InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Curettage: vruchtverwijdering bij verwachte miskraam

Curettage: vruchtverwijdering bij verwachte miskraam

Curettage: vruchtverwijdering bij verwachte miskraam Gedurende de zwangerschap komt het bij twintig procent van de vrouwen voor, dat er voortijdige bloedingen ontstaan. Circa de helft van die gevallen zal het vanzelf herstellen/ overgaan, echter in de overige gevallen is het meestal aanleiding voor een miskraam. Heeft men bloedingen tijdens de zwangerschap dan is een medische check noodzakelijk. Waardoor worden dergelijke bloedingen veroorzaakt, waarom leidt het tot een miskraam en wat houdt een curettage in?

Curettage

Miskraam of doodgeboren baby

Nadat er is geconstateerd dat men zwanger is, wil men uiteraard de vrucht voldragen en een gezond kind ter wereld brengen. Tijdens de celdeling en het groeien van de vrucht kunnen er meerdere complicaties ontstaan, welke aanleiding zijn voor het voortijdig verliezen ervan. Tot een draagtijd van zestien weken (Wereldgezondheidsorganisatie houdt twintig weken aan) wordt dit een miskraam genoemd, omdat de vrucht nog geen levensvatbaarheid heeft. Na deze grens heeft het wel bewustzijnsvermogen, waardoor het een ongeboren kind wordt genoemd. Indien het dan voortijdig wordt uitgezet dan is er sprake van een doodgeboren baby.

Impact bloedverlies eerste vier maand

Bij twintig procent van de vrouwen treden er gedurende de eerste weken tot op vier maand bloedingen op. Daarvan zal de helft de bloeding spontaan ophouden, waarna de omstandigheid herstelt en de zwangerschap wordt doorgezet. Bij de andere helft kan de bloeding in mindere of meerdere mate aanhouden, waardoor de vrouw bloedarmoede ontwikkelt of de vrucht onvoldoende ondersteuning krijgt. Het kan via beide wegen leiden tot het versterven van de vrucht of de onverhoopte opwekking van een miskraam. Het houdt in dat er een kans van tien procent aanwezig is, dat men een miskraam krijgt. Is de vrouw relatief laat zwanger dan is de kans veel groter dat het eindigt met een miskraam.

Waarom overkomt men dit?

Na de innesteling van een bevruchte eicel groeit de vrucht en delen de cellen conform het samengestelde DNA. Het kan echter voorkomen dat er chromosoomafwijkingen (niet erfelijk) van toepassing zijn, waardoor de celdeling onjuist verloopt of gebreken aan de vrucht ontstaan. Het kan inhouden dat bepaalde noodzakelijke weefselaanmaak niet voltrekt, cellen onvoldoende snel kunnen delen of dat er andere complicaties voorkomen. Het kan leiden tot het voortijdig sterven van de vrucht, waarna de uitstoot op gang komt. Hiernaast speelt duidelijk de ouderdom ook een rol. Aanvullend kan er sprake zijn van door oestrogeen gestimuleerde vleesboomgroei, waardoor de vrucht onvoldoende ruimte krijgt en er mogelijk sprake is van bloedtekort.

Invloed van verzuurd lichaam

Naarmate men ouder wordt neemt het natriumbicarbonaatgehalte in het lichaam af, waardoor zuren de overhand nemen. Door stressfactoren kan het aandeel zuren progressief stijgen, waardoor spanningen in het lichaam continu toenemen. Dat is een ongunstig uitgangspunt om zwanger te worden, omdat de druk of de vrucht relatief hoger is door baarmoederspierspanning. Daarnaast neemt het aandeel krampen toe, waardoor complicaties kunnen ontstaan. Door toenemende zuren met de leeftijd is het dus af te raden om later een kind te nemen. Normale beweging en inspanningen hebben geen negatieve invloed op de vrucht.

Hoe kan het worden herkend?

De gevolgen van de zwangerschap worden minder, doordat er minder oestrogeen wordt aangemaakt. Oftewel de vrouwelijke kenmerken worden minder goed ondersteund, waarbij het baarmoederslijmvlies minder goed in stand wordt gehouden. Pijnlijke of gespannen borsten en misselijkheid nemen dus af, echter de kans op bloedverlies neemt toe. Een optredende miskraam wordt herkend doordat gestold vruchtweefsel tezamen met baarmoederslijmvlies wordt uitgestoten. Dit kan soms met enige pijn tot veel pijn gepaard gaan. Het is soms alsof er een wee wordt geïnitieerd. Soms kan het zijn dat de vrucht niet direct wordt uitgezet, terwijl de bloedingen aanhouden. Het is van belang om snel te worden onderzocht.

Mate van uitstoting

In de eerste maanden van de celdeling is het niet direct duidelijk of de vrucht bij bloeding is uitgestoten of niet. Indien er sprake is van bloeding met pijn, waarna veel bloed in een bepaalde vorm naar buiten is gekomen dan is het meestal een miskraam. De bloeding kan ook zijn ontstaan, doordat oestrogeen daalt of dat de vrucht reeds is overleden. In dat geval is het dus de verwachting dat de miskraam op handen is. Het kan daarbij nog enige tijd aanhouden, voordat de spontane miskraam door het lichaam is opgewekt. Let wel het komt in sommige omstandigheden voor dat de vrucht reeds is gestorven, terwijl er geen bloeding op gang komt. In dat geval moet de toestand via een echo worden vastgesteld.

Wachten tot het gebeurd

Het gros van de vrouwen zal ervoor kiezen om te wachten tot het lichaam de vrucht spontaan uitstoot. Normaal treedt die uitstoot circa twee weken na de eerste bloeding op. In uitzonderlijke gevallen duurt het meerdere weken. Het vraagt dus mate van geduld terwijl de bloeding aanhoudt. Indien de vrouw er veel psychische last van heeft dan kan de curettage worden overwogen. Wat houdt dit in?

Verwijdering middels curettage

Het niet kunnen voldragen van de vrucht wegens een ophanden zijnde miskraam, kan een zeer emotionele omstandigheid zijn. Het kan inhouden dat het allemaal teveel wordt, waardoor de vrouw er eigenlijk niet meer op wil wachten. De druk is te hoog, waarnaast het moeten wachten teveel psychische druk geeft. In dat geval bestaat de mogelijkheid om een curettage uit te voeren. Er wordt niet gewacht tot de miskraam vanzelf op gang komt, echter wordt de vrucht met het weefsel weggezogen. Daartoe wordt de vrouw onder narcose gebracht, waarna het middels een slangetje uit de baarmoeder wordt weggehaald. Aanvullend wordt het aanwezige baarmoederslijmvlies verwijderd, zodat de bloeding snel stopt en de baarmoeder herstelt.

Heeft men last van bloedingen bij de zwangerschap dan is medische controle altijd van belang. Soms kan het loos alarm zijn, maar soms kan het ook aanleiding zijn voor het verlies van de vrucht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
4 weken zwanger en bloedverlies4 weken zwanger en bloedverliesWanneer je 4 weken zwanger bent, kan er bloedverlies optreden. Dit is soms erg schrikken en vaak is er angst voor een mi…
Miskraam, de spontane abortusMiskraam, de spontane abortusDe schrik van iedere zwangere vrouw: bloedverlies tijdens de zwangerschap. Je valt binnen een paar seconden van je roze…
Zwanger en toch ongesteldZwanger en toch ongesteldOngesteld worden maar toch zwanger zijn: kan dat? Ja, is het antwoord. Hoewel het weinig voorkomt, is dit toch een versc…
Bloedverlies tijdens de zwangerschapBloedverlies tijdens de zwangerschapEen vaginale bloeding tijdens de zwangerschap kan grote gevolgen hebben. Er kan sprake zijn van een miskraam, een dreige…
Het krijgen van een miskraamBij ongeveer 20% van alle zwangerschappen tot zestien weken komt vaginaal bloedverlies voor. Vrouwen zijn dan erg ongeru…
Bronnen en referenties
  • http://www.verloskundigenwestfriesland.nl/foldermiskraam.pdf
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Miskraam

Reageer op het artikel "Curettage: vruchtverwijdering bij verwachte miskraam"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 27-03-2019
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Bevallingscomplicaties
Medische informatie…
Schrijf mee!