zwangerschapstest is het betrouwbaarste?Welke zwangerschapstest is het betrouwbaarste?Wanneer je zwanger wilt raken zal je meestal gebruik maken van zwangerschapstesten om te bepalen of je zwanger bent of n…
Bronnen en referenties
  • http://www.zwangerschapspagina.nl/zwangerschap/351511-toch-zwanger-na-aantal-negatieve-testen.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwangerschapstest

Reageer op het artikel "Zwanger zijn bij een negatieve HCG testuitslag"

Reacties

Joke, 07-05-2018 06:05 #3
Hmmm… net weer een test gedaan, maar die is weer negatief. Laatste menstruatie startte op 24 maart. Het is nu 7 mei… met die wetenschap denk ik dat ik me anders voel. Maar dat kan ook tussen m’n oren zitten. Stel dat mijn cyclus 28 dagen is, dan zou ik nu (vanaf ovulatie) 4 weken zwanger zijn (denk ik). Ben eind januari gestopt met de pil. Ik heb al een zoontje dus ik weet dat mijn lichaam het kan :-) maar ik ben ook al bijna 40 jaar das natuurlijk ietsje aan de oude kant.
He wat een onzekerheid…

Joice, 23-08-2017 22:06 #2
Ik zit twee maanden dat ik mijn menstruatie niet heb gehad. Maar test gedaan, geeft negatief. Maar mijn buik is groot geworden en heb last van vermoeidheid. Wat is dat eigenlijk? Reactie infoteur, 24-08-2017
Het kan veel zijn. Zwanger zijn is een optie, vochtophoping is in combinatie met vermoeidheid niet uit te sluiten, drink je veel kokoswater dan kan dit de menstruatie vertragen, heb je veel stress dan is dat ook een logisch antwoord.

A., 11-11-2014 20:38 #1
Hallo ik heb een vraagje.
ben nu 2x ongesteld geweest althans dat denk ik. Maar het was echt heel weinig. Ook veel bruin verlies en een misschien 1 dag een beetje rood verlies. Niet echt dat ik denk van hmm dat was een echte menstruatie. dit is al 2 maanden zo geweest. heb verschillende keren getest maar steeds negatief. nu is me buik al een dikke maand heel erg opgezet. ook als ik s ochtends wakker word?! Zou ik dan toch zwanger kunnen zijn of is er iets mis met me lichaam (darmen enz) (Heb trouwens wel gewoon een makkelijke stoelgang)

Hoop dat iemand me advies kan geven
alvast bedankt! Reactie infoteur, 12-11-2014
Als je echt zwanger bent zou de HCG test uiteindelijk wel positief moeten zijn. Het beetje bloedverlies kan in eeste instantie ook innestelingsbloedverlies zijn. Maar omdat je zegt dat je wel twee maanden iets bloed hebt kan het zijn dat je menstruatie wel normaal is. Het bruine verlies kan daarnaast mogelijk door verschillende aandoeningen als ook een buitenbaarmoederlijke zwangerschap komen. Dit kan de dikke of opgezette buik eveneens verklaren. Ga bij twijfel naar je huisarts.

Lees ook volgend artikel omtrent Syndroom van Asherman en bruine afscheiding:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/126166-syndroom-van-asherman-bruine-afscheiding-en-onderbuikpijn.html

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 28-03-2019
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Vruchtbaarheid
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!