InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger? Ga niet schilderen!

Zwanger? Ga niet schilderen!

Zwanger? Ga niet schilderen! Vrouwen die zwanger zijn of willen worden moeten het uit hun hoofd laten om een kamer te schilderen. De chemische stoffen in verf hebben negatieve invloed op de ongeboren baby. Er komen allerlei chemicaliën in je lichaam via het inademen. Deze blijven daar nog maanden in zitten. Het kan zelfs zijn dat een baby schade ondervindt als je een jaar voor het verwekken van een baby binnenshuis hebt geschilderd.

Inhoud:

Schilderen en kinderleukemie

Veel mensen denken dat verf minder gifstoffen bevat dan vroeger. Voor het zware metaal lood klopt dat maar er zijn nog allerlei andere en nieuwe vervuilende stoffen in verf. Kinderleukemie is de meest wijd verbreide vorm van kanker onder kinderen. Er is een duidelijk verband tuissen het verven van kamers in huis en kinderleukemie. De kans op Acute Lymfoblastische Leukemie(ALL) wordt met 65% vergroot als in het huis waar het kind is geboren voor, tijdens of na de zwangerschap is geschilderd. Het is zelfs af te raden tijdens de eerste kinderjaren te schilderen.

Verfdampen funest voor kinderen

Het huis een opknapbeurt geven doen we graag, lekker klussen en alles precies zo maken als we willen is een veel uitgeoefende hobby. Als er nieuwe, jonge gezinsleden bijkomen dan is er extra reden om het huis anders in te richten, wat meestal gepaard gaat met het interieur eens grondig opnieuw schilderen, om de nieuwe levensfase te onderstrepen. Deze logische handelingen zijn niet alleen ongezond voor het kind maar ook voor de volwassenene zelf. Eenmaal volgroeid kan het lichaam beter tegen allerlei gifstoffen. Het heeft inmiddels manieren gevonden om gifstoffen onschadelijk te maken, tijdelijk in het lichaam op te slaan of af te voeren uit het lichaam. Een baby en helemaal het ongeboren kind kan dat nog niet; het neemt de gifstoffen gewoon in zich op wat funeste gevolgen kan hebben.

Bron: Photocapy, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Bron: Photocapy, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Een goed geïsoleerd huis

In een grootschalig onderzoek uit 2001 bleek dat als in het jaar voorafgaande aan de komst van de baby was geschilderd, er een aanzienlijk grotere kans was op het ontwikkelen van kinderleukemie. De verf heeft de meest schadelijke invloed in de tijd dat het opdroogt. Na het drogen gaat de verf gewoon door met het afgeven van giftige stoffen. We leven tegenwoordig in goed geïsoleerde huizen; het nadeel daarvan is dat de gifstoffen slecht weg kunnen. Dat is de reden dat wanneer voor de bevruchting werd geschilderd, de baby gewoon stoffen kan inademen. Daarnaast kunnen giftige stoffen die de zwangere vrouw inademt in het lichaam van haar baby terecht komen.

Andere kankervormen

De US Children Cancer Group liet een groot onderzoek uitvoeren naar vrouwen die werkten met verf en verfverdunner in de periode voordat de baby kwam. Uit dit onderzoek bleek dat deze vrouwen een tweemaal zo grote kans hadden op een kind met ALL dan
Bron: Grant E. Hamilton, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Grant E. Hamilton, Wikimedia Commons (Publiek domein)
vrouwen die dit niet deden. Behalve leukemie is er een vergrote kans op het krijgen van andere soorten kanker zoals alvleesklier-, strottenhoofd-, blaas-, mondholte-, slokdarm-, lever-, maag- en longkanker. Dit geldt niet alleen voor baby´s maar ook voor mensen die professioneel met verf werken zoals beroepen in de verfproductie en verfhandel.

Jarenlang kankerverwekkende stoffen verspreiden

Het zou gemakkelijk zijn als er één giftig component in verf zat; dan hadden fabrikanten dat eruit kunnen halen. Helaas zit er een scala aan gifstoffen in die vrijelijk door de lucht bewegen zodra een verfblik is geopend. Dit worden Volatiele, Organische Componenten(VOC´s) genoemd. Het zijn petorchemicaliën die zich bij kamertemperatuur als gassen en dampen verspreiden. Dit proces van uitdamping gaat door nadat de verf gedroogd is. Soms is jarenlang na het schilderen de luchtkwaliteit ernstig aangetast. Voorbeelden van stoffen in verf die kanker verwekken zijn: formaldehyde, benzeen, tolueen, glycolethers en xyleen.

Spermaproblemen door verf

Uit onderzoek bij meer dan 2000 mannen blijkt dat glycolethers, een verfverdunner voor wateroplosbare verf, minder beweeglijk sperma veroorzaken. Deze aandoening is niet zelden een voorbode van onvruchtbaarheid. Huisschilders hebben een tweemaal zo grote kans op deze aandoening dan andere mensen. De verfchemicaliën zijn een bedreiging voor de voortplantingsorganen van mannen. Huisschilders die voor de jaren 60 werkzaam waren kampen regelmatig met lagere spermaaantallen, gering spermavolume of complete afwezigheid van spermacellen. Dieronderzoek bevestigt deze de link tussen glycolethers en verminderde spermakwaliteit.

Overige aandoeningen

Behalve ernstige aandoeningen zoals kanker en spermaproblemen is verf een veroorzaker van ademhalingsklachten, keelziekten, astma en allergie. Ook hier geldt weer dat kinderen er meer last van hebben dan volwassenen. Dat komt niet alleen omdat kinderen
Bron: The Marmot, Flickr (CC BY-2.0)Bron: The Marmot, Flickr (CC BY-2.0)
kleiner zijn en dus meer vatbaar voor gif en hun afweersysteem nog niet is onbtwikkeld, maar ook omdat kinderen sneller ademhalen; ze kunnen op die manier meer gif in zich binnen krijgen terwijl ze er minder goed tegen kunnen.

Regulering

Ondanks dat er wettelijke maxima zijn vast gesteld aan het aantal gifstoffen in verf krijgen nog steeds mensen kanker en is eenvoudige muurverf de oorzaak van vele dodelijke slachtoffers. Fabrikanten blijken niet uit zichzelf gifstoffen uit verf te halen; dus is het wachten op nieuwe overheidsmaatregelen. Consumenten kunnen zelf bepalen wat ze op de muur gooien; als iedereen overstapt op minder giftige alternatieven dan moeten de grote vergiftigende verffabrikanten wel volgen. Er zijn nog steeds schilderbesdrijven die verven maken op basis van lijnzaadolie. Hieronder staan een aantal sites waar niet-giftige verf te koop is:

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verwijderen van verfVerwijderen van verfLees hier hoe je verf kunt verwijderen van kleding, glas, vloerbedekking en hout. Dit zijn zeer handige en practische ti…
Klussen: voorkom problemen bij het schilderen - oplossingenKlussen: voorkom problemen bij het schilderen - oplossingenAls u alles bij de hand heeft om te gaan schilderen is het toch handig om dit artikel even door te nemen om onnodige fou…
Verftips, verven en verf bewarenZo nu en dan heeft een huis, garage of een schuurtje wel weer eens een likje verf nodig. Maar niet iedereen is even goed…
Schilderen met effectenSchilderen met effectenEen muur schilderen en dan speciale effecten aanbrengen. Dat kan iedereen. Natuurlijk kan een muur gewoon worden voorzie…
Hoe schilderen: soorten verf, voorbereiding en opruimenIn dit artikel worden allemaal tips gegeven hoe je moet schilderen en welke voorbereidingen je moet treffen voordat je k…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: U.S. Navy photo, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.chambresdhoteswijzer.nl/artikelen/columns/het-wondermiddel-dat-lijnzaadolie-heet.html
  • Wetenschappelijk tijdschrift ´Medisch Dossier´ juni 2009
  • http://www.digibron.nl/search/detail/012ddcda5f804ffd9701cbca/sterpaint-gouda-levert-werk-op-met-gifvrije-verf
  • Afbeelding bron 1: Photocapy, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Grant E. Hamilton, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: The Marmot, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Zwanger? Ga niet schilderen!"

Reacties

Sander, 09-09-2016 18:28 #8
Als je er 1 van de in de commentaren vermelde bronnen op naleest:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ijc.25572/full
krijg je toch wel een genuanceerder beeld:

"we found some evidence of an increased risk of ALL associated with house painting under certain conditions: when more than three rooms were painted during the pregnancy; when oil-based paints or paint stripper were used indoors; when someone other than the parents painted indoors; and when the mother painted the outside of the house with oil-based paint before or during the pregnancy."

Vooral tabel 2 is interessant, uit de lijn met "Use of water-based paint only" kan je concluderen dat watergebaseerde verf geen negatieve impact heeft. Dat de "painting done by someone else" dan zo'n ander resultaat geeft kunnen ze zelf niet goed verklaren en doet toch twijfels rijzen over hoe hard de conclusies zijn. Het gaat sowieso om kleine aantallen en de betrouwbaarheidsintervallen zijn zeer groot, meestal ligt "geen effect door verf" erbinnen.

Kara Hilal, 31-05-2016 23:40 #7
Beste,

Ik ben mama van hazar die momenteel 18maanden oud is. In november vorig jaar 2015 hebben wij een huis gekocht en begonnen met renovatiewerken. Zoals de kamer van onze zoon is het gehele huis gepleisterd en geverfd. Onze trap en deuren zijn geverfd met lakverf ongeveer 3weken geleden. Vanaf vandaag zijn we hier beginnen wonen en ik merk toch een sterke verfgeur. En ben maar gaan googlen, zag jullie informatie en ben zeer ongerust. Wat kan u mij aanraden omdat ik hier wel moet blijven wonen weet ik niet wat doen buiten dagelijks ventileren. Ik hoop dat u mij hierbij kan helpen!
Alvast bedankt
Vriendelijke groeten
Hilal kara Reactie infoteur, 07-09-2016
De verfgeur bevat synthetische stoffen die ongezond zijn. Ramen open doen helpt. Je hoeft niet zeer ongerust te zijn als je altijd een raampje open hebt. Overigens reageer ik wat laat doordat ik honderden reacties moest verwerken. Na een maandje zal de verfgeur toch echt wel flink afgenomen zijn.

W., 07-05-2015 14:16 #6
Is verven met een verf of waterbasis nou wel of niet schadelijk tijdens de zwangerschap?
Je leest hier veel uiteenlopende dingen over. Op enkele websites van verloskundigen staat dat verven of waterbasis niet schadelijk is en je dit prima kunt doen, mits je goed lucht en handschoenen draagt. Reactie infoteur, 07-05-2015
Volgens wetenschappelijk onderzoek is verf op waterbasis schadelijk voor de mens. Omdat je niet voorzichtig genoeg kunt zijn tijdens een zwangerschap. is het sterk af te raden dit te gebruiken. Handschoenen gebruikt iedereen altijd tijdens het schilderen dus dat advies is niet echt relevant.

Goed doorluchten moet altijd, Het probleem is dat maanden na het schilderen er nog steeds stoffen vrij komen uit de nieuwe verf.

W., 22-05-2014 11:14 #5
Hoi Thomas,
Allereerst dank voor je reactie.

Om even een paar puntjes op te helderen:
1. Volgens mij zijn de links Natuurverf, Rolsma vakverf en Auro geen gegenereerde reclame.
2. Ik heb de 1e en 3e link van je bronnen er nog op nageslagen. De eerste is een klusverslag van een vakantiehuizen website en de derde is een promotie artikel voor een verfbedrijf (Sterpaint Gouda). Helaas is de 2e niet te verifiëren zonder het artikel aan te schaffen en uit te zoeken naar welk artikel met welke referenties gerefereerd wordt. Hier heb ik echter geen 9,95 euro voor over. Ik zou wel willen verzoeken de referentie uit te breiden met de naam van het artikel, de auteur en de link http://www.medischdossier.org/archief/jaargang_11/nummer_6/artikel_515/millieu-alarm-een-giftige-opknapbeurt.html" zodat de bronvermelding in ieder geval aan de richtlijnen voor onderzoeksartikelen voldoet.
3. Nee, ik heb geen enkele connectie met de verf-branche. Ik werd op dit artikel geattendeerd en heb het uit nieuwsgierigheid gelezen. De drang om te reageren is niet ontstaan vanwege het onderwerp maar vanuit de opbouw en onderbouwing. Voor mijn gevoel werden een aantal gegevens niet genoemd die voor een totaalbeeld wel nodig zijn (zoals ALL cijfers zonder invloed van giftige stoffen in verf). De 65% wordt anders al snel als heel heftig gelezen terwijl 65% van 1 toch al een stuk minder heftig is dan 65% van 100000.

Ik ben het overigens met je eens dat het goed is dat kritische wetenschappelijke publicaties ervoor zorgen dat wet en regelgeving wordt aangescherpt waardoor producenten hun producten verbeteren. Het is natuurlijk niet realistisch om te denken dat een (verf)producent in 1x het perfecte product maakt wat aan alle (gezondheids)eisen voldoet die mogelijk pas in de toekomst kunnen ontstaan naar aanleiding van onderzoek. Producten evolueren nu eenmaal naar aanleiding van nieuwe inzichten. Reactie infoteur, 22-05-2014
De links heb ik verwijderd aangezien deze de schijn van reclame-uiting wekken. ze waren meer bedoeld zodat ze mensen konden informeren.

Verder kan ik melden dat het artikel in het tijdschrift Medisch Dossier is gebaseerd op 23 wetenschappelijke bronnen. Het is echt de moeite waard voor geínteresseerden om dit tijdschrift te lezen. het is een initiatief Lynne McTaggart, de schrijfster van het boek ´Wat artsen je niet vertellen.´

Ik heb geprobeerd je een fotokopie van het artikel te doen toekomen maar je gebruikt een ongeldig emailadres bij je reactie.

W., 21-05-2014 09:54 #4
Na een "korte research" vind ik de volgende gegevens:
- Het artikel http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20658537 zegt letterlijk "Overall, there was little evidence of an increased risk with painting inside the house in the year before the pregnancy, during the pregnancy, or after the child's birth"
- Volgens het infoblad ALL van de stichting contactgroep leukemie (2010) wordt ALL bij ongeveer 3 patiënten per 100.000 inwoners geconstateerd (dit is dus 0,0003%) en is daarmee zeer zeldzaam. Oftewel, dit is een heel zeldzame ziekte.
- Ik kon de 65% verhoogd risico niet direct herleiden, maar als ik die optel bij bovengenoemde 0,0003% dan kom ik op 0,000495%. Als gevolg van verdampen zou op basis van deze genoemde 65% maar 0,000195% meer mensen last kunnen krijgen van de ziekte ALL.
- Daarnaast is het de vraag hoe representatief het onderzoek in http://www.ehjournal.net/content/11/1/54 nu nog is. Dit onderzoek is 11 jaar geleden gedaan. De regels rond chemische stoffen worden bijna jaarlijks aangescherpt.

Mij bekruipt een gevoel dat deze bangmakerij slechts een reclame is voor de nadrukkelijk vermeldde webshops.

Uiteindelijk denk ik dat de stress die een artikel als dit kan veroorzaken bij een aanstaande moeder een groter risico voor het ongeboren kind oplevert dan de mogelijke verfdampen waarover in dit artikel wordt gesproken.

Daarnaast is het helemaal niet netjes om zo onduidelijk de bronnen te vermelden. Een uitgebreide bronvermelding is juist netjes omdat je dan duidelijk maakt wiens materiaal je hebt gebruikt voor je artikel. Of is dit opzettelijk zo vaag gehouden zodat de auteurs van de "bronbestanden" hier niet op kunnen reageren? Reactie infoteur, 21-05-2014
Beste ´W´,
Ten eerste komen de reclames willekeurig op de site en is er absoluut geen band met infonu en reclamemakende bedrijven.

Ten tweede moet u het artikel wat in de bron wordt genoemd maar eens lezen, daar staan vele wetenschappelijke bronnen bij.

Ten derde kan ik hetzelfde van jou zeggen: werk je voor een verffabrikant ofzo? Alleen dan kan ik je sceptische houding tav dit wetenschappelijk onderbouwde artikel verklaren.

Dat de regels rondom chemische stoffen elk jaar worden aangescherpt komt door dit soort artikelen en de wetenschappelijke onderzoeken waarop het is gebaseerd.

Alleen het feit al dat de regels ELK JAAR worden aangescherpt (uw woorden), betekent niets anders dat de regels blijkbaar nog lang niet scherp genoeg zijn geweest. waarom kunnen verffabrikanten niet in één keer een verfsoort maken zonder gezondheidseffecten? waarom moeten verffabrikanten achter de broek worden gezeten door dit soort artikelen en de wetenschappelijke onderzoeken waarop het is gebaseerd? Dat zijn relevante vragen en geen flauwe kul berekeningen van een Stichting contactgroep Leukemie welke wordt gesponsord door de farmaceutische industrie.

Met hartelijke groet,
Thomas Dijkman

Malva, 28-03-2014 19:01 #3
Goede avond mijn dochter is zwanger en zij werk met nagels acril en gel kan zij tijdens zwangerschap dat blijven doen.

met de vriendelijk groet mevr: malva nicolaas Reactie infoteur, 29-03-2014
Goede vraag. Ik zou daar enige research voor moeten doen wat een nieuw artikel kan opleveren. Het lijkt me in eerste instantie verstandig om te adviseren om alleen merken te gebruiken op natuurlijke basis en de werkruimte extra goed te ventileren. Zelfs als iemand zwanger is en naar een schoonheidssalon gaat om haar nagels te laten doen is het verstandig alleen met middelen te werken die vrij zijn van chemische stoffen. Alles wat het lichaam binnen komt kan van invloed zijn op het ongeboren kind.

Een van de problemen om dit te onderzoeken is gelegen in het feit dat de cosmetica-industrie vaak zwijgt over wat in haar producten zit en of het giftig is. Zie dit artikel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1253722/

LUSH is een winkel waar cosmeticaproducten op natuurlijke basis te verkrijgen zijn.

Mieke, 26-01-2014 10:29 #2
Ik ben nu 37 weken zwanger en in onze badkamer is geverfd met gemische verf, niets waterbasis dus. Ik hem dit zelf niet gedaan en slaap nu al een paar nachten ergens anders zodat het goed kan luchten. Ik vind uw artikel echt zeer verontrustend, als ik dit als waarheid zou aannemen dan heeft ons kind dus 65% meer kans op kanker omdat wij een kamer in huis hebben geverfd op de verdieping waar ons kind slaapt, u schrift tenslotte, dat de verf een jaar schadelijk is en de kans op kanker met 65% zal toenemen. zegt u mij nu maar wanneer zou ik weer in mijn huis kunnen slapen? Aangezien ik bijna moet bevallen… En thuis slapen is toch echt het beste voor de nachtrust, ik wil echter niet dat mijn kind kanker krijgt door dat ik tijdens de zwangerschap dit heb ingeademd… Reactie infoteur, 30-01-2014
Het is heel vervelend dat je op dit moment hier achter komt; het ware beter geweest hiervan van te voren op de hoogte te zijn. Als het alleen de badkamer betreft, is het risico klein; het gaat meer om slaapkamers, omdat je daar ruim een derde van de dag doorbrengt en dus relatief veel kankerverwekkende verfluchtdeeltjes kan binnen krijgen. Wat je nu zou kunnen doen is de badkamer waarin geverfd is dagelijks goed te ontluchten door urenlang de ramen open te zetten. Dat verkleint het risico aanmerkelijk. In jouw geval zou ik niet te ongerust zijn en kun je gewoon thuis slapen.

L., 28-12-2013 09:24 #1
Ik vind de bronvermelding erg karig bij dit artikel. Ik neem aan dat de schrijver zijn inspiratie voor de uitspraken over schilderen tijdens of ver voor je zwangerschap en een verhoogde kans op allerlei vormen van kinderkanker uit het 'wetenschappelijk tijdschrift' heeft gehaald, maar welk artikel? Waarom is er geen link zodat de lezer ook zelf kan lezen hoe hij dit wetenschappelijk artikel zou interpreteren? Er wordt nu keihard gesteld dat een kindje een verhoogde kans heeft op allerlei vormen van kanker als de moeder voor of tijdens de zwangerschap verflucht ingeademd heeft. Maar er staat niets bij over de frequentie of duur waarmee dit gebeurt, terwijl deze nuances er wellicht wel zijn. Ik ben 7 weken zwanger en ben 9 maanden geleden in dit huis komenwonen. We hebben toen veel geschilderd, ook met verf op terpentinebasis. Een paar dagen geleden heeft mijn man nog een deur geverfd en deze hangt nu in het huis waar ik ook woon en adem. Volgens dit artikel heeft mijn ongeboren kind nu dus al een verhoogde vorm op kanker, want anders kan ik het niet interpreteren zonder complete bronvermelding. Dit artikel geedt totaal geen nuances en jaagt alleen maar angst aan! Goede reclame voor zwanger-en kindveilige verf is het wel. Reactie infoteur, 03-01-2014
Het is heel vervelend dat je er achter komt dat schilderen tijdens de zwangerschap onveilig is. Ik begrijp dat je eerste reactie is om het te ontkennen. Je wilt dat je kind gezond blijft. Het tijdschrift ´medisch dossier´ heeft een uitgebreid artikel met wetenschappelijke bronnen. Ik verzoek je dat tijdschrift te kopen voor verdere informatie. Je kunt namelijk oudere nummers bestellen. Dat ik deze wetenschappelijke bronnen niet hebt vermeld doe ik omdat ik geen delen van andermans werk wil overschrijven. Een korte reseaarch leidde echter tot de volgende internetbronnen van wetenschappelijke artikelen die de algemene stelling van dit artikel ondersteunen:
http://www.ehjournal.net/content/11/1/54
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20658537

Infoteur: Tom008
Laatste update: 22-05-2014
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!